Auteur |
Onderwerp |
|
wijbe
Netherlands
172 berichten |
Geplaatst - 26 jan 2011 : 19:11:39
|
Hallo Iedereen,
Eindelijk heb ik alles aangesloten, en het rijd redelijk goed. Echter zit ik met een uitdaging in mijn baan in een kopstation.
Zie bijlage voor situering. Een trein komt via blok 10 aan in blok 12. De loc remt keurig, en de achterste koppeling van de loc valt precies boven een ontkoppelrail.
Nu is de bedoeling dat de trein word ontkoppend en rijd naar 21, 13, 10, en vervolgens blok 12 weer in om zijn wagonnen op te halen. Als hij dan tegen de wagons aan botst zou hij moeten omkeren, echter lijkt mij dit niet haalbaar?
Mijn idee was als de trein weer tegen de wagons aanbotst, dat de trein dan doorrijd tot blok 21, en dan keert.
Echter ik heb geen flauw idee hoe je dit kunt maken. Ik zat zelf te denken aan een vaste route. De moeilijkheden lijken mij hierin, de ontkoppelrail bedienen, en weer terugrijden in het vorige blok.
Alvast hartelijk bedankt voor uw aandacht.
Mvg, Wijbe
201112619956_wijbe.bck |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 26 jan 2011 : 20:22:06
|
Hallo Wijbe,
juist voor dit soort acties is de vaste route bedoeld, en is de ontkoppelrail in de vaste route aan te sturen, zie het tabblad stamgegevens in de vaste route, met name diverse opties bij geselecteerd blok is hier van belang, hier moet je de ontkoppelrail heen slepen,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 26 jan 2011 : 20:35:27
|
Hallo wijbe,
Als de trein een vaste lengte heeft kun je met aankoppelen de lok zodanig positioneren dat de wagons amper bewegen, dit te bereiken door alternatieve stopplaats ism aantal cm doorrijden
Dit doe ik bij mij en werkt goed.
Suc6 Ferdinand
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 26 jan 2011 : 20:59:50
|
Hallo,
@ Walter, ik ga eens proberen wat te bakken
@ Ferdinand, echter bezit dit blok maar 2 melders vanwege een kort spoor. Zou je dit iets meer kunnen toelichten? |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 26 jan 2011 : 21:54:43
|
Hallo,
Tot nu toe heb ik het volgende: Loc stopt in blok 12, ontkoppeld en rijd naar 21, van 21 naar 13, van 13 naar 10, en dan 12 weer in (hoe die op tijd aankoppeld heb ik nog niet, wou proberen dat de stam dan doorrijd naar 21, en vandaaruit weer normale route volgt)
Echter de loc blijft de route herhalen, hoe zorg ik er weer voor dat de loc gewoon automatisch verder rijd? (optie herhaal route staat niet aan)
Mvg, Wijbe
Download Attachment: wijbe.bck 53,76 KB |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 27 jan 2011 : 02:25:49
|
Hallo Wijbe,
Ik heb even een omlooproute gemaakt zodat je kunt zien wat er gedaan is.
Ik heb even lok V100 gepakt en deze bij locomotief een lengte meegegeven van 20 cm.
Heb 2 treintype's aangemaakt. 1- Losse lok 2- Stam om te ontkoppelen.
Bij de V100 voor treintype 2 gekozen en een lengete van 40 cm ingevoerd, nu zie je dat de totale lengte 60 cm is ( die 40 cm + 20 van je V100 )
Zet de V100 even in blok 9 en sleep hem naar Blok 10 en laat hem maar in demo even rijden.
Je ziet dat blok 12 wit gekleurd blijft, dit komt doordat de treintype en lengte wordt opgeslagen in het blok, en je V100 krijgt treintype losse lok mee, en heb je andere rijeigenschappen :-)( welke ingesteld zijn )
Nu gaat hij terug naar blok 10 en je zult zien dat hij bij de binnenkomstmelder al stopt en niet geheel doorrijdt.
Als hij blok 12 binnenrijdt zal hij ook hier op de eerste melder stoppen. ( dit en bij blok 10 krijg je voor elkaar door alternatieve stopplaats en extra rijden x centimeter => zie vaste treinroute gegevens blok ) Zo kun je afstellen hoever hij moet rijden en zal de treintype en lengte van de trein weer opnemen welke was opgeslagen.
Hopelijk is zo iets duidelijker, voor extra doorrijden heb ik nnu een fictief getal gekozen, maar het gaat om de werking.
En dit kun je allemaal uitbreiden door bv het lok omlopen te activeren door een schakelaar, of een lokwissel maken op die plaats enz enz
Bij deze de database, nogmaals heb alleen even het omlopen gedaan vanuit blok 9 om de werking te laten zien.
Heb je vragen just shoot
Mvg
Ferdinand
Download Attachment: test_omlopen_lok.bck 54,48 KB
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 27 jan 2011 02:33:35 |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 27 jan 2011 : 21:50:59
|
Zo, ben hier druk mee aan het testen.
Begrijp denk ik hoe het werkt! Ontzettend bedankt!
Verder vragen volgen vast nog! |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2011 : 00:43:45
|
Hoi,
Das mooi om te horen, hopelijk heb je nu een beetje de inzicht gekregen wat je kunt met alternatieve stopplaats en extra doorrijden.
Suc6 met testen en het fine tunen
En op naar de volgende uitdaging
Groetjes Ferdinand
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2011 : 09:57:28
|
Heey,
Eerlijk gezegt begrijp ik die alternatieve stopplaats niet echt. Zou je daar iets meer over kunnen uitleggen?
Groet, wijbe |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2011 : 23:06:32
|
Hoi Wijbe,
Alternatieve stopplaatsen in blokken van vaste routes zijn de andere melders (dan de stopmelder) die zijn ingevuld bij "onderhouden blokken" (ook virtuele).
Deze staan echter in de vaste route met een volgnummer.
In onderhouden blokken staan de echte te verwachten melder nummers b.v. (1e = 1.01) (2e = 1.02) (3e - 1.03) (4e 1.04).
In de vaste route staat alleen 1, 2, 3 en 4. Dit laatste is gedaan omdat als binnen de route eventueel naar een alternatief blok kan worden gereden de echte nummers anders zouden moeten zijn.
Dit alternatieve blok heeft echter wel gewoon een 1e, 2e, 3e enz. melder, die je dan binnen de vaste route gewoon kunt gebruiken als alternatieve stopmelder in het alternatieve blok.
Bij omlopen stop je meestal op de binnenkomst melder (1e dus) om vervolgens een aantal cm door te rijden tot er is aangekoppeld.
Groeten Jack.
|
|
|
wijbe
Netherlands
172 Posts |
Geplaatst - 28 jan 2011 : 23:19:39
|
Volgens mij begrijp ik het Voorbeeld:
Mijn blok 1 is een stationspoor, deze bevat de melders 1.01 1.02 1.03 1.04
Dan is normaal de stopplaats 1.04 dus stopplaats 4? Wil ik iets eerder stoppen vul ik 3 in, dan stopt hij op 1.03?
Etc.
Mvg, Wijbe
En ontzettend bedankt! |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2011 : 00:59:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door wijbe
Volgens mij begrijp ik het Voorbeeld:
Mijn blok 1 is een stationspoor, deze bevat de melders 1.01 1.02 1.03 1.04
Dan is normaal de stopplaats 1.04 dus stopplaats 4? Wil ik iets eerder stoppen vul ik 3 in, dan stopt hij op 1.03? Mvg, Wijbe
Hallo Wijbe,
dit klopt helemaal,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded. Doe wat je zegt, dan lieg je niet. |
|
|
Ferdinand Paternoster
Netherlands
139 Posts |
Geplaatst - 29 jan 2011 : 01:23:05
|
Hallo Wijbe,
Ben net thuis van werk, maar zie dat Jack en Walter je al op weg hebben geholpen.
Suc6 nu je precies weet hoe het in elkaar zit.
Heb je meer vragen, je weet ons te vinden
Grt Ferdinand
Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N - Ultieme keerlus Versie V1.5(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks |
Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 29 jan 2011 01:25:55 |
|
|
|
Onderwerp |
|