Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 158 / Bezoekers Vandaag: 4274
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 837
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Booster
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Volgende pagina
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp Pagina: 1 2 (of 2)

JanWynen

Belgium
23 berichten

Geplaatst - 24 aug 2006 :  08:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Mijn probleem heeft misschien niet zo zeer met koploper te maken, maar wel met mijn spoorbaan.
Ik ben ondertussen een half jaartje fel aan het uitbreiden op mijn spoorbaan en merk sinds een tijdje, dat mijn arm signalen soms moeilijk naar hun positie gaan. Ben er al mee naar de winkel gestapt en zij vermoeden dat ik een te kort heb aan vermogen. Dus een booster, het probleem is Marklin boosters zijn momenteel niet voorhande. Daar door het nieuwe systeem. Weet iemand een oplossing?

Ik zit er hopeloos mee in de knoei. Heb ook al gezien dat je het zelf kan maken met die printplaatjes enzo, maar zo technisch ben ik niet aangelegd. Is er een ander merk of zo dat ook op mijn marklin zou gaan?

Groetjes
Jan Wynen

Marklin Ho + Koploper

C_Jabaaij

214 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  09:01:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Littfinsky, Tams, Uhlenbrock hebben ook boosters die voor Motorola (Märklin protocol is Motorola)geschikt zijn. Zowel Tams en Littfinsky zijn als bouwpakket of gebouwd te koop. Uhlenbrock alleen gebouwd.

Koos Jabaaij.
Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  09:25:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Koos, ik heb eens gaan zien, en ben uiteindelijk op een nederlandse site terecht gekomen Conrad Electronic. Blijkbaar hebben zijn veel van die dingen. Zoveel zelfs dat ik echt niet weet welke eigenlijk voor mij bedoelt is. Ook de prijzen verschillen sterk.

Kan je mij misschien zeggen welke het beste voor mijn systeem is?
www.conrad.nl met artnr:217351

Groetjes
Jan

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  09:40:02  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Hi Jan,

Kijk eens op www.modeltreinexpress.nl/ ,want bij Conrad vragen ze altijd de hoofdprijs voor dat soort artikelen, oftewel ze zijn duurder.


Mvg
Wim.
Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  09:52:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Oke dank je:) Wim, daar ga ik eens horen

Groetjes
Jan

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  12:15:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo

Ik heb mijn booster hier weg.

Geert

ps. is er geen manier om grootte linken anders te presenteren,mijn beeld vliegt nu het beeldscherm uit.

ps 1 . om mijn digitale systeem te ontlasten , gebruik ik om mijn wissels te schakelen, een aparte trafo, misschien kan dat ook met die armseinen

Bewerkt door biem op 24 aug 2006 15:04:42
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  14:45:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Klik

{url="www.modeltreinexpress.nl/"}Klik{/url}

{ vervangen door [

Bewerkt door modelspoor op 24 aug 2006 14:49:02
Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  17:46:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Geert,

Dat heb ik ook al willen proberen, maar blijkbaar als je de stroom van een andere transfo afneemt, dan werkt het digitale adres niet meer, zowel de stroom als het signaal moet van dezelfde kring komen. Vind dit wel zeer lastig, ook omdat het geen goedkoop grapje is. Maarja zal er wel niet buiten kunnen waarschijnlijk

Groetjes
jan

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  17:50:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan

Niet direct nu iets gaan kopen hoor, er moet toch iets op te bedenken zijn, bijv: om mijn wissels te hunnen schakelen,gebruik ik dus een aparte oude trafo, in combinatie met een wisseldecoder, is er ook niet een soort van decoder die je kunt gebruiken om je arm signalen te schakelen ?
Wat voor een merk en type signalen gaat het om ?

Mvg Geert

Bewerkt door biem op 24 aug 2006 17:54:54
Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  18:12:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Geert,

Het zijn allemaal armsignalen, en worden eigenlijk het zelfde aangesloten als de wissels bij mij. Op langwerpige decoder bakjes waar 2 contacten in gaan met het signaal bruin en rood. Per bakje heb ik 4 decoder uitgangen elks met 3 aansluitingen eentje recht, ander buigend, en dan nog eentje voor de stroom. Als ik die van de stroom niet gebruik en daarvoor een aparte transfo gebruik, lukt het me niet. Dan reageert het sein of de wissel gewoon niet. Het is precies alsof heel de wissel en het sein één kring moet zijn. Alles is van marklin origineel. De decoder is een K83. De wissels werken allemaal, alleen voor de armsignalen te schakelen is er te weinig stroom en beweegt de arm lichtjes maar niet tot de goede stand.

Groetjes
Jan

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

biem

Netherlands
95 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  18:46:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je niet een aansluitschema van de K83, ik kan jammergenoeg niets op het internet vinden

Geert
Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  18:48:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb er nog niet echt achter gezocht omdat ik jah, ken niet veel op technisch gebied begrijp je? Maar ik zal wel eens zien als ik iets vind dan post ik je het wel

Groetjes
jan xxxxx

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Riny

Netherlands
72 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  19:15:31  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Riny  Reageer met citaat
Jan,

Je hebt mail.



----------------------------------------------------------------
Groetjes, Riny

Don't drive faster then your Gardian angel can fly

Marklin Digitaal H0, DB/SBB, Tijdperk III / V, IB + Koploper.(C-Rails)
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  23:15:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door biem

Heb je niet een aansluitschema van de K83, ik kan jammergenoeg niets op het internet vinden
Geert



Maar die zijn er wel hoor.
K83 Schema


Download Attachment: 6083-k83.jpg
43,34 KB
5211 Schema
Download Attachment: viessmann5211.bmp
938,98 KB

De K83 heeft geen mogelijkheid om een externe spanning aan te sluiten om de wissels met minder dure stroom te voeden.
De Viessmann 5211 heeft die mogelijkheid wel.

Als je de K83 zo aanpast dat hij ook een E aansluiting heeft, heb je het probleem onder controle.

Mvg
Wim.

Bewerkt door modelspoor op 24 aug 2006 23:17:59
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  23:21:19  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door modelspoor

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door biem

Heb je niet een aansluitschema van de K83, ik kan jammergenoeg niets op het internet vinden
Geert


Maar die zijn er wel hoor.
6083-k83.jpg 43,34 KB
viessmann5211.bmp 938,98 KB

De K83 heeft geen mogelijkheid om een externe spanning aan te sluiten om de wissels met minder dure stroom te voeden.
De Viessmann 5211 heeft die mogelijkheid wel.

Als je de K83 zo aanpast dat hij ook een E aansluiting heeft, heb je het probleem onder controle.

Mvg
Wim.



Bewerkt door modelspoor op 24 aug 2006 23:22:26
Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 25 aug 2006 :  07:06:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

De link van de decoder K83 werkt niet bij mij, zou dat kunnen?

Groetjes
Jan

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 25 aug 2006 :  08:30:51  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
De link van de decoder K83 werkt niet bij mij, zou dat kunnen?

Werkt inderdaad niet.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 25 aug 2006 :  12:06:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Download Attachment: 6083-k83.jpg 43,34 KB

Alles wat tussen de aanhaaltekens staat kopieren, en plakken bij adres. Het gedeelte (k83).jpg wordt niet als onderdeel van de link weergegeven, dat ligt aan dit forum, daar kan ik niets aan doen. Van de haakjes worden spaties gemaakt en dan werkt het niet meer.

Suc6
Wim.

Bewerkt door modelspoor op 25 aug 2006 12:09:54
Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 06 sep 2006 :  12:56:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ondertussen ben ik dus bij een aantal mensen langs geweest, heb ook de nodige onderdeeltjes gaan halen. Ik ben bij een elektronica zaak binnen gestapt en daar een technieker aan gesproken om te vragen of hij mij een voorbeeldje wouw maken van de aanpassing van de printplaat. Hij bekeek het plannetje en het verschil tussen beide plannetjes; blijkt dat het plannetje wel volledig is enkel staan er geen R... nummers op, die op de printplaat en op de technische tekening van viesmann wel opstaan. Dus probleem de technieker durfde er niets aan te doen uit schrik iets verkeerd te doen. Dan ben ik maar naar een vriend van mij gestapt voor zijn mening ook een elektricien die veel van printplaatjes afweet, en ook hij zei me eigenlijk het zelfde verhaal. De technische tekening is niet volledig genoeg en uitgebreid genoeg om de aanpassing te kunnen maken. Is er iemand die deze aanpassing op zijn Marklin 60830 k83 heeft aangebracht en hier eventueel meer uitleg of een fototje van kan geven, of een andere duidelijke technische tekening, of andere info hiervan kan geven?

Ik zou je hier heel dankbaar voor zijn
Vriendelijke groetjes
Jan Wynen

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 06 sep 2006 :  15:03:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jan,

Als je even via een PB je e-mailadres geeft stuur ik je een tekening op.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

modelspoor

321 Posts

Geplaatst - 06 sep 2006 :  15:30:45  Toon profiel  Bezoek de homepagina van modelspoor  Reageer met citaat
Jan,

Je mag ook de K83 mijn kant opsturen, pas ik hem even voor je aan.
Verder afhandeling via PM.

Mvg
Wim.

Ga naar bovenaan de pagina

JanWynen

Belgium
23 Posts

Geplaatst - 06 sep 2006 :  16:40:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga het is proberen met het idee van Hub als het daarmee werkt, dan zijn alle problemen van de baan normaal gezien, altans op het gebied van boosters

Ik dank jullie ten zeerste
Groetjes
jan Wynen

Marklin Ho + Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

mozzi54

Netherlands
34 Posts

Geplaatst - 07 sep 2006 :  22:45:38  Toon profiel  Reageer met citaat
Jan,

Mocht je toch nog een booster en/of een nieuwe decder nodig hebben, dan hier de volgende tip:

Ik gebruik boosters van het merk SSE (Duitsland). Kun je via internet bestellen voor een prijs die iets meer dan de helft is dan die van de Märklin booster 6017. De functionaliteit en het vermogen is hetzelfde. Ik heb er twee tot volle tevredenheid in bedrijf.

Wisseldecoders heb ik aangeschaft van de firma IEK (ook Duitsland). Kosten minder dan de helft van een Märklin K83 en hebben de mogelijkheid een externe schakelspanning aan te sluiten.

Met vriendelijke groet,

Aldert Mak
Märklin HO + koploper
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 sep 2006 :  19:42:50  Toon profiel  Reageer met citaat
<<Als je de K83 zo aanpast dat hij ook een E aansluiting heeft, heb je het probleem onder controle.>>

Je kunt natuurlijk de k83ers ook aansluiten op een deltakast van Marklin. De rode en bruine ingang van je k83 wordt dan verbonden met de deltauitgang voor de rijstroom die dus normaal naar de rails gaat. In Houten liggen ze voor 10 a 15 euro nieuw. Met een 32VA trafo heb je zo een booster die alleen de k83 ers aanstuurt. De rode draad aan de centrale eenheid wordt dan verbonden met de delta, zodat de digitale commando´s aankomen. Maar als je nog wisseldecoders moet kopen dan kun je dus beter die van bv. Viessmann nemen.

Je kunt dus ook delta´s ook als 32 watt booster gebruiken. In dat geval echter moeten sleperwippers geplaatst worden op de overgangen. Dat zit hem in het signaal dat afgegeven wordt.

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper. periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 08 sep 2006 :  21:31:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Tom,

Het zelfde idee had ik Jan al toegestuurd.
Vraagje off-topic, heb je de nieuwe centrale al binnen ?.

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 sep 2006 :  23:02:08  Toon profiel  Reageer met citaat

Hub ea,

Het aardige van een forum als dit is natuurlijk dat iedereen meeleest en dat je zo van bepaalde oplossingen weet hebt. Privemailen is geen probleem maar daarmee is alleen de ontvanger geholpen. Dingen die voor gevorderden voor de hand liggen, zijn voor beginners vaak een eye-opener. Ik denk dus dat oplossingen (ook) in een forum zouden moeten staan. Omdat ik de deltacontrol-oplossing niet zag en wel relevant vond, heb ik hem maar weer eens geplaatst.

Offtopic: Ja de EC is binnen, ga er zondag mee aan de gang, ik ben vooral erg benieuwd naar die 27 stappen!



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Intellibox, C-rails, HSI88, Koploper. periode III en IV, DB en SBB Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina
Pagina: 1 2 (of 2) Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
Volgende pagina
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina