Auteur |
Onderwerp  |
|
Jos
Netherlands
52 berichten |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 21:02:36
|
Beste Koplopers,
Regelmatig krijg ik bij het starten (F5) de volgende mededeling: …. De communicatie tussen de PC en de Intellibox of Twin Center staat ingesteld op alleen het Märklin protocol. Hierdoor kan Koploper niet juist functioneren. Het betreft hier ‘special option nr. 2. Deze moet worden ingesteld op ‘2’. (= zowel Märklin als PX50X)…..
Waar zou dat aan kunnen liggen en hoe kan ik de communicatie instellen op 2?
De centrale is Mrdirect en de verbinding is via com 5 met een ‘USB to serial cable’.
Met vriendelijke groet,
Jos
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 21:04:47
|
Hi Jos,
Ik denk dat je voor dit probleem bij Marco Roede moet zijn.
Mvg Wim.
|
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 21:29:23
|
Jos,
Toch nog even een aanvullende opmerking.
MRDirect werkt alleen goed als het in puur MSDos draait.
Dus als je nu via een USB poort werkt is dat nu zeker niet het geval. Ook hier kan de oorzaak van je probleem in zitten.
Mvg Wim.
|
 |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 21:35:05
|
Hallo Jos,
Staat bij Digitaal systeem, Speciaal digitaal systeem, Alleen eigen protocol IB/Twin Center aangevinkt ?.
Met vriendelijke groet, Hub
|
 |
|
Jos
Netherlands
52 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 21:41:14
|
Wim, Koploper staat op het notebook en MRdirect staat op een DOS-PC.
Hub, Alleen eigen protocol IB/Twin Center staat aangevinkt.
Groet,
Jos |
 |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 21:57:39
|
Jos welke versie van Mrdirect gebruik je? Kan hier wel even een test uitvoeren.
Mvg Wim. |
 |
|
Jos
Netherlands
52 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 22:03:36
|
Momenteel werk ik met 6.0C, morgen zal ik ook wat andere versies proberen.
Ook zal ik de vraag op de groep Digithalys plaatsen.
Met vriendelijke groet,
Jos |
Bewerkt door Jos op 11 sep 2006 22:06:29 |
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 22:12:38
|
Digithalys, is een algemene mailinglist, en dus niet specifiek voor MRDirect. Dus daar hoef je de vraag niet perse te stellen. Kan ook op beneluxspoor of om het even welk ander forum.
Mvg Wim.
|
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 22:25:09
|
De versie 6.0C kan ik niet vinden op de MRDirect Site, wel de Versie 6.0a en 6.0d
Ik heb hier 6.0d op de MRDirect PC staan, en kom de door jouw genoemde problemen niet tegen. Getest met Koploper en wat andere software.
Mvg Wim.
|
 |
|
n/a
196 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 22:40:01
|
Hallo Jos,
Ik gebruik al maanden 6.0D samen met Koploper en heb hier geen problemen mee.
Kan het iets te maken hebben met ‘USB to serial cable’.
Groet,
Rob |
 |
|
Jos
Netherlands
52 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 22:55:29
|
Ik denk inderdaad Rob dat het aan de USB kabelverbinding ligt omdat ik voorheen met een PC met een gewone compoort nooit last heb gehad van deze fout.
Groet,
Jos |
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 22:56:30
|
Hi,
Dat kan heel goed, misschien is het verstandig op voor Com 5 even de FIFO buffer uit te zetten. Bij apparatenbeheer.
Mvg Wim.
|
 |
|
Spoor1
104 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 23:40:25
|
Jos,
Heb hier mrdirect 6.0D op een laptop met USB naar serial, fifo ingeschakeld. Geen problemen.
Groet, Robby
|
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 11 sep 2006 : 23:43:06
|
Dat werkt hier ook, alleen zijn niet alle USB to Serials hetzelfde. Het is maar een suggestie, geen garantie dat het werkt.
Mvg Wim. |
 |
|
Jos
Netherlands
52 Posts |
Geplaatst - 13 sep 2006 : 20:06:35
|
Voor com 5 heb ik de FIFO buffer uit gezet, dat geeft zeker een verbetering maar het is nog niet verdwenen.
In ieder geval vast bedankt voor de suggesties, ik zal bij Digithalys en bij Marco nog verder informeren.
Met vriendelijke groet,
Jos |
 |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 13 sep 2006 : 21:07:34
|
Hallo Jos,
Heb je zoals eerder aangegeven MRdirect 6.0D geinstalleerd ?.
Met vriendelijke groet, Hub |
 |
|
Jos
Netherlands
52 Posts |
Geplaatst - 13 sep 2006 : 21:19:07
|
Ja Hub, ik heb 6.0D geïnstalleerd maar dat maakt niets uit.
Groet,
Jos |
 |
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 14 sep 2006 : 22:00:07
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Jos
Voor com 5 heb ik de FIFO buffer uit gezet, dat geeft zeker een verbetering maar het is nog niet verdwenen. In ieder geval vast bedankt voor de suggesties, ik zal bij Digithalys en bij Marco nog verder informeren. Met vriendelijke groet, Jos
Jos,
Wat is het merk van de USB to serial? Heb je al gekeken of er andere drivers voor beschikbaar zijn? Misschien een ander type proberen? Niet alle USB to Serial convertors werken naar tevredenheid.
Mvg Wim.
|
 |
|
Jos
Netherlands
52 Posts |
Geplaatst - 15 sep 2006 : 16:57:49
|
Beste Wim,
Andere driver software is er niet. Ik heb ook andere poorten geprobeerd echter zonder resultaat.
Met vriendelijke groet,
Jos |
 |
|
tomprins
Netherlands
538 Posts |
Geplaatst - 20 sep 2006 : 18:38:27
|
Wat is het merk van de USB to serial? Heb je al gekeken of er andere drivers voor beschikbaar zijn? Misschien een ander type proberen? Niet alle USB to Serial convertors werken naar tevredenheid.
Ik gebruik de Keyspan 19HS en 19W. Er zit goede software bij waarmee de poorten kunt remappen. Dat klinkt ingewikkeld maar het komt er op neer dat je de convertor aansluit op een poort en die kun je dan instellen met de software op bijvoorbeeld Com2. Als je daarna bijvoorbeeld je Intellibox op Com2 instelt of hebt ingesteld, doet hij het meteen. Dat klemt des te meer bij een HSI88, die ook op een van de poorten 1 tot en met 4 moet worden ingesteld. Ik heb zelf slechte ervaringen met Sitecom. De Keyspan heeft ook nog een voordeel als je (ook) een Mac hebt, want de software en drivers voor de Mac staan er ook bij. Hij is dus voor de PC zowel als de Mac prima geschikt. Ik heb hem gekocht bij MacHouse in Woerden maar ze worden elders, ook bij normale computerwinkels, ook verkocht. Op het oude Koploperforum waren er ook mensen die een usbserial convertor voor 10 euro hadden gekocht. De Keyspan is duurder.
Met vriendelijke groet,
Tom Prins Märklin, Intellibox, probeer de EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties! tomprinsnl@tiscali.nl |
 |
|
Jos
Netherlands
52 Posts |
Geplaatst - 20 sep 2006 : 20:02:59
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door tomprins
Wat is het merk van de USB to serial? Heb je al gekeken of er andere drivers voor beschikbaar zijn? Misschien een ander type proberen?
Het merk is Conceptronic, er zijn geen andere drivers. Momenteel heb ik hem op com 2 gezet maar de fout blijft. Ook heb ik het geprobeerd met andere baudrates maar ook dat maakt geen verschil uit.
Groet,
Jos |
 |
|
|
Onderwerp  |
|