Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 196 / Bezoekers Vandaag: 14199
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Probleem ivm vrijkomen melder (alternatieve stopsectie)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Johan P

Belgium
54 berichten

Geplaatst - 15 aug 2010 :  12:24:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Iedereen,

In navolging van mijn vorige topic wou ik even testen hoe ik een opduwende goederentrein pal boven een ontkoppelaar kan positioneren. Uiteraard stop ik dan op een alternatieve stopsectie, en wel op het vrijkomen van de laatste bezetmelder van het vorige blok. Op zich is hier niks moeilijks aan, en heb ik dit al eerder aan het werk gekregen.

Ik kom echter tot de vaststelling dat ik het nu niet meer aan het werk krijg: Koploper blijft koppig stoppen op het bezet worden van de melder! Er is wel een kleine nuance:
1) Als je op vrijkomen van de eerste (binnenkomst) melder van je blok wil stoppen, dan zal hij bij het bezet worden ervan stoppen.
2) Als je op vrijkomen van de laatste melder van het vorige blok wil stoppen, dan zal mijn trein stoppen bij het bezet worden van de eerste melder van het blok waarin je wil stoppen: Logisch, want anders ben je nog niet in je blok waar je wil stoppen...

Volledig twijfelend aan mezelf, en vooral aan de vele instellingen in koploper heb ik een volledig nieuwe baandefinitie aangemaakt, met slechts 3 blokken, zonder wissels, waarin een treintje met een vaste treinroute wat pendelt. In deze vaste treinroute heb ik uiteraard gekozen om op het vrijkomen van een bezetmelder te stoppen. EN blok 3 heeft dit gewoon als alternatieve stopsectie voor een trein korter dan 70cm.

Het probleem blijft zich voordoen: ik krijg een trein niet gestopt op het vrijkomen van een melder via alternatieve stopsecties.

In bijlage vind je de baandefinitie van de testopstelling: http://www.2maalfout.be/modelspoor/opduwentest.bck

Wat doe ik mis?

Groeten,
Johan

PS: gebruikte hardware is een Intellibox Basic (met loconet interface dus), ingesteld op 19200 bps. Daarnaast heb ik een HSI-88 gebruikt, maar deze week is deze vervangen door Loconet-S88 interfaces van Wim Ros: in beide situaties doet het probleem zich voor.

Bewerkt door Johan P op 15 aug 2010 12:32:44

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 15 aug 2010 :  12:31:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P


2) Als je op vrijkomen van de laatste melder van het vorige blok wil stoppen, dan zal mijn trein stoppen bij het bezet worden van de eerste melder van het blok waarin je wil stoppen: Logisch, want anders ben je nog niet in je blok waar je wil stoppen...




Ik rij volledig gedetecteerd dus mijn binnenkomstmelder ligt tegen mijn stopmelder van het vorige blok. Toevallig ligt er een halte in het begin van het blok.
Mijn daar stoppende treinen rijden netjes 25cm door na het vrijmaken van het vorige stopblok...
Het kan dus, maar bij mij liggen de bezetmelders tegen elkaar.


Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

wanne

Belgium
40 Posts

Geplaatst - 15 aug 2010 :  12:33:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan

Het is misschien makkelijk dat je je .BCK-bestand even post. Via die link vind ik het niet zo duidelijk.

mvg
Wanne

HO/Twincenter/Koploper/bezetmeldingWimRos
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 15 aug 2010 :  12:55:59  Toon profiel  Reageer met citaat
@dentheo: mja, ik rij ook volledig gedetecteerd, zelfde situatie eigenlijk als bij jou ongeveer. Het kan zeker, en het is me ook gelukt met 6.7 indertijd... Maar nu dus niet meer

@wanne: Ik heb em nog eens via het forum geupload ook. Doe ik al die moeite om het via een webspace te doen, ondersteunt dit forum gewoon attachments ;)

Nog een kleine PS: Het gaat dus om alternatieve stopsecties. Als ik in de te verwachten blokken (blokdefinities) definieer dat er bij vrijkomen van een vorig blok moet gestopt worden, dan doet koploper dat ook netjes. Maar uiteraard moet een passagierstrein voor het sein stoppen, vandaar dat ik in de .bck een alternatieve stopsectie voor <5cm definieer, en deze dan expliciet kies in de vaste treinroute.

Download Attachment: opduwentest.bck
7,33 KB

Bewerkt door Johan P op 15 aug 2010 13:06:56
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 15 aug 2010 :  14:06:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Johan,

je hebt in blokken alternatieve stopmelders op basis van treinlengte opgegeven (indien treinlengte < 5 cm, stop dan op bezetmelder vrijkomen uit het vorige blok, dit komt absoluut niet overeen met de alternatieve stopmelders die je gebruikt in de vaste route, hier stel je namelijk dat de trein moet stoppen op de 1e melder (alternatieve stopplaats = 1, dit is de 1e melder in te verwachten bezetmelders in onderhouden blokken, dit dan nog met bv. doorrijden in cm. van 10 cm. Je zou in de reeks met te verwachten bezetmelders evt. kunnen beginnen met het vrijgeven van de laatste melder in het vorige blok, maar evt. bijverschijnselen kunnen er dan wel zijn als je juist weer met lange treinen rijdt

Een mooiere oplossing is een bezetmelder op de juiste plaats leggen waar het ontkoppelen zou moeten plaatsvinden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 15 aug 2010 :  14:24:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hmmm, nu kan ik me toch wel voor het hoofd slaan Dacht echt dat het anders werkte...

Nu goed, nu zit ik eigenlijk met een groter probleem... Het hele opzet is dat ik een opduwende trein ontkoppel. Het gemakkelijkste is uiteraard om net wanneer de trein overgaat van trekken naar duwen dit te doen, maar ik zit met een helling in het spoor (bergafwaarts) waardoor dat niet gaat lukken.

Vandaar wou ik dus mijn trein positioneren op basis van het vrijkomen van een melder. Maar als die vrijkomende melder tussen de te verwachten blokken staat, dan heb ik redelijk veel last van spookmeldingen wanneer een trein langer wordt?

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels

Hallo Johan,

je hebt in blokken alternatieve stopmelders op basis van treinlengte opgegeven (indien treinlengte < 5 cm, stop dan op bezetmelder vrijkomen uit het vorige blok, dit komt absoluut niet overeen met de alternatieve stopmelders die je gebruikt in de vaste route, hier stel je namelijk dat de trein moet stoppen op de 1e melder (alternatieve stopplaats = 1, dit is de 1e melder in te verwachten bezetmelders in onderhouden blokken, dit dan nog met bv. doorrijden in cm. van 10 cm. Je zou in de reeks met te verwachten bezetmelders evt. kunnen beginnen met het vrijgeven van de laatste melder in het vorige blok, maar evt. bijverschijnselen kunnen er dan wel zijn als je juist weer met lange treinen rijdt

Een mooiere oplossing is een bezetmelder op de juiste plaats leggen waar het ontkoppelen zou moeten plaatsvinden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 aug 2010 :  09:55:33  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P


Vandaar wou ik dus mijn trein positioneren op basis van het vrijkomen van een melder. Maar als die vrijkomende melder tussen de te verwachten blokken staat, dan heb ik redelijk veel last van spookmeldingen wanneer een trein langer wordt?





Waarom spookmeldingen bij lange treinen, dat begrijp ik niet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 16 aug 2010 09:56:14
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 16 aug 2010 :  19:39:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dentheo

quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan P


Vandaar wou ik dus mijn trein positioneren op basis van het vrijkomen van een melder. Maar als die vrijkomende melder tussen de te verwachten blokken staat, dan heb ik redelijk veel last van spookmeldingen wanneer een trein langer wordt?





Waarom spookmeldingen bij lange treinen, dat begrijp ik niet.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd


Hmm, never mind, ik heb dit even getest, en het werkt wel zo. De reden waarom ik daar schrik voor had is dat koploper een vrijkomen, en een bezet komen (van een andere melder) in een bepaalde volgorde verwacht. En als spookmeldingen daar rekening houdt, dan zal bij een langere trein (waardoor de andere bezet melder eerder bezet wordt dan de eerst vrij komt) een spookmelding gegenereerd worden. Maar voor zover ik heb kunnen testen reageert dat ding daar dus niet op. Maar goed ook (voor mij dan) ;)
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 16 aug 2010 :  19:57:42  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Theo, allen,


Johan had het inderdaad begrepen, waar het knelpunt zat, waardoor mogelijk een spookmelding gegenereerd wordt,
met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Johan P

Belgium
54 Posts

Geplaatst - 16 aug 2010 :  20:58:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Gelukkig kan je bepaalde bezetmelders negeren voor spookmeldingen ;) Op een toegangsspoor van een industrieterrein waar enkel met vaste treinroutes en op zicht (aan 40 kmph) gereden wordt zal dat wel geen kwaad kunnen.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 aug 2010 :  10:46:54  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wissels




Johan had het inderdaad begrepen, waar het knelpunt zat, waardoor mogelijk een spookmelding gegenereerd wordt,




Zou het kunnen dat koploper het leest als "vrijkomen NA bezetmelding" en de bezetmelding gebruikt om de plaats van de trein te bepalen en daarom geen spookmelding geeft ? De vrijmelding zelf is dan niet meer kritisch voor het volgen van de trein, wel voor het uitvoeren van een aktie.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina