Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 84 / Bezoekers Vandaag: 2398
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Omlopen gaat fout
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Eenerspoor

Netherlands
161 berichten

Geplaatst - 13 jan 2011 :  21:55:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste mede-Koplopers,

Mijn testbaan wordt aangestuurd door een TWinCenter en de bezetmeldingen verlopen via Loconet, met de bekende modules van Wim Ros.

Ik liep ik tegen een probleem aan bij het automatisch laten omlopen van een lok. Zie mijn database TestLN.

De trein rijdt blok 9 binnen en de lok wordt ontkoppeld, waarna deze omloopt naar de andere kant van de trein. Daar wordt aangekoppeld en de trein rijdt weg.
In blok 9 zijn 4 bezetmelders: 2.03, 2.07, 3.13 en 1.16 en 2 onkoppeelaars, aangesloten op een wisseldecoder.
Bezetmelder 2.07 en 3.13 zijn de ontkoppelrails; de bezetmelders 2.03 en 3.16 zitten hier pal naast.
Omlopen gebeurt via twee vaste routes, eentje linksom: 5-9-enz. en eentje rechtsom: 3-9-enz.
De trein bestaat uit verlichte, dus stroom trekkende rijtuigen.
Als de trein afgekoppeld staat, zijn alle bezetmelders in contact met wielen.

Bij route 3-9-enz verloopt alles helemaal naar wens maar bij route 5-9-enz. niet.
Daar gebeurt het volgende:
Nadat de lok afgekoppeld is en via blok 4 omloopt, is de lijn van blok 9 blauw, i.p.v. wit. De treinlengte is wèl opgeslagen in het blok.
Zodra de lok uit blok 1 is vertrekt en bezetmelder 2.11 verlaat, stopt hij.
Het treintype verandert van "omlopen Lok" in "Plan D". M.a.w. Koploper denkt dat de lok al voor de trein staat in blok 9. De rijrichting keert dan ook om en de lok vertrekt naar blok 1.

Als ik de trein 1 rijtuig korter maak, staat het achterste rijtuig na het ontkoppelen niet op een bezetmelder en dan verloopt alles wel zoals het moet.

Ik snap alleen niet waarom het met de lange trein alleen fout gaat bij de route 5-9-enz. en niet bij de andere route.

Wie kan mij uitleggen waarom het omlopen hier niet goed gaat?

Mvg,

Henk

2011113214354_TestLN.bck

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet; experimenterend rijder op MDF.

Bewerkt door Eenerspoor op 13 jan 2011 21:59:42

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 13 jan 2011 :  22:52:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Henk,

je geeft in de vaste route een alternatieve stopplaats 1 aan als de loc voor de 2e keer naar blok 9 moet om de wagons op te halen. Dit is bezetmelder 3.16 als deze reeds bezet is door een wagon, zal de loc niet eens het blok inrijden omdat er al aan de voorwaarde voldaan is. Als je deze veranderd in alternatieve stopplaats 5 (of helemaal niets ingeeft) zal de loc wel de wagons ophalen.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Bewerkt door Wissels op 13 jan 2011 22:55:38
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 14 jan 2011 :  00:07:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Bedankt voor deze reactie.
Ik had zoiets zelf ook al overwogen, maar bij de route andersom is ook 2.03 bezet door de trein als de lok blok 9 in wil rijden om de wagens op te halen. dat zie je ook in Koploper, de melder staat aan. Toch rijdt de lok netjes blok 9 in en haalt de wagens op.
Dat verschil tussen de ene en de andere route snap ik niet.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter, Loconet; experimenterend rijder op MDF
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina