Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 127 / Bezoekers Vandaag: 2297
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 399
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Stellen van wissels
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

NolvdZande

4 berichten

Geplaatst - 10 okt 2010 :  20:10:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb het bekende testbaantje gebouwd.
Als een wissel omgezet moet worden dan gebeurt dat als de trein over de 1e bezetmelder rijdt van het voorgaande blok. (Natuurlijk alleen als dat automatisch gaat door Koploper en niet als ik hem zelf omleg) Volgens mij is dit moment van de wissels omgooien standaard, ik heb het in elk geval nooit gezien bij het instellen bij baanonderhoud e.d.

Nu is het normaal gesproken nauwelijks te zien, maar de trein houdt een klein beetje in totdat de wissel is omgegooid. Dit kun je ook duidelijk terugzien in de logboeken dat hij 1 of 2 snelheidstrappen terugneemt waarna hij weer normaal gaat rijden. Dit is geen groot probleem, maar het is wel een beetje storend.
Iemand enig idee?

RonaldMeijer

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 10 okt 2010 :  20:25:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RonaldMeijer  Reageer met citaat
Nol

Zou het te maken kunnen hebben met feit dat als trein blok inrijdt en volgende blok is nog niet geclaimd of wissels nog niet gezet gaat hij op de 1ste melder afremt naar de gemiddelde snelheid van het treintype.

Tekst handleiding bij automatisch afremmen
· Gemiddelde snelheid: de locomotief rijdt in een blok en heeft geen volgend blok kunnen reserveren. De locomotief zal bij binnenkomst van dit blok afremmen naar de gemiddelde snelheid. Met andere woorden: als er nog twee bezetmeldingen volgen (zie de definities in onderhouden blokken) rijdt de trein volgens de gemiddelde snelheid.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt

Ronald
Ga naar bovenaan de pagina

NolvdZande

4 Posts

Geplaatst - 10 okt 2010 :  20:34:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Het zou kunnen.
Voor de duidelijkheid: ik laat 1 trein gewoon continue rondjes rijden op de testbaan (zonder andere trein) en Koploper beslist of de trein het inhaalspoor of het andere spoor pakt.
Maar hoe zorg ik dat de trein gewoon op maximale snelheid i.p.v. gemiddelde snelheid blijft als de wissel nog gezet moet worden?
Ga naar bovenaan de pagina

RonaldMeijer

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 10 okt 2010 :  21:28:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RonaldMeijer  Reageer met citaat
Wordt lastig denk ik omdat je nu een relatief kort traject hebt waardoor je trein "sneller" is dan het systeem. De trein langzamer laten rijden zou een optie kunnen zijn.
Ronald
Ga naar bovenaan de pagina

NolvdZande

4 Posts

Geplaatst - 10 okt 2010 :  21:31:55  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door RonaldMeijer

Wordt lastig denk ik omdat je nu een relatief kort traject hebt waardoor je trein "sneller" is dan het systeem. De trein langzamer laten rijden zou een optie kunnen zijn.
Ronald




Op zich maakt de lengte van het baantje toch niet uit? Ik krijg ook hetzelfde effect als ik van een kort blok naar een langer ga en andersom als er een wissel tussen zit.
Het blok is minstens 2 meter lang, maar toch begint hij altijd met afremmen als hij het blok voorafgaand de wissel inrijdt. Ik zie persoonlijk niet in waarom bij een volgende grote baan dit probleem de wereld uit zou zijn.
Ga naar bovenaan de pagina

RonaldMeijer

Netherlands
26 Posts

Geplaatst - 10 okt 2010 :  22:05:08  Toon profiel  Bezoek de homepagina van RonaldMeijer  Reageer met citaat
Nol

Dat kan zijn maar er zijn zoveel instellingen bij Koploper mbt vertragingen en snelheden en reacties van het systeem dat het lastig is om daar een algemene uitspraak over te doen. Ik weet alleen dat het op mijn baan geen probleem is.

Als je wilt dan wil ik wel eens in je database kijken, mail of post die anders even

Ronald
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  00:05:11  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door NolvdZande


Maar hoe zorg ik dat de trein gewoon op maximale snelheid i.p.v. gemiddelde snelheid blijft als de wissel nog gezet moet worden?



Een blok extra reserveren is de enige mogelijkheid.Dan gaat het wissel om vooraleer de trein begint te vertragen. Anders gaat dat syncroon en dat kun je "zien " aan de trein.

Probleem is dat je via de database "overal" een extra blok reserveert. Je kan dat echter wegnemen bij de blokken die het niet nodig hebben. Alhoewel bij meeste seinensystemen moet het meestal wel weer aangezet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 11 okt 2010 00:07:04
Ga naar bovenaan de pagina

NolvdZande

4 Posts

Geplaatst - 11 okt 2010 :  21:26:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb de optie om een extra blok te reserveren aangezet en dan is het probleem inderdaad verdwenen. Wordt de treinenloop eigenlijk alleen nog maar realistischer van.

Maar waarom zou je dan blokken selecteren waarbij er geen extra blok hoeft te worden gereserveerd? Gaat de treinenloop dan soms sneller?

Dank alvast!
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 okt 2010 :  12:26:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door NolvdZande



Maar waarom zou je dan blokken selecteren waarbij er geen extra blok hoeft te worden gereserveerd? Gaat de treinenloop dan soms sneller?




Soms is die "extra lange reservatie" een beperking voor de loop van andere treinen, zij krijgen minder "kans" van een zijspoor op de baan te komen.....

Ik weet dat ik het moest terug nemen in mijn schaduwstation (dyn lengte) daar blokkeerde het "uitrijden" tijdens "binnenkomen".

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina