Auteur |
Onderwerp |
|
DelticPower
Netherlands
7 berichten |
Geplaatst - 12 sep 2006 : 14:34:56
|
Hallo allemaal, als herintreder en nieuweling in het digitale gebeuren zit ik hier ijverig mee te lezen. Maar nu ben ik het spoor een beetje bijster. Wil nu gaan beginnen met het in blokken verdelen van mijn sporen. Alleen over de lengte van het stopblok zijn er nu twijfels gerezen. In een ander draadje word gesproken van (H0) 40 cm is te kort, even later is 23 cm lang genoeg. De afstand om te stoppen 5 cm. Mischien dat de leeftijd een beetje parten begint te spelen maar nu twijfel ik. Wat is in de praktijk voor H0 de goede lengte van een stopblok ? Neem aan dat de voorgaande melder de trein langzamer laat rijden, om in het stopblok tot stilstand te komen.
Met vriendelijke groeten Jan. |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 12 sep 2006 : 14:55:34
|
Jan,
Wat je denkt klopt. De trein remt van te voren af, zodat hij met een lage snelheid de stopmelder activeert. Meestal zal de trein dan nog een paar centimeter doorrijden. Om het voor het zicht netjes tedoen en de trein niet te dicht op een wissel te laten stoppen is een lengte van 40 cm voldoende. Maar als je een proefbaantje maakt kun je dat zelf perfect uittesten.
Mvg Wim.
|
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 12 sep 2006 : 15:45:48
|
Hallo Jan,
Wat ik gedaan heb is om met een trein te testen die het langzaamst afremt en tot stilstand komt. Deze lengte plus ongeveer 5 cm houd ik aan als stopsectie.
Met vriedelijke groet, Hub
|
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 12 sep 2006 : 17:26:20
|
Hallo Jan,
De leeftijd doet volgens mij niet ter zake. Als ik naar de leeftijd van de meeste gebruikers kijk dan beginnen we allemaal al aardig grijs of kaal te worden.
Gewoon proberen met een testbaantje en probeer dan ook eens wat er gebeurt bij een helling af of op. Mag in principe niets uitmaken (cruisecontrol) maar de praktijk zal leren dan helling af met de nodige wagons toch iets langer zal moeten zijn.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom, Lenz |
|
|
DelticPower
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 12 sep 2006 : 21:34:01
|
Hallo Wim (modelspoor), Hub en Wim Romijn. Bedankt voor jullie reactie. Ik ga aan het testen, maar heb nu in elk geval een paar richtlijnen. Nogmaals bedankt en de groeten van Jan. |
|
|
|
Onderwerp |
|