Auteur |
Onderwerp |
|
JackvdW
Netherlands
348 berichten |
Geplaatst - 26 aug 2006 : 18:28:15
|
Hallo allemaal,
Ik ben mijn schaduwstaion aan het indelen. Ik weet dat koploper treinen kan inpassen in de sporen zodat een effectief gebruik van de sporen ontstaat. Ik wil graag wat respons op de gedachte van mij dat als je een spoor in b.v. 3 blokken hakt van verschillende lengtes je het kortste deel achteraan moet zetten. (een korte trein rijd zovermogelijk door en een lange trein past er dan achter en een korte ook, andersom zou dat niet gaan). Ook van koplopers die wat ervaring hebben met schaduwstations indelen graag wat opmerkingen.
In mijn schaduwstaion liggen 2 delen met elk 7 sporen achterelkaar kan koploper alle 14 sporen meenemen in de afweging of alleen de eerste 7 bij het inrijden van deel 1 en de 2e 7 bij het inrijden van deel 2.
Alvast bedankt,
Met vr. groeten
Jack van der Werf, Emmeloord
2 Rail DCC |
|
René
47 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 12:08:19
|
Hallo Jack,
Kun je iets nader uitleggen wat je bedoeld. Ik krijg nu het idee dat je het over een schaduwstation hebt waarbij de blokken achter elkaar liggen. Die worden dan altijd in dezelfde volgorde gevuld en het vertrek gaat ook in dezelfde volgorde als die van binnenkomst. In dat geval kun je er wel voor kiezen dat een langere trein wel in een blok mag komen maar dat dan het vorige blok bezet moet blijven, maar misschien begrijp ik je niet goed..
Groeten,
René Wolf |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 16:10:27
|
Hallo René,
Zie plaatje.
Het schaduwstation heeft een grote L vorm waarop 1 spoor binnenkomt. Er komt dan eerst een keerlus en dan kan er gekozen worden uit 7 sporen die ik elk uit 2 delen wil laten bestaan. 1 spoor is eigenlijk een doorrijspoor naar het 2e deel. Daarna komt het in 2 sporen weer bijelkaar draaid 180 graden om en splitst weer in 7 zeer lange sporen (de buitenkant van de L) die ik elk in 2 of 3 delen wil splitsen. Daarna komt alles weer in 1 spoor bijelkaar en gaat terug de baan op in tegengestelde richting van binnenkomst (dubbelspoor). Alles rijd in 1 richting. De keerlus is alleen om te draaien zodat in dubbelspoor weet terug kan worden gereden. De 2 delen liggen in een grote hoekovaal achter elkaar. Het gaat mij om het effectief gebruik van korte en langere blokken.
Groet Jack.
Download Attachment: Schaduwstation.jpg 1199,32 KB |
|
|
corne_mo
186 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 21:44:50
|
Ik weet niet of ik in de goede richting zit te denken hoor:
elk opstelspoor bestaat uit meedere (korte) blokken. Maak van het laatste blok een apart bloktype, bijvoorbeeld opstelspoor en zorg dat de locs daar moeten stoppen. Je geeft aan dat bij te lange treinen het vorige blok bezet moet blijven.
Bij de achterliggende blokken geef je aan dat te lange treinen het blok niet mogen kiezen, hierdoor zullen deze een ander opstelspoor kiezen. Staan nu alle voorste opstelsporen vol, dan zal een binnenkomende trein (mits deze te lang is trouwens) automatisch achter de wachtende trein stoppen, omdat deze simpelweg niet verder kan.
Dit komt al aardig in de buurt (maar is dan ook in 2 seconden bedacht). Er is vast en zeker iemand die er een goede aanvulling op heeft.
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz) |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 22:24:48
|
Hallo Corné,
Dank je voor je antwoord. Ja elk spoor gaat in meerdere blokken alleen weet ik niet of de korten vooraan af achteraan moeten. Dat het blok erachter bij "te lang" ook bezet moet blijven dacht ik al. Ik heb net in de handleiding de blz. 271 door zitten lezen (4 x achter elkaar) om hier de structuur te proberen te doorgronden. Daar zitten de korte stukken juist aan het begin van de (opstelspoor)groepen. Dat geeft dat de langen dus achteraan zitten en een korte trein dus een lang stuk kan pakken (eerder in een passend blok stoppen zou nog meer verlies geven) en er een stuk spoor leeg blijft. De korten zouden volgen mij achteraan moeten zitten. Is de trein te lang dan pakt hij een stuk van het blok ervoor mee. Koploper kan dan zelf het velies minimaliseren door te kijken waar het verlies het minst is zoals dit in de handleiding is beschreven. (dit is allang niet meer voor beginners ben ik bang, maar ik wil het wel graag helder hebben voor ik met het schadusstation begin, straks kan ik er een stuk moeilijker bij dan nu).
Dank voor het meedenken.
Groet Jack.
|
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 22:28:15
|
Jack,
Voor mijn gevoel maakt het, gezien de manier waar Koploper hiermee omgaat, niets uit of je het korte blok voor of achteraan zet. Maar waarom zet je het niet virtueel op in Koploper? Dan kun je het testen.
Huub |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 22:29:55
|
Jack, maak een proefopstelling, dus teken een sporenplan in koploper, benoem enkele korte en lange treinen en ga daar mee aan de slag in simulatie.
Mvg Wim.
|
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 22:35:34
|
Hallo allemaal,
Ik denk dat ik inderdaad de zaak in simulatie ga opbouwen. Dan moet er wel uit te komen zijn.
Iedereen bedankt voor de reacties.
Groet Jack. |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 28 aug 2006 : 23:46:23
|
Hallo Jack,
De kortste blokken zitten vooraan, de langste achteraan. De voorste blokken zijn vrije baan blokken. Komt een trein het opstelspoor binnen rijdt deze via de vrije baan blokken naar het langste blok. Waardoor je een doorschuifsysteem krijgt.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
|
Onderwerp |
|