Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 153 / Bezoekers Vandaag: 2361
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Default voor wisselstraat vrijgave
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Raoul

Belgium
116 berichten

Geplaatst - 24 jan 2011 :  11:16:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Blijkbaar is in Koploper de default voor vrijgave van een wisselstraat het bereiken van de laatste bezetmelder in het bestemmingsblok. Is daar een bepaalde reden voor? Ik zou het logischer vinden moest de vrijgave per default gebeuren bij het vrijkomen van de 1ste bezetmelder van het bestemmingsblok.

Groetjes,
Raoul

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  11:58:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,

Wat denk je zelf.
Zou je op de eerste bezetmelder de wisselstraat al vrijgeven dan heb je grote kans dat je trein nog over die wisselstraat rijdt en dan al anders ingesteld wordt voor andere treinen.
Zie je het al voor je? Terwijl je trein over een wissel rijdt wordt deze alvast anders gezet. Ontsporingen waar je bij staat.Afhankelijk van je sporenplan, treinlengte etc kan je natuurlijk zelf per situatie de wisselstraat eerder vrijgeven.
Daarom default op de laatste bezetmelder.
Hetzelfde als voor het vrijgeven van blokken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  12:04:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Eric,

Daarom ook dat ik sprak over "vrijgave" van de eerste bezetmelder. De trein is dan al voorbij de ganse wisselstraat.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  12:14:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Er is duidelijk gekozen voor een veilige "default", die werkt zonder volledige detectie, trein en bloklengte correct invullen is voldoende.
Maar men kan alles veranderen dus wat let je

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 24 jan 2011 12:20:36
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  12:17:18  Toon profiel  Reageer met citaat
Dan begrijp je de werking van koploper niet.
Zodra de trein (lok) de eerste bezetmelder bereikt wordt dit gezien door koploper als een signaal om iets te doen.
Zou je dan de wisselstraat vrijgeven dan gebeurd er wat ik al beschreef. Daarom default de laatste melder omdat dan vrij zeker is dat de trein de wisselstraat verlaten heeft, tenzij je met erg lange treinen rijdt die meerdere blokken kunnen beslaan. Maar dat ter zijde.
Ook bij volledig gedetecteerde treinen reageert koploper op het eerste moment dat de eerste bezetmelder bezet gemeld zou worden.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  13:14:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,

quote:
"vrijgave" van de eerste bezetmelder


Dit houdt de wisselstraat heel lang bezet.
De eerste bezetmelder van een blok is de binnekomst melder en die is meestal van binnenkomst tot stopmelder.
De wisselstraat wordt dan pas vrijgegeven als de trein geheel in het blok is.
Ook wordt de wisselstraat dan niet vrijgegeven als de trein moet stoppen in het blok na de wisselstraat, hij staat immers op de binnenkomst melder en die geeft bezet en niet vrij.

Het kan wel maar dan moet je veel meer regelen dan alleen vrijgave bezetmelder.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  16:31:21  Toon profiel  Reageer met citaat
wat belet je om voor een virtuele melder te kiezen tussen je BM en SM ? Bij mij staat alles normaal behalve na een ingewikkelde route waarbij de trein een deel van de wisselstraat op tegenspoor rijdt.Om dan deze wisselstraat vlugger vrij te geven heb ik op 4 meter (ipv 12 meter) een virtuele melder geplaatst.Dan gewoon invullen dat de wisselstraat op die melder wordt vrijgegeven.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Koploper-ECOS2 + 3 boosters-P4
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  19:06:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo: akkoord met veilige default;

Eric: kan zijn dat ik het niet begrijp maar als de eerste bezetmelder terug vrij komt is er geen risico; het is net met een lange trein dat de laatste bezetmelder zou zeggen "OK, geef maar vrij", terwijl de eerste die dan nog niet vrijgekomen is dat nog niet zou zeggen;

Wim: jou redenering klopt helemaal; het verschil zit hem daar dat mijn 1ste BM en mijn 2de BM gescheiden zijn door een stuk spoor dat onbepaald is in lengte (misschien is dit fout); ik ga er ook vanuit dat de treinen niet te lang zijn; dat wil zeggen: een trein komt in een blok met de volgende afloop:
- 1ste BM bezet;
- 1ste bezet vrij;
- verder rijden en dan pas 2de BM bezet;

Johnny: jij gaat al een stap verder en met je virtuele BM breng je me al op een idee voor een later probleem; ik ga daar nu niet verder op in want dat was niet het onderwerp maar zeker bedankt; als ik met virtuele BM's begin en problemen heb dan hoor je dat hier wel.

Groetjes,
Raoul

Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  19:53:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Raoul,

Of het eerste bezetmeldpunt nu 1 keer bezet meld (lok) of voor mijn part 10 keer (alle wagons gedetecteerd) maakt niet uit. Koploper kijkt of een bezetmeldpunt bezet gemeld wordt en zodra dat gebeurd (dus door de lok) reageerd daarop. Het vrijkomen van een bezetmeldpunt speelt helemaal geen rol in dit verhaal.
De binnenkomstmelder kan zolang zijn als je zelf nodig vindt. Als je blok bv. 2 meter is kan de binnenkomstmelder wel 1,7 m zijn en de stopmelder 30 cm. Geen enkel probleem. Zou je de wisselstraat vrij willen geven op het vrij komen van de eerste melder (zoals je in je openingsbericht schrijft) dan gebeurd dat in zo'n situatie dus niet maar pas bij het uitrijden van het blok.
Dus als je het eerste bezetmeldpunt wil gebruiken om de wisselstraat vrij te geven zal nog niet de hele trein gepasseerd zijn. Resultaat, ongewenste wisselstanden en ontsporingen als de wisselstraat door een andere trein geclaimd wordt.
Maar je kan dit aanpassen aan je eigen situatie en dit gewoon uitproberen. Zie je vanzelf waar het fout gaat.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

Olivier77

Belgium
20 Posts

Geplaatst - 24 jan 2011 :  21:21:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Raoul,

Ik moet hier Eric tegenspreken.
Ik heb te lange treinen en gebruik de eerste melder om de wisselstraat
vrij te geven als volgt.
Wisselstraat vrijgeven na bezetmelden en vrijkomen, is perfect in te stellen.
Ik rij wel 3 rail en alle wagons worden gedetecteerd. Ook heb ik 3 melders per blok.
Werkt goed en met zeer korte treinen wordt de wisselstraat vroeger
vrijgegeven, dus snellere treinverloop.
Let wel op wat Wim vertelt, zolang de inkommelder bezet is komt de wisselstraat niet vrij. Dit kan voor een trager omloop zorgen.

Mvg

Olivier

Bewerkt door Olivier77 op 24 jan 2011 21:26:10
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
990 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  09:48:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Om het verhaal van Olivier kompleet te maken kan je zelfs nog vroeger (delen) van een wisselstraat vrijgeven.
Zet 1 of meerdere bezetmelders op de wisselstraat, het is even puzzelen maar vaak kan je bij grote wisselstraten uitgaan van 1 melder per kruisend spoor, het is niet nodig dit per wissel te doen.

Bij te verwachte bezetmelders van het in te rijden blok neem je deze bezetmelders op.
Bij vrijgave wisselstraat geef je elk groepje wissels de bezetmelder op die aan die wissels hangt en wordt elke keer een deel van de wisselstraat vrijgegeven.
Bij het baanoverzicht koppel je via "wissel/waar in blok bezet bij" de bezetmelder aan een groepje wissels. Dit is je verzekering die er voor zorgt als deze door omstandigheden te vroeg wordt vrijgegeven de wissel(s) niet geschakeld worden omdat ze nog bezet zijn.

Gevolg elk deel van de wisselstraat wordt snel vrijgegeven en het maakt niet uit of het een korte of lange trein is.

Zo zijn er diverse mogelijkheden en de default welke door de bedenker van het programma is gemaakt is prima voor de beginner en voor misschien wel 90% van de gebruikers.
Bovenstaande is namelijk alleen te gebruiken als je werkt met volledige detectie die 100% of nog meer betrouwbaar is en een foutje heeft grote gevolgen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  14:57:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Olivier: Duidelijk. Op die wijze werk ik nu voor zogoed als alle blokken ook. Het enige onderscheid met jou is dat ik slechts 2 BM's heb per blok. Zoals reeds vermeld zit er een niet gedetecteerd stuk tussen BM 1 en BM 2. Ik rij ook 3-rail.

Wim: Even duidelijk. Dat lijkt me inderdaad de meest geschikte configuratie omdat het een zeer vlot verloop waarborgt. Ik heb spijtig genoeg tussen groepen wissels geen BM's staan. Ik hou het in elk geval in het achterhoofd want hier valt toch nog wel aan te sleutelen.

Laatste vraagje over "onderhouden baanontwerp" deel "wisselstraten vrijgeven". Per wissels kan men kiezen tussen de 1ste en de laatste BM om de bewuste wissel vrij te geven. Ik merk echter op dat van het ogenblik dat men een andere BM uit de rechtse lijst kiest (al of niet vrijgeven aangevinkt) dit meteen voor alle wissels geldt, wat er ook stond ingesteld. Juist?

Bedankt en vriendelijke groeten,
Raoul

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jan 2011 :  17:45:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Klopt, rechts is voor de "wisselstraat", links is voor onderdelen van de straat.
Rechts kan je dan weer uit alle bezetmelders kiezen, links enkel uit diegene die in onderhoud blokken vermeld zijn.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Raoul

Belgium
116 Posts

Geplaatst - 26 jan 2011 :  16:15:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt aan iedereen. Ik kan (voor het ogenblik) weer even voort en sluit hierbij dit onderwerp af.

Groetjes,
Raoul
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina