Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 45 / Bezoekers Vandaag: 2044
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 197
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Gevorderden
 Te vroeg vrijgeven vorig blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kramer

Netherlands
73 berichten

Geplaatst - 23 aug 2006 :  20:15:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat
beste allemaal,

Ik loop af en toe tegen het volgende fenomeen aan. Als een trein een blok in loopt om daar te stoppen heb ik vaak ingesteld dat de trein nog een stuk moet doorrijden.(soms wel 40 cm.)
Ik heb het zo ingesteld dat het vorig blok wordt vrijgegeven op de laatste melder.
Het komt dan voor dat een trein nog aan het uitlopen is terwijl het vorig blok al is vrijgegeven. De wissel(s) worden dan al omgezet. (hetgeen leidt tot ontsporing)
Eigenlijk zou het mooi zijn dat het vorig blok (en wissels) pas worden vrijgegeven als de lok stil staat.
Ik heb al wat gespeelt met de staartblokkade (en staat nu op 8 sec) en ik kan de truuk uithalen door de trein langer te maken dan het blok en vorig blok en wisselstraat langer bezet houden maar dan worden deze pas weer vrijgegeven als de trein weer vertrokken is. (en blijven volgende treinen onnodig lang wachten)
Hoe los je dit het mooist op?

Een 2e fenomeen is het volgende. Als een trein gestopt kan het zijn dat hij nog op een deel van een wisselstraat staat. De eerste wissels van deze straat zijn vrij en zouden vrijgegeven mogen worden zodat andere treinen kunnen doorrijden. Eigenlijk zou ik de wisselstraat in 2 delen willen splitsen. Is dit op te lossen en zoja hoe?

Ik hoop het een beetje duidelijk uitgelegd te hebben.

Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  20:53:10  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ligt je stopmelder dan niet te ver naar voren ?. Op het moment dat je trein moet stoppen legt deze een afstand af van langzaam naar stop +40 cm. Ik zou als het mogelijk is de stopmelder wat verder leggen en het stuk doorrijden verkorten.

Kun je de wisselstraat niet opdelen en van een bezetmelder voorzien. Bij tool wisselstraten kun je dan opgeven op welke bezetmelder een wissel vrijgegeven kan worden.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  21:00:04  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat
Ha Hub,

Bedankt voor je reactie,
Je hebt gelijk, ik kan de stopmelder naar achter plaatsen maar ik moet dat dan op relatief veel plaatsen doen. Bovendien maak ik dankbaar gebruik van de optie doorrijden en hebt voor verschillende treinen verschillende lengtes ingesteld. Werkt prachtig (alleen gaat dus af en toe fout bij lange treinen die dan lang uitlopen)

Het 2e probleem is dat ik N rijdt en mijn wagens geen stroom afnemen.
Een bezetmelder definiëren op een wisselstraat heeft dan geen zin.

Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 23 aug 2006 :  21:39:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Als je rijdt met volledige detectie dan heb je het voordeel dat je de wissels in een wisselstraat per stuk kan vrijgeven nadat een bezetmelder is bereikt of wordt vrijgegeven.

In alle andere situaties zal je alleen de hele wisselstraat kunnen vrijgeven.

Volledige detectie is meer dan alleen maar de kontrole op het verliezen van een wagon zoals menigmaal wordt gedacht, het detecteren van een verloren wagon is maar bijzaak.

Je kan zelfs je blokken vrijgeven zodra de eerste bezetmelder van het volgende blok is bereikt. Koploper meldt dan het vorige blok vrij maar doordat er nog bezetmelders bezet zijn zal er toch geen trein in rijden.
Echter korte treinen geven hierdoor een blok eerder vrij dan lange treinen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom, Lenz

Bewerkt door Wim Romijn op 23 aug 2006 21:41:17
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  20:54:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

quote:
Het 2e probleem is dat ik N rijdt en mijn wagens geen stroom afnemen.

Waarom maak je daar geen gebruik van ?, want dan krijg je precies het verhaal wat Wim schrijft.

Met vriendelijk groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  21:56:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat

Ha Hub, en Wim

Je bedoelt dat ik de de wagons stroom moet laten afnemen?
Dat is geen haalbare kaart. De wagons hebben vaak kunstof wieltjes, zij zijn superlicht en nemen dus geen betrouwbaar stroom af en ik zou er zeer velen moeten aanpassen. Gaat me niet lukken.
Het is al een hele kunst om te zorgen dat loks betrouw stroom afnemen. ze staat soms stil en dan snap je echt niet waarom. Een klein tikje en ze rijden weer. Poetsen is een deel van mijn hobby geworden. Wat dat betreft ben ik jaloers op Ho rijders.
maar dank voor je meedenken.

Misschien dat Paul er nog een nachtje over wilt slapen om de optie 'Vorig blok pas vrijgeven als de lok stilstaat'
Trouwens het verschijnsel treed wat meer op als het remleer process nog niet voltooid is. Dan rijdt een trein nog langer langzaam.
en Paul, als je toch aan het slapen gaat nog even het volgende: Als een trein te hard een stopmelder binnenkomt dan stopt hij direct. Bij lange treinen die nog zouden moeten doorrijden gaat het dan vaak fout omdat hun 'staart nog op een wisselstraat of vorig blok staat.
Misschien dat er een goede reden is om het zo te doen maar ik zie het even niet.

Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  22:21:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Optie 1:
pas vrijgeven als loc stilstaat zal ik niet realiseren. Ik sluit mij volledig aan met de opmerking: je stopstecties zitten dan op de verkeerde plaats.

Optie 2:
Als een trein te hard aankomt op stopsectie (= meer dan minimum snelheid) gaat per definitie de noodstop in werking. Voor Koploper de enige manier om nog redelijk aan te kunnen nemen dat de trein op tijd zal stoppen.

Ik hoef er dus geen nachtjes over te slapen

Met vriendelijke treinengroeten,

Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper)
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kramer

Netherlands
73 Posts

Geplaatst - 24 aug 2006 :  22:41:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Peter Kramer  Reageer met citaat
Hoi Paul,

Wat ben jij wakker zeg

Jammer van vooral de eerste optie. Leek mij een mooie verbetering. Ik maak dankbaar gebruik van de mogelijkheid om door te rijden per lok of treintype. Als ik de stopmelders zou verplaatsen ontneem ik mezelf deels deze mogelijkheid bovendien is het een hele klus! Mocht je een keer in Almere zijn dan laat ik je graag zien waarom.

Voor nu bedankt en welterusten.


Met vriendelijk groet,
Peter Kramer

N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola
Koploper 6.3
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina