Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 344 / Bezoekers Vandaag: 5034
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 596
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wisselstraat beveiligen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

Richey

Netherlands
41 berichten

Geplaatst - 12 jun 2011 :  23:44:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Mijn eerste echte berichtje hier, tot nu toe was ik vooral aan het consumeren... .
Ik rommel nu 3/4 jaar met koploper, wat ik prachtig vind lopen. Ik denk dat ik hooguit 1/100ste van de mogelijkheden gebruik, maar dat is iets waar ik later nog eens verder mee wil.
Eigenlijk heb ik momenteel twee "problemen", maar om het forum niet teveel te vervuilen zal ik ze los van elkaar vragen .

Ik heb een redelijk simpel baantje, met wat wisselstraten. In principe gaat alles prima, de wisselstraten komen keurig vrij als een trein een laatste bezetmelder in een blok heeft aangetikt. Daar ontstaat meteen mijn probleem...
Zodra een trein wat wagonnetjes achterlaat op een wisselstraat ziet koploper ze wel, maar geeft toch keurig de wisselstraat vrij als de lok tot stilstand is gekomen op zijn eindbestemming. Heeft iemand enig idee hoe dit te blokkeren is (dus dat de wisselstraat bezet blijft als er nog iets staat)?

Groet,

Richard

Download Attachment: Multiplan1.bck
166,56 KB

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 13 jun 2011 :  19:29:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Ook welkom op dit forum. Jouw probleem is als volgt op te lossen.
Je moet dan rijden met volledige detectie, dat wil zeggen dat alle wagons gedetecteerd worden, bv door een weerstand van 5k6 over de wielen te zetten, of er weerstandslak op te smeren, zodat je een bepaalde weerstand krijgt. Vervolgens geef je elke wissel een bezetmelder. De wissel zal dan niet worden vrijgegeven als er nog wat op staat.
Als je blokken aan de korte kant zijn, kun je het beste bij [Aanvulling Blokgegevens] onder [Onderhouden] vinkjes zetten bij "Bij te lange trein vorig blok/wisselstraat bezet houden"
Succes verder en veel ontdekkingsplezier met Koploper.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 13 jun 2011 :  22:15:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Dirk,

Ik rij al met volledige detectie, en op elk rijtuig/wagon zitten één of twee met weerstandslak behandelde assen.
Het punt is niet dat Koploper ze niet ziet, maar hij geeft alsnog wel de wisselstraat vrij... :(
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  13:29:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan zit er waarschijnlijk geen "detectie" op die wissels.
Dan "ziet" koploper die ontkoppelde wagens niet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  13:44:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Richard,

Je moet een vinkje zetten bij: Instellingen per database -> Seinen/wissels -> Wisselstraat vrijgeven na geheel gedetecteerde trein.

Mogelijk moet je daarna nog wat aanpassen bij wisselstraten in onderhouden baanontwerp, maar dat heb ik verder niet gekeken.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 14 jun 2011 :  19:12:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Er was pas een onderwerp waar dit uitvoerig is besproken.
Je moet de bezetmelder via waar in blok koppelen aan de wissels.
Als dan de wisselstraat wordt vrijgegeven door Koploper dan kan de wissel niet schakelen omdat er nog een bezetmelder actief is.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 15 jun 2011 :  21:38:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Richard,

Naast alle adviezen die de moeite van het opvolgen waard zijn, kan het ook geen kwaad nog eens goed naar de met weerstandslak behandelde wielen te kijken. Mijn ervaring is dat ze niet altijd goed worden gedetecteerd, doordat de lak niet goed gepakt heeft, of is verouderd. Je kunt eenvoudig controleren of je wagens nog worden gedetecteerd door ze één voor één op een bezetmelder te zetten. De betreffende bezetmelder moet dan geel kleuren en het betreffende blok wordt blauw. Als je spookdetectie gebruikt, komt die ook in. Ik ben zelf overgestapt naar weerstanden van 5k6. Bij de klassieke weerstanden boor ik 1 mm gaatjes in de wielen en soldeer er een weerstand tussen. Tegenwoordig gebruik ik SMD weerdstanden. Ik frees dan een stukje van de plastic kraag in het geïsoleerde wiel weg en lijm (met geleidende lijm) of soldeer er de SMDtjes in. Werkt zonder meer perfect.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 16 jun 2011 :  14:36:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hmm meneer de ADHD'er was alweer eens vergeten te kijken hier... mijn excuses.
Onertussen het vinkje bij seinen en wissels gevonden... eens proberen hoe het werkt.
Ook over de tip van de lak/weerstanden zal ik nog eens nadenken. Opzich bevalt het me goed zo, maar er is wel reden tot het overwegen van andere dingen...
Wordt vervolgd, bedankt zover!
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  07:49:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Als je de treinlengte gaat invoeren of lengtemeting doet kan Koploper dan niet zien dat de trein plots korter is geworden?
Ik zelf zet 10K smd 0603 op de assen, werkt goed in geeft minder stroom verbruik, want digitale spanning kost ping ping.
En is de wisselstraat groot dan kun je nog eens overwegen om tussen de wissels isolatielassen te zetten zodat je via een bezetmelder de wisselstraat beveilig zodat zelfs bij weigeren van een wissel direct de noodstop er op gaat.

Groeten Adrie

Bewerkt door Syntus op 19 jun 2011 07:52:06
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 19 jun 2011 :  15:50:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Adrie,

Al mijn "actieve wissels" hebben inderdaad een eigen bezetmelder. Een "actieve wissel" bij mij is een wissel, die aansluit op een blok. Wissels midden in een wisselstraat hebben bij mij dus geen eigen bezetmelder. Op die manier worden wissels en wisselstraten netjes bezet gehouden, zolang er iets op staat. Het gaat wel eens mis, omdat soms de wielbasis langer is dan de lengte van de wissel. Het kan dan voorkomen dat de wissel wel vrijstaat, terwijl hij dat in feite niet is. Dat is verder een kwestie van fijntunen. SMD's van 10k moet ook kunnen werken, denk ik.
Ik werk niet met automatische lengtemeting, dus ik kan moeilijk aangeven of je daarmee kunt nagaan of er wagons missen. Je zou dan echter wel elke keer je trein door de lengtemeting moeten sturen en vervolgens een aantal logische en speciale acties maken om te zien of de lengte nog klopt. Dat lijkt me niet eenvoudig en waarschijnlijk is het leed dan al geschied. Misschien is het iets, waarop degenen, die wel met automatische lengtemeting rijden, eens kunnen puzzelen.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Syntus

Netherlands
99 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  07:06:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Met een 10K smd gaat het prima, en de wissel is bin mijn een lengte van de wissel zelf en aan bijde zijde een 10cm om de trein zo nog voor het toekomstig te plaatsen vrijbalk te laten stoppen. Op die manier kan ik GEEN trein missen in princiepe. Dus wat de wissels betreft werken wij via de zelfde methode.

Groet Adrie
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2547 Posts

Geplaatst - 26 jun 2011 :  17:40:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Adrie,

Dat is netjes opgelost, zoals je het beschrijft. Bij mijn wisselstraten lukt dat niet overal meer. Dan komen de speciale acties om de hoek kijken om een trein te beletten te vertrekken als de wissel nog bezet is.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 13 jul 2011 :  20:17:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Nog maar eens mijn eigen onderwerp ter hande nemen...
Ik heb alle instellingen nagelopen, maar kom er niet uit.
Als een trein van blok 2 naar blok 11 gaat, daar doorrijdt, dan wordt de hele reeks blokken pas vrijgegeven als een trein de stopmelder van blok 1 aantikt.
Ook rijdende van 16-21 komt alles pas vrij als de trein bij blok 1 de stopmelder aantikt.
Zou iemand een lichtje hierop kunnen/willen laten schijnen?

Groet,

Richey

Download Attachment: Multiplan1.bck
193,89 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 13 jul 2011 :  20:52:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Richard,

Ik ben er niet helemaal zeker van, maar denk dat het probleem zit in bijvoorbeeld melder 68.2 die zowel in de wisselstraat wordt gebruikt als in blok 1.
Ik weet niet of dit overeenkomt met de fysieke situatie op je baan, maar normaal gesproken hoort in koploper de wisselstraat nooit bij een blok en een wisselstraat kan dus eigenlijk niet dezelfde melder hebben als een blok.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  13:53:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga hier maar eens mee stoeien, maar geloof niet dat dat het probleem is. als ik namelijk naar 15 rijd blijft ook meer dan de halve baan bezet...
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  14:42:43  Toon profiel  Reageer met citaat
snel ff gekeken en waarom gebruik je "vrijgave na bezetmelding" ?
Dit is niet nodig.Je wisselstraat wordt pas vrijgegeven na bezetmelding van dat specifiek bezetmeldpunt en niet meer op de laatste melder van het blok.Bij je W23 zie ik ook iets raar.Daar heb je een bezetmelder die daar zo helemaal alleen staat.Ofwel heb je een lijntje vergeten mee te laten kleuren.Ik zie ook dat je niet overal juist hebt staan "bezet bij".

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  14:42:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Laar ik hem concreter proberen te stellen:
Ondertussen heb ik opgegeven dat rijdende uit 16-21 hij op de wisselstraat (bezetmeldpunt 70.4) het vorige blok moet vrijgeven. Dit doet hij dus niet, pas in blok op de stopsectie op 65.1 wordt de hele rijweg vrijgegeven.
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  14:43:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik had bezetmelder 68.2 als voorbeeld gegeven.
70.4 en 70.5 gebruik je ook op een vreemde manier, naast het bezetmelden van de wisselstraat als gezamenlijke binnenkomstmelder voor een hele rits blokken.
Als je van blok 2 naar blok 11 of 15 gaat, zou je zowel 70.4 als 70.5 als binnenkomstmelder tegenkomen. Dat kan niet goed zijn.
Wat ik in de database kan zien, is het dubbel gebruik van deze drie bezetmelders, maar ik kan niet zien hoe je het daadwerkelijk op je baan hebt aangesloten.
Ik heb het vermoeden dat 68.2, 70.4 en 70.5 bij jou gewoon aan de betreffende wisselstraten zitten en ze niks te maken hebben met de blokken eromheen. En dan moet je ze ook niet als verwachte melder bij de blokeigenschappen benoemen.
Maar nogmaals, ik kan niet zien hoe je het werkelijk op je baan hebt aangesloten.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  15:03:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik probeer het te begrijpen. Dus bij "te verwachten bezetmelders" moeten NIET de melders in de wisselstraten staan, ook al zou je die wel verwachten als een trein er overheen rijdt?
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  15:10:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Inderdaad, bij te verwachten melders noem je alleen de melders die aan dat blok zijn gekoppeld.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  15:12:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb ik gedaan, nu geeft hij bij elke melder in een wisselstraat aan dat er een spookmelding is, en schakelt hij de stroom uit... :(
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  15:27:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Die spookmeldingen moet je voor de verandering ook al hebben gehad, want ik kreeg ze hier in de simulatie ook te zien.
Bij de spookmelding wordt aangegeven om welke bezetmelder het gaat.
Van daaruit kun je verder gaan zoeken, want die melder is dan ergens verkeerd gedefinieerd (verkeerde plek, niet waar het wel moet).

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  15:30:53  Toon profiel  Reageer met citaat
Upload anders je database nog een keer.
Ik heb een vermoeden wat nu nog het probleem is.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  15:33:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Euhm... nee, met het echte rijden had ik nooit een spookmelding...
Maar goed, denk dat ik nu snap wat jullie bedoelen met de wisselstraten, ik zie alleen geen verschil dus het zit ergens anders...

Download Attachment: Multiplan1.bck
195,58 KB
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1936 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  16:07:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Uit de helptekst van Koploper:
Als een bezetmelder is aangesloten op een wissel en het wissel is aangegeven in 'wissels/lijnen bezet bij', wordt een noodstop gegenereerd als de bezetmelder een bezetmelding afgeeft zonder dat het wissel bezet is.

Ik vermoed dat hier jouw probleem zit.
Bijvoorbeeld op melder 68.2 heb je acht wissels zitten. Maar in je wisselstraten selecteer je alleen de wissels, waar de trein overheen zal rijden. De niet geselecteerde wissels zullen een spookmelding genereren, omdat het wissel niet bezet is door de geselecteerde wisselstraat, maar er wel een melding van de bezetmelder komt.
Ik zie twee mogelijke oplossingen:
1. Bij een wisselstraat die over melder 68.2 gaat altijd alle acht wissels selecteren, ook als een deel van die wissels niet daadwerkelijk bereden zal worden.
2. Melder 68.2 uitsluiten van de spookmelding (onderhouden -> spookmeldingen).

En hetzelfde geldt dan ook voor de andere melders die op wissels zitten.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Richey

Netherlands
41 Posts

Geplaatst - 14 jul 2011 :  16:10:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik denk dat je me even verkeerd begrepen hebt...
Ondertussen krijg ik geen enkele spookmelding meer, maar nog wel dat als een trein uit bijvoorbeeld 16-21 of uit 2 vertrekt en in één keer doorrijdt naar blok 1, dat hij alle blokken bezet houdt... Dat wil ik dus op zien te lossen...
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina