Ik heb het bekende testbaantje gebouwd. Als een wissel omgezet moet worden dan gebeurt dat als de trein over de 1e bezetmelder rijdt van het voorgaande blok. (Natuurlijk alleen als dat automatisch gaat door Koploper en niet als ik hem zelf omleg) Volgens mij is dit moment van de wissels omgooien standaard, ik heb het in elk geval nooit gezien bij het instellen bij baanonderhoud e.d.
Nu is het normaal gesproken nauwelijks te zien, maar de trein houdt een klein beetje in totdat de wissel is omgegooid. Dit kun je ook duidelijk terugzien in de logboeken dat hij 1 of 2 snelheidstrappen terugneemt waarna hij weer normaal gaat rijden. Dit is geen groot probleem, maar het is wel een beetje storend. Iemand enig idee?
Zou het te maken kunnen hebben met feit dat als trein blok inrijdt en volgende blok is nog niet geclaimd of wissels nog niet gezet gaat hij op de 1ste melder afremt naar de gemiddelde snelheid van het treintype.
Tekst handleiding bij automatisch afremmen · Gemiddelde snelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft geen volgend blok kunnen reserveren. De locomotief zal bij binnenkomst van dit blok afremmen naar de gemiddelde snelheid. Met andere woorden: als er nog twee bezetmeldingen volgen (zie de definities in onderhouden blokken) rijdt de trein volgens de gemiddelde snelheid.
Het zou kunnen. Voor de duidelijkheid: ik laat 1 trein gewoon continue rondjes rijden op de testbaan (zonder andere trein) en Koploper beslist of de trein het inhaalspoor of het andere spoor pakt. Maar hoe zorg ik dat de trein gewoon op maximale snelheid i.p.v. gemiddelde snelheid blijft als de wissel nog gezet moet worden?
Wordt lastig denk ik omdat je nu een relatief kort traject hebt waardoor je trein "sneller" is dan het systeem. De trein langzamer laten rijden zou een optie kunnen zijn. Ronald
Wordt lastig denk ik omdat je nu een relatief kort traject hebt waardoor je trein "sneller" is dan het systeem. De trein langzamer laten rijden zou een optie kunnen zijn. Ronald
Op zich maakt de lengte van het baantje toch niet uit? Ik krijg ook hetzelfde effect als ik van een kort blok naar een langer ga en andersom als er een wissel tussen zit. Het blok is minstens 2 meter lang, maar toch begint hij altijd met afremmen als hij het blok voorafgaand de wissel inrijdt. Ik zie persoonlijk niet in waarom bij een volgende grote baan dit probleem de wereld uit zou zijn.
Dat kan zijn maar er zijn zoveel instellingen bij Koploper mbt vertragingen en snelheden en reacties van het systeem dat het lastig is om daar een algemene uitspraak over te doen. Ik weet alleen dat het op mijn baan geen probleem is.
Als je wilt dan wil ik wel eens in je database kijken, mail of post die anders even
Maar hoe zorg ik dat de trein gewoon op maximale snelheid i.p.v. gemiddelde snelheid blijft als de wissel nog gezet moet worden?
Een blok extra reserveren is de enige mogelijkheid.Dan gaat het wissel om vooraleer de trein begint te vertragen. Anders gaat dat syncroon en dat kun je "zien " aan de trein.
Probleem is dat je via de database "overal" een extra blok reserveert. Je kan dat echter wegnemen bij de blokken die het niet nodig hebben. Alhoewel bij meeste seinensystemen moet het meestal wel weer aangezet.
Ik heb de optie om een extra blok te reserveren aangezet en dan is het probleem inderdaad verdwenen. Wordt de treinenloop eigenlijk alleen nog maar realistischer van.
Maar waarom zou je dan blokken selecteren waarbij er geen extra blok hoeft te worden gereserveerd? Gaat de treinenloop dan soms sneller?
Maar waarom zou je dan blokken selecteren waarbij er geen extra blok hoeft te worden gereserveerd? Gaat de treinenloop dan soms sneller?
Soms is die "extra lange reservatie" een beperking voor de loop van andere treinen, zij krijgen minder "kans" van een zijspoor op de baan te komen.....
Ik weet dat ik het moest terug nemen in mijn schaduwstation (dyn lengte) daar blokkeerde het "uitrijden" tijdens "binnenkomen".