Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 99 / Bezoekers Vandaag: 5344
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 379
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Kalibratie bij 28 stappen (7.3) MM en ECoS 2
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

HermanB007

Netherlands
29 berichten

Geplaatst - 24 aug 2011 :  10:42:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Bij het kalibreren van loks, die van 14 naar 28 stappen zijn omgezet lijkt KL bij mij niet goed om te gaan met de snelheids stappen.
KL stuurt vanuit WinXP een ECoS 2 direct aan per cross-cable, dat gaat prima, normaal gesproken.

Kalibreren gestart voor een lok.
KL heeft dan 28 stappen op het scherm gezet, met t/m stap 14 de oude snelheden. Boven stap 14 alles 0. De instellingen 28 stappen MM (of 14 stappen MM ter controle) zijn bij KL en ECoS bij de lok hetzelfde.

Richting bepaald, alles klaar.

Automatisch kalibreren gestart, voor meerdere metingen op stap 15, dat lijkt goed te gaan, maar bij stap 16 stuurt KL blijkbaar een veel te lage stap naar de ECoS, kijkend op de snelheidsmeter-in-stappen op de ECoS. Met de hand snel op de ECoS op stap 16 gezet, levert het een behoorlijke meting op. Maar op de slag terug, komt weer de te lage instelling. Door deze aansturing is de kalibratie feitelijk onbruikbaar geworden.

Eerst geprobeerd met de getallen zoals KL standaard geeft, met nullen van stap 15 -28, nix.
Daarna de oude snelheden met de hand overgezet naar stapx2 en de tussenliggende geïnterpoleerd.
Maar ook dan gaat het bij de hogere stappen mis.
Ter controle: bij puur 14 stappen MM van een echte 14 stappen decoder/lok is er niets aan de hand lijkt het.

Komt dit iemand bekend voor
Enig idee waar dit vandaan komt, of ik instellingen moet aanpassen, iets fout doe of misschien een bug

Groeten,

Herman

Groeten,
Herman
Märklin H0 sinds 1953, MM Digital sinds 1986
ECoS 2, K-rail, ca. 7.1x1.6 III&IV Compaq 1GHz.
Koploper actief gebruik sinds 2003,
nog steeds enthousiast over Koploper!

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 24 aug 2011 :  17:10:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman,

Zelf start ik het calibreren altijd op stap 28. Eerst tune ik dan CV5 zodat de maximumsnelheid klopt en zet ik CV6 zo (circa 30% van CV5) dat een mooie, holle snelheidscurve ontstaat. Vervolgens ga ik ijken naar snelheid 0. Dat alles geldt natuurlijk voor DCC. Wat gebeurt er als je loc copieert, vervolgens de snelheden weghaalt en dan volgens bovengenoemde methode gaat ijken?

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

HermanB007

Netherlands
29 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  09:14:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, de lok is al ingesteld, minimum, optrekken en afremmen en de maximumsnelheid is OK.
Alleen was dat in 14 stappen. Bij 28 stappen verandert de top niet, dat had ik eerder al vastgesteld.
En als ik met de hand de kalibratie waarden invul, dan rijd de ECoS aangestuurd door KL de lok ook prima.
Maar als ik KL vraag zelf te kalibreren, dan loopt de 2e helft van de stappen fout. KL lijkt dan een te lage stap naar de ECoS te sturen.

Groeten,
Herman
Märklin H0 sinds 1953, MM Digital sinds 1986
ECoS 2, K-rail, ca. 7.1x1.6 III&IV Compaq 1GHz.
Koploper actief gebruik sinds 2003,
nog steeds enthousiast over Koploper!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  09:44:19  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door HermanB007

Maar als ik KL vraag zelf te kalibreren, dan loopt de 2e helft van de stappen fout. KL lijkt dan een te lage stap naar de ECoS te sturen.

Is dat zo, stuurt Koploper een te lage stap naar de ecos?
Kun je controleren in je communicatie logging.
Voordat je naar een probleem in koploper gaat zoeken, dat ergens anders blijkt te liggen.
Ik snap trouwens niet waarom je t/m stap 14 de oude snelheden laat staan. De nieuwe stap 14 is toch veel langzamer dan de oude stap 14?
Of ik begrijp je verhaal ergens niet.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

HermanB007

Netherlands
29 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  10:08:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Huub,
De communcatielogging heb ik nog niet gebruikt, ik heb gewoon op de snelheidsmeter -in stappen ingesteld- op de ECoS gekeken, en zag steeds een andere stap ingesteld. Met de hand heb ik toen een paar keer de aangegeven stap van KL ingesteld.

De eindsnelheid en optrekken afremmen en zo waren al OK.
En wat de oude snelheden betreft, die heb ik zoals geschreven, ook veranderd. (Heb op verschillende dagen verschillende pogingen met meer loks gedaan voordat ik dit opschreef.)

Maar KL heeft in eerste instantie dat zelf zo ingevuld, en als de kalibratie normaal verloopt, dan vult KL zelf de nieuwe resultaten in achter iedere geteste stap. Dat is het normaal, de stap wordt uitgestuurd, en daarbij wordt een (schaal) snelheid gemeten en gemiddeld eventueel.

Stel je start de meervoudige kalibratie op stap 28, met Bepaal Richting, dan stuurt AFAIK KL ook stap 28 naar de ECoS. Dat kun je al aan de aanloop zien, en de ECoS bevestigt dat. Maar bij de hoge stappen echt kalibreren komt dan ineens een veel te lage stap in beeld op de ECoS en als rijsnelheid.
En omdat ik mezelf als foutenbron niet uitsluit, is deze vraag.
Maar inderdaad, ik zal de communicatie logging eens aanzetten en bekijken, goede suggestie!


Groeten,
Herman
Märklin H0 sinds 1953, MM Digital sinds 1986
ECoS 2, K-rail, ca. 7.1x1.6 III&IV Compaq 1GHz.
Koploper actief gebruik sinds 2003,
nog steeds enthousiast over Koploper!
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1914 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  11:13:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog een paar keer je bericht gelezen, maar ik begrijp niet wat je wel en niet hebt gedaan, sorry. Ik lees nog steeds dat je bij 15 begint en dan oplopend gaat ijken, c.q. dat je handmatig de oude waarden extrapoleert naar de verdubbeling van de stappen.

Maar in de logging moet je in elk geval kunnen zien, welke opdracht koploper naar de baan stuurt.
Gaat het trouwens ook mis als je de lok helemaal opnieuw ijkt, dus eerst schoon metingen? Niet duidelijk of je dat al had geprobeerd.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2534 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  17:16:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Herman,

Ook ik ben benieuwd naar wat er gebeurt als je helemaal opnieuw ijkt, zoals ik ook al had aangegeven. Ik zou trouwens niet te veel kijken naar wat er op de ECOS staat, maar eens kijken wat Koploper ijkt en dan als lijst van snelheden mee komt. Wat Koploper doet en wat de ECOS laat zien, hoeft volgens mij niet per sé met elkaar te kloppen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 25 aug 2011 17:17:18
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 aug 2011 :  23:20:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Herman,

de Ecos heeft een instelling waarmee je de topsnelheid in de snelheidsschaal van de loc kan zetten, dit zou de geijkte snelheid in Koploper op stap 28 kunnen zijn, dit doe ik zelf wel. Deze snelheidsbalk in de Ecos heeft geen enkele invloed op de rijdende snelheid van de loc op de baan. Net zoals de vorige berichtgevers aangeven de hele snelheidstabel van 1 t/m 28 opnieuw door koploper laten ijken.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

HermanB007

Netherlands
29 Posts

Geplaatst - 26 aug 2011 :  10:20:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de reacties, ondertussen heb ik het zelf uitgepuzzeld.
En KL is mi. volkomen onschuldig aan mijn verwarring!

Aan de basis ligt de 'ROCO' decoder, met de ECoS als versluiering zal ik maar zeggen. Ook andere oudere 'NMRA' conforme decoders lijken zo te worden behandeld.

(Overigens, bekijk de helpfile van KL en je ziet precies het scherm met nullen in de hoge stappen waarover eerder bericht, al is het dan 32 stappen. En je kunt nogsteeds van hoog naar laag kalibreren, probeer maar eens de eindsnelheid 30 vanaf een hoge stap. KL kan veel blijkt maar weer.)

Bij het bekijken van de paar eerder genoteerde resultaten viel me op dat er MM28 stappen OK waren en stappen te laag. Dat leek om de andere stap te zijn in stappen boven 14 in MM28. Waarna ik me iets over DCC decoders en 28 stappen en licht herinnerde, plus iets wat daarvoor moest worden aangepast. Anders gaat het licht aan en uit, zonder goed rijden. Maar in MM 28 stappen, daar bleef het licht wel branden?
Toen heb ik weer gekeken wat de ECoS dacht voor decoder te hebben, en LoPi, zonder versienummer. Dus een 0,0 of 0,5 versie of zo iets, voor ROCO.
Daarop heb ik die naar 28 stap DCC ipv. MM omgeschakeld bij KL en in de ECoS. En toen zag ik een 28 stappen bitje in CV29, dat niet op ON stond.
Aangezet, systemen gesynchroniseerd, testen en bingo.

Het lijkt erop dat de ECoS op basis van het LoPi profiel ook MM28 aan geeft, maar feitelijk de stappen afkapt, die niet kunnen. Het afgekapte stuk dan gebruikt om het licht wel correct aan te sturen en het restje lijkt als snelheid ingesteld.

Goed, weer iets geleerd, hopelijk helpt dit anderen ook.


Groeten,
Herman
Märklin H0 sinds 1953, MM Digital sinds 1986
ECoS 2, K-rail, ca. 7.1x1.6 III&IV Compaq 1GHz.
Koploper actief gebruik sinds 2003,
nog steeds enthousiast over Koploper!
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina