Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 198 / Bezoekers Vandaag: 4691
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Geijkte treinen stoppen te laat
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

tijgher

Netherlands
88 berichten

Geplaatst - 25 jun 2011 :  07:11:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste formers.

Ik heb sinds kort mijn treinen geijkt op mijn nieuwe baan
Even een bendelbaan gemaakt van de 3 blokken voor te resten..

gaat van 2 naar 3, keert dan naar 4
Keert Van 4 naar 3, keert dan naar 2,
en keert volgens weer

Nu komt de trein van blok 2 of 4 waar een max geld van 35km/h
Nu gaat hij vanaf dat blok naar blok 3 daar staat een stootblok.
De lengte van dat blok bestaat uit +/- 40cm.

Mijn 1145 stopt nu na aanpassing van massa 2cm voor het stootblok.
De br 80 wil erdoorheen. Terwijl die in verhouding grotere stappen neemt, dus sneller naar 0 gaat.

Wat zijn de volgende stappen?

Ps: database kon ik niet uploaden via mobiel

mc

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  07:21:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo MC,

Het kan helpen als je bij dit treintype de gemiddelde in de minimum snelheid laat zakken, en als dit niet afdoende dan kun je het afremmen in het blok daarvoor laten beginnen. Vaak zie je al een verschil als je met maar 5Km naar beneden gaat. Wil dit niet zet dat de database hier een keer neer.

Groet Adri

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  14:10:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik ga de gemiddelde en minimaale snelheid in treintype naar beneden gooien en proberen.

Hoe/waar kan ik instellen dat hij een blok vroeger gaat afremmen?
Blok trein type/ aanvulling blok gegevens?

Moet trein lengte persee ingevoerd worden om beter te remmen?
(had wat gelezen op het forum)

Mvg
Mark

mc
Ga naar bovenaan de pagina

AdrieE

Netherlands
123 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  16:39:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo MC,

Om een trein eerder te laten remmen dan de standaard instelling moet je bij blokken zijn en dan de bezetmelding. Zie handboek Koploper blz. 87. Dit gaat over blokeigenschappen.

Tevens kun je ook in dit blok de rijsnelheid verlagen zodat er niet zo hard gereden wordt in het blok waardoor er beter geremd kan worden, daar voor zie blz. 166 Aanvulling blokgegevens.


Groeten Adri

Koploper, MRDirect ROCO-multimaus s88XPressNetLI
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  17:41:10  Toon profiel  Reageer met citaat
De voorgaand blokken staat op 35km/h en het eind blok staat op 15km/h
Dus daar kan het niet aan liggen.

Ik ga even met de instellingen prutsen na get weekend.

Alvast bedankt voor de info!

mc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  19:59:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Een mooie manier om vervroegd af te remmen is de lagere snelheid te verbinden aan bepaalde wisselcombinatie bv. naar een kort opstelspoor.

Die lagere toegelaten snelheid kan je onder "blokken" al laten ingaan op een van de bezetmelders "voor" de wisselstraat. Die geldt dan alleen voor de treinen die over die richting de wisselstraat nemen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  20:59:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga eens zoeken in koploper hoe dat in te stellen.

kreeg op bnls de tip om decoder massa simulatie af te zetten.
Dacht dat deze word genegeerd door koploper.


We gaan alle stappen proberen

Mvg
Mark



mc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  21:30:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tijgher


kreeg op bnls de tip om decoder massa simulatie af te zetten.




Zet eerst de massasimulatie in de decoder maar zeer laag, anders heeft al de rest geen zin.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 jun 2011 :  22:07:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Mark,

de decoder moet sneller kunnen remmen dan dat via koploper gaat, in je laatste database op het koploperforum staat de afremvertraging van de DB80 van 50 km/uur naar 0 in 5 seconden. Vermoedelijk is het commando vanuit koploper al wel gekomen dat de loc moet stoppen, maar de massasimulatie van de locdecoder zelf zal trager ingesteld zijn.

Je kan de loc eerder laten remmen door een wisselstraatbeperking in te stellen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  06:39:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wee toevallig iemand welke cv ik moet hebbe voor massa simulatie/ lastregeling?
Voor locpilot 3 en zimo decoder gold?

Heb momenteel alleen beschikking over een mobiel met internet, dat zoekt niet fijn in pdf files van internet.

Alvast bedankt

Mvg
Mark

mc
Ga naar bovenaan de pagina

ChrisBurger

Netherlands
162 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  08:26:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

De CV voor het instellen van de vertragingen zijn: CV3 en CV4.

In mijn Koploper handleiding staat:
Let op! Het is belangrijk dat je de afrem- en optrekvertraging van de decoder in de locomotieven op de minimale waarde instelt, alleen dan kan Koploper de treinen goed laten afremmen. Je kunt eigenlijk stellen dat Koploper de vertraging van het optrekken en afremmen moet bepalen en niet de decoder.

Je kunt de basishandleiding downloaden van www.pahasoft.nl.

Vr. groet Chris



Maerklin ECoS/IB C-rails Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  12:30:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik de stappen stuk voor stuk doornemen.
Ik laat het weten of het gewenste resulaat berijkt is.
Ga bijde cv waardens op 1 zetten. En testen.
ik ben benieuwd!

mc
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  19:11:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Cv 3 & 4 gewijzigd naar 1 van de br 80
Stopte toen net tegen het blok.

Bij TreinType afrem snelheid veranderd van15 naar 12.
Nu stopt de trein 2,5cm voor het stootblok.

Ik ben blij!

een ding snap ik niet.

De 1145 heeft een cv 3 en 4 van 6. Maar remt wel correct.
Hoe kan dat?
Afrem snelheid staat op orgineel in koploper.



mc
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  19:55:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Dit heeft ook te maken met merk en types van zowel decoders en treinen. De een zal bij een waarde van 6 sneller remmen terwijl bij een ander merk dit langzamer kan gaan.

Groeten Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  20:10:43  Toon profiel  Reageer met citaat
De 1145 loopt best soepel uit op de andere blokken.
Maar stopt op het stootblok spoor eerste keren echt veel te laat en ineens goed.

Heb hem bij inkomst melder tegen gehouden een keer en stopte daarna wel ineens goed.


We gaan morgen eens verder testen

Mvg
Mark

mc
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  20:20:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Zo krijg je toch heel veel treintypes?
Of moet je dan een beetje een gemiddelde nemen?



mc
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 27 jun 2011 :  20:52:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark,

Als de locs nog in hun leerproces voor het remmen zitten, is het afremmen nog niet betrouwbaar. De ene keer remmen ze dan te laat, de andere keer te snel. Door deze gegevens te interpreteren leert de loc netjes te remmen in elk blok. Dat heeft dus wel even tijd nodig. Dat heeft verder ook niets te maken met het aantal treintypes, omdat je per loc één treintype hebt. Als je het treintype verandert of aanpast, moet er ook weer opnieuw geleerd worden om netjes te remmen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  08:45:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik dacht dat je bijvoorbeeld
Stoomtrein
Intercitty
Stoptrein
Etc aanmaakte en daar alle treinen onder verdeerlde.
Dit is dus niet zo?

Als je het treintype veranderd, gaat hij dan opnieuw leren?
Of moet je de remgegevens van de loc verwijderen?

mvg
Mark


mc
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  09:42:53  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door tijgher


Als je het treintype veranderd, gaat hij dan opnieuw leren?
Of moet je de remgegevens van de loc verwijderen?




Ja, wanneer je de lok een trein laat trekken van een ander type, en waarschijnlijk andere remkarakteristieken, gaat Koploper weer leren remmen.
KL onthoudt echter alles netjes, dus als de lok later terug het eerste treintype rijdt, dan heeft KL de vorige remgegevens nog en hoeft dan niet meer te leren remmen.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  09:44:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoeveel treintypes je wilt gebruiken, bepaal je helemaal zelf.
In een treintype, deels in combinatie met een bloktype, geef je bijvoorbeeld de maximumsnelheid aan, hoe er wordt opgetrokken en geremd, de stopkans.
Die opmerking van Dirk dat je per loc één treintype hebt, begrijp ik niet helemaal. Het mooie is nu juist dat je de rijeigenschappen van een loc heel simpel kunt aanpassen door een ander treintype te kiezen. Dus als 1145 voor een intercity staat, trekt hij sneller op dan voor een goederentrein. Dit wisselen kan in een vaste treinroute zelfs automatisch gebeuren. Ik had bijvoorbeeld een kopstation in mijn baan met automatische locwissel. Bij een trein die binnenkwam, wisselde het treintype automatisch van sneltrein in rangeren. Daardoor kon de losse loc een spoortje op waar alleen het treintype rangeren naar toe mocht. Zodra de loc weer voor een trein stond, werd het treintype weer gewijzigd van rangeren naar sneltrein.

Je kunt voor heel weinig verschillende treintypes kiezen, maar ook voor heel veel. Het heeft beiden zijn voor en nadelen. Zelf kwam ik bij mijn banen meestal op een stuk of acht treintypes uit.
Hoe het leren remmen werkt weet ik onvoldoende om al te stellige uitspraken over te doen. Volgens mij moet voor iedere combinatie van loc, blok en treintype het remmen worden geleerd. Maar koploper onthoud dat wel voor de verschillende treintypes. Verwijderen van de remgegevens zou ik eigenlijk alleen doen als je instellingen in je decoder hebt aangepast en je dus weer met een schone lei met leren remmen wilt beginnen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 28 jun 2011 :  21:02:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Mark, Theo en Huub,

Allereerst moet je voorzichtig zijn met het verwijderen van remrecords, want dan begint het leerproces steeds van voren af aan. Ik doe dat alleen als er in een loc een nieuwe decoder is gezet, maar wellicht hoeft zelfs dat niet.
Met één treintype per loc bedoelde ik dat er altijd maar een treintype aan een loc hangt op een zeker moment. Dat treintype is natuurlijk wel te veranderen, maar ook dan is het weer één treintype. Zelf heb ik een treintype indeling, die veel op die van Mark lijkt, alleen specificieer ik nog per loc serie. Zo heb ik Goederentrein 1300; Goederenrtrein 2200; Sneltrein 1600; Intercity 1600, Goederentrein 1600, etc. Eenzelfde zware goederentrein zal een andere karakteristiek hebben kwa optrekken en afremmen en maximum, minimum en gemiddelde snelheid als hij achter een 2200 hangt dan wanneer hij achter een 1600 hangt. Tussen verschillende 1600's met eenzelfde goederentrein zal niet veel verschil zitten, dus daar kun je één en hetzelfde type voor gebruiken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 29 jun 2011 :  11:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door phdirk
Tussen verschillende 1600's met eenzelfde goederentrein zal niet veel verschil zitten, dus daar kun je één en hetzelfde type voor gebruiken.

En dat ligt er dus helemaal aan hoe je treintypes gebruikt.
Is dus heel persoonlijk.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 29 jun 2011 :  16:56:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub en Mark,

Dat klopt helemaal. Eerst had ik het inderdaad nog uitgesplitst per loc. Dat werd me een beetje te gedetailleerd. Vandaar de opschoonactie (ombuigingsoperatie zou de politiek zeggen)

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 30 jun 2011 :  12:01:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Als ik het goed begrijp dan word er als je meerdere treinen in 1 type gooit een beetje gekeken hoe de slechtste trein reageerd en de rest laat je in sec of cm uitlopen....

Alle treinen stoppen nu perfect. Nu nog brstaande uit ieder een eigen type.
Straks wil ik de volgende types aanmaken

sneltrein
Stoptrein
Omloper (voor omlopende treinen)
Goederentrein
Stoomtrein

Thanx voor de hulp jullie allen

Tips en weetjes worden altijd op prijs gesteld

mc
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 30 jun 2011 :  12:31:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Nee, dan begrijp je het niet goed.
In een treintype kun je kenmerken voor het rijgedrag opgeven, bijvoorbeeld de maximumsnelheid of hoe snel er moet worden opgetrokken.
Iedere loc die je koppelt aan dat treintype zal dan die maximumsnelheid hebben en zo snel optrekken, ongeacht hoeveel andere locs ditzelfde treintype hebben. Daarnaast kun je in combinatie met bloktype de stopkans bepalen in een blok en kun je ook variabele routes koppelen aan treintypes.
Het beste advies dat ik je kan geven, ga er mee oefenen. Maak twee treintypes aan, waarvan de eigenschappen heel sterk verschillen.
Ga met een loc rijden en kijk wat het verschil in rijgedrag is of je de loc aan het ene of aan het ander treintype koppelt.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

tijgher

Netherlands
88 Posts

Geplaatst - 01 jul 2011 :  11:17:24  Toon profiel  Reageer met citaat
En ik maar denken. Digitaal maken en pc erbij en gaan met die trein.
Vindmet stappen rijden makkelijker. Maar ik ga voor het mooie


Ik ga ffe oefenen met verschillende treinen.
Bedankt voor de tip(s)

Mvg mark

mc
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina