Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 181 / Bezoekers Vandaag: 2962
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vreemd gedrag handmatige wisselstraten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartT

Netherlands
135 berichten

Geplaatst - 16 okt 2010 :  18:55:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo koplopers,

Bij het ingeven van mijn rangeerterrein in koploper heb ik geleerd dat ik het begin en eindblok zelf ook bij de wisselstraat moet selecteren, wil koploper de plaats van de lok kunnen volgen en hem op het einde in het juiste blok kunnen terugplaatsen. Dit werkt goed.

Echter op andere plaatsen op mijn baan (bv blok 16 via 18/19 naar 20 en alle varianten) is dit volgens mij exact gelijk ingegeven. Als de lok in een van genoemde blokken staat is het niet mogelijk een handmatige wisselstraat te starten omdat deze niet vrij zou zijn. Hij houdt het blok waarschijnlijk zelf bezet (maar dat doet hij op het rangeerterrein ook en daar werkt het wel).
Iemand een idee?


bedankt,

Bart

Download Attachment: schaduw2.bck
169,43 KB

DB 1980 - 1983

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 22 okt 2010 :  21:20:03  Toon profiel  Reageer met citaat
jammer dat niemand reageert.

Misschien ben ik onduidelijk geweest.
Het probleem is dat ik sommige handmatige wisselstraten niet kan activeren als een lok direct voor deze wissel(straat) wacht, terwijl dat op ander plekken wel kan. Bij alle wisselstraten is zowel het begin als het eindblok bij de wisselstraat betrokken.

Misschien heeft nu iemand een tip?

Alvast bedankt,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 23 okt 2010 :  02:25:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Ik ben even in je database aan het kijken geweest en ik vermoed dat het komt doordat je in sommige blokken twee punten hebt staan.

Ik deed dit vroeger ook en heb jou probleem toen ook wel eens gehad als ik blokken mee nam in de handmatige straten.
Eerst heb ik toen de blokken eruit gehaald maar toen ik handmatige treinroutes wilde maken wilde dit niet.

Nu heb ik dus altijd maar één punt in een blok staan en definieer ik de straten vanaf dat punt naar voren en naar achteren. Dan gaat het dus wel goed en kan je ook routes maken.

Jij hebt van 22 naar 16 in 16 een punt staan maar voor 16 naar 18 staat een tweede punt in blok 16. Maak de 16 naar 18 straat maar eens met het onderste punt bij de engelse wissel 5-6 dan gaat het denk ik wel werken. Het zelfde geld denk ik voor blok 20.

Groeten Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 23 okt 2010 :  16:13:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Jack,

Bedankt, dat was het inderdaad.
Dit had ik inderdaad nooit vermoed maar heeft me al heel wat zweet gekost. Ik kan me nu ook voorstellen dat vele anderen dit probleem niet kennen. Het leek mij handig om het ""punt handmatige wisselstraat" steeds zo dicht mogelijk bij de 1e wissel te leggen. Het is dus wel mogelijk om 2 punten in 1 blok te leggen, echter dan wekt het niet meer goed. Het zou dan handig zijn om de optie te hebben om een punt 2x zichtbaar te maken op 1 tablad.

groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 okt 2010 :  21:28:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Knap gevonden, ik had ook ooit twee punten en blokken in mijn handmatige wisselstraten...ik heb nooit het verband gelegd waarom het niet wou werken en dus alle blokken er terug af gehaald.

Nu ga ik het nog eens proberen, het zou mijn rangeren moeten vereenvoudigen.Misschien krijgen routes dan ook terug zin, want die heb ik nu niet gemaakt.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
343 Posts

Geplaatst - 24 okt 2010 :  05:49:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik kwam er achter doordat de handmatige wisselstraten niet samen waren te voegen tot een handmatige treinroute. Ik had toen de punten ook net naast de wissels liggen. Ook blokken toevoegen aan de straten werkte niet, zoals Bart ook ontdekte.

Bij één punt per blok kon je wel de routes maken, alleen had ik nooit meer de blokken toegevoegd aan de straten wat ik nu dus weer gedaan heb. Zo ben ik ook weer wat verder door dit draadje.

Toen de punten net naast de wissels lagen hoefde je niet zo ver te slepen. Wat je kunt doen is een tweede handmatige straat leggen met punten naast de wissel zonder blokken te selecteren.
Maar je moet dan uiteindelijk wel de positie van de lok weer uit het lokoverzicht goed zetten want de "lokplaatsings vraag" krijg je dan natuurlijk niet.

Groeten Jack.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 24 okt 2010 :  19:06:49  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Bart,

verder maken zowel blokken 18 en 19 deel uit van een 2 richtingsgroep en hebben een stopverbod voor lange treinen, dit zijn faktoren die vermoedelijk ook invloed kunnen hebben onder bepaalde omstandigheden voor je handmatige route,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

BartT

Netherlands
135 Posts

Geplaatst - 24 okt 2010 :  23:40:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt iedereen,

Nu werkt het hoe ik verwacht had.

Groeten,

Bart

DB 1980 - 1983
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina