Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 370 / Bezoekers Vandaag: 5695
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein rijdt te ver door in blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

berttrein

Netherlands
64 berichten

Geplaatst - 13 jun 2011 :  14:38:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Ik heb twee vragen:

Ik heb een trein die bij het automatisch rijden te ver doorrijdt in het blok zodat de voorkant van de trein te dicht bij een aansluitend spoor komt voor de wissel. Hoe kan ik in koploper deze trein iets (2 a3 cm) laten stoppen?

In een ander geval heb ik een personentrein die onvoldoende ver in een doodlopend blok doorrijdt en daarmee de wissel die erachter ligt bijna blokkeert en in ieder geval een botsing veroorzaakt met de trein die er langs wil.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten Bert

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 13 jun 2011 :  19:39:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bert,

Het tweede probleem is het gemakkelijkste op te lossen, namelijk door gebruik te maken van de mogelijkheid [Doorijden cm] bij [Aanvulling Blokgegevens] onder [Onderhouden]. Hier kun je opgeven hoe ver de trein, cq de loc in het betreffende blok moet doorijden. Dat werkt goed, al moet je wel een beetje proberen om het helemaal goed te krijgen.
Het eerste probleem is meer een kwestie van instellingen. Ik ga er daarbij vanuit dat de trein al netjes heeft leren remmen, anders moet je eerst dat proces afwachten. Om de trein eerder tot stilstand te brengen, kun je de volgende dingen doen:
- De stopsectie langer maken, maar dat is vaak nogal wat breekwerk
- De afremsnelheid van het treintype verhogen, maar dat leidt vaak tot een onnatuurlijk snel remgedrag
- De minimum en eventueel de gemiddelde snelheid van het treintype in het blok bij [Onderhouden]=>[Gegevens treintype/bloktype] lager zetten, zodat een en ander mooi op tijd stopt. Dat is wel een kwestie van puzzelen en uitproberen. Als uiteindelijk het geheel te vroeg stilstaat, kun je met [Doorijden cm] de trein wat verder laten stoppen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 13 jun 2011 :  22:15:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bert,

Wat je eerste probleem betreft, verlaag je gemiddelde en als dit niet genoeg is de miniumsnelheid.
Vaak is dit al voldoende.

Groet Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

berttrein

Netherlands
64 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  16:04:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adri en Dirk,

Ook hier kan ik verder mee!!

Bedankt en de groeten,

Bert
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina