Auteur |
Onderwerp |
|
Sander Lageveen
Netherlands
44 berichten |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 22:02:10
|
Beste,
In een van mijn stationssporen van pakweg 250 cm lang ligt midden in een kruiswissel. Aan alle kanten van het kruiswissel liggen 2 melders. Nu wil ik een situatie ala Hengelo nabootsen. Korte treinen kunnen elkaar kruisen via het kruiswissel en lange treinen die langs het perron staan staan over het kruiswissel heen.
Is dit te realiseren met Koploper? Ik denk van wel, maar na veel geprobeer en gestuntel met bloklengtes, treinlengtes, stopverboden enz lukt het me niet om dit onder de knie te krijgen. Wie kan me een hint of de oplossing geven?
mvg, Sander
(ik heb 2 vragen omtrent mijn station, andere vraag in ander draadje gezet) |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 22:25:54
|
Hallo Sander,
Krijg je ook niet goed voor elkaar in de huidige versie van Koploper. Zie ook: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=275
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Sander Lageveen
Netherlands
44 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 22:41:03
|
Als ik het goed begrijp moet ik dus nog even wachten op de volgende versie.
Heb je enig aanwijzing hoe ik het toch leuk kan laten sporen op dit moment? Of moet ik gewoon het kruiswissel nog even onbenut laten?
mvg, Sander |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 22:51:18
|
Sander,
Ik heb zelf op mijn baan geen ervaring met dit en kan je dus niet echt adviseren hierbij. Misschien anderen...
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 22:52:45
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Sander Lageveen
Beste,
In een van mijn stationssporen van pakweg 250 cm lang ligt midden in een kruiswissel. Aan alle kanten van het kruiswissel liggen 2 melders. Nu wil ik een situatie ala Hengelo nabootsen. Korte treinen kunnen elkaar kruisen via het kruiswissel en lange treinen die langs het perron staan staan over het kruiswissel heen.
Is dit te realiseren met Koploper? Ik denk van wel, maar na veel geprobeer en gestuntel met bloklengtes, treinlengtes, stopverboden enz lukt het me niet om dit onder de knie te krijgen. Wie kan me een hint of de oplossing geven?
mvg, Sander
(ik heb 2 vragen omtrent mijn station, andere vraag in ander draadje gezet)
Is het niet gewoon op te lossen met trein te lang voor blok, wissels en blok langer bezet houden. (Aanvullende blok eigenschappen)
Mvg Wim.
|
|
|
Sander Lageveen
Netherlands
44 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 22:54:52
|
Wim, ik zal het eens proberen.
mvg, Sander |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 23:59:02
|
Sander,
Bij aanvulling blokgegevens, Actie bij te lange trein langer bezetten vorig blok aanvinken. Je kruiswissel ligt tussen vier blokken in. Een te lange trein houdt dus vier blokken bezet.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 00:27:24
|
Sander, ik denk dat hij er maar twee bezet houd in de rechtdoor stand. En om die situatie is het toch te doen?
Mvg Wim.
|
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 15:32:10
|
Hallo Sander,
Op mijn station heb ik dit ook toegepast, en het werkt uitstekend. De "te korte sporen" werken zoals elk ander spoor. Jem oet even spelen met de lengtes van de treinen en instellen zoals Hub ook al aangeeft. Op verschillende manieren kunnen de treinen om elkaar heen rijden. Omdat ik met vaste routes rijdt heb ik geen probleem met een keer extra stoppen langs het perron. Boven dien maak ik ook gebruik van alternatieve stopplaatsen voor te lange treinen. Dat werkt ook. In een geval maak ik gebruik van een extra stop verbod om een deadlock te voorkomen. Er is een restrictie aan het geheel lange treinen kunnen niet keren. Korte treinen wel. Kijk voor het sporenplan eens op mijn homepage. Elke keer komt er weer een stukje bij (aldoende leert men) http://home.quicknet.nl/qn/prive/a.g.boezerooy/hoofdstation.htm
Mvg Ab Boezerooij
Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS) |
|
|
Sander Lageveen
Netherlands
44 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 16:55:28
|
@Wim,
Inderdaad, in rechtdoorstand houd hij 2 blokken bezet. De blokken die naast het perron liggen. De andere blokken maken deel uit van mijn goederenlijn. Speciaal spoor, bestemd voor alle goederentreinen, uit beide richtingen, zodat deze niet langs het perron hoeven rijden.
@Ab
quote: Omdat ik met vaste routes rijdt heb ik geen probleem met een keer extra stoppen langs het perron.
Bedoel je hiermee dat hij weg rijdt uit het eerste lok, kruiswissel passeert en vervolgens weer stil kan gaan staan? Dat is dus iets wat ik perse niet wil, dat vind ik namelijk totaal niet werkelijkheidsgetrouw.
Ik zat zelf te denken om vaste routes te maken voor deze treinen. Langs het perron mag ie stoppen. Vervolgens buigt ie af over het kruiswissel, in het blok achter het kruiswissel geldt dan een stopverbod voor deze trein (treintype??), het volgende blok zal dan de hoofdbaan weer zijn.... Heb ik dit goed bedacht of kan dit niet??
mvg, Sander
|
|
|
Marc
Netherlands
30 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 16:59:45
|
Ab,
Misschien een idee om een backup van jou koploperbaan te posten zodat sander daar enig idee uit kan halen hoe je bepaalde zaken afhandeld in koploper.
Gr,
Marc |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 18:38:34
|
Sander,
quote: Dat is dus iets wat ik perse niet wil, dat vind ik namelijk totaal niet werkelijkheidsgetrouw.
Dit wordt in de volgende versie opgelost. En is besproken bij de wensen. (Uitbreiding stopverbod)
Als ik dit zo lees dan verbaas ik mij er over dat deze wens maar door enkele mensen werd ondersteunt terwijl, naar nu blijkt, er toch meer om verlegen zitten dan dat er gereageert hebben.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
Bewerkt door Wim Romijn op 15 sep 2006 18:47:46 |
|
|
Sander Lageveen
Netherlands
44 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 19:08:26
|
Wim, ik ben nu pas echt actief met Koploper. Het kruiswissel was eerst niet in gepland, maar gezien de hoeveelheid kleine treintjes die ik heb, en het feit dat ik een dergelijk wissel op de kop kon tikken, hebben mij doen besluiten deze in het banplan te gaan gebruiken.
Echter loop ik dus nu pas tegen de koploper probleempjes aan, vandaar gisteravond hier pas laten registreren, anders had ik zeker even gereageerd.
De kennis is er een klein beetje, de rest moet ik uit de praktijk halen.
mvg, Sander |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 19:49:38
|
Sander,
In mijn baan komt ook een derde spoor tussen de perronsporen.
Welk merk kruiswissel heb jij gevonden ik zoek namelijk nog steeds.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
Agebe
Netherlands
402 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 20:30:57
|
Hallo,
Sander ik heb een schrijf fout gemaakt, doordat ik met vaste routes rijdt kan ik makkelijk een stopverbod maken, zodat een trein maar een keer stopt. en dus niet twee keer langs het perron. Bedoelde dus te zeggen dat ik niet het probleem heb van dubbel stoppen. Bijgaand mijn database. Mvg Ab Boezerooij
Ab Boezerooij (Koploper,IB, HO, NS)
Download Attachment: Dienstregeling.bck 523,31 KB |
Bewerkt door Agebe op 15 sep 2006 20:38:46 |
|
|
Sander Lageveen
Netherlands
44 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 21:44:46
|
@Wim,
ik heb een ouder type Roco kruiswissel gevonden. Messing rail. Ik rijd zelf al van begin af aan (1986) messing rail (F* modell rails).
@Ab,
ik ga het eens bestuderen! Bedankt!!!
mvg, Sander |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 22:46:21
|
Sander,
Helaas is er niets te vinden voor de moderne lage rails.
Voor de 2.5 mm hoge rails kan je nog bij Tillig terecht maar dat is dan ook, voor zover ik heb kunnen vinden, de enige.
De N spoorders kunnen bij Peco terecht.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
|
Onderwerp |
|