Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 209 / Bezoekers Vandaag: 13028
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Automatisering van een complex kopstation, extra mogelijkheden?.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Saraan

Belgium
82 berichten

Geplaatst - 22 jul 2010 :  02:34:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Beste Koplopervrienden,

Na een maandje puzzelen met Koploper, en de simulatie van het automatiseren van treinbewegingen op mijn toekomstige baan, ben ik een paar obstakels tegengekomen. Ik zoek naar de mogelijkheid om lokwissel, lokomloop en rijtuigstammen klaar zetten en weg rangeren, in een groot kopstation, te automatiseren. Hiervoor blijk ik een paar handige functies te missen in de huidige versie (7.1) van Koploper. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd, en daarom gooi ik mijn vragen maar in de "leeuwenkuil". Volgend zijn de opmerkingen:

1) Het zou handig zijn als een vaste route zou kunnen beginnen met als richtingsblok "om het even welk startblok", zodat een vaste route niet x-dubbel moet aangemaakt worden, bijvoorbeeld in het geval van start uit opstelbundels. Het activeren ervan gebeurt dan bijvoorbeeld via een speciale actie.

2) Bij "logische acties" zou een nieuwe "wanneer/waar" optie "getrokken trein rijdt van naar blok" erg goed van pas komen. Dan kan op een eenvoudige manier een vaste route met extra logische voorwaarde meteen het onderscheid kunnen maken tussen treinen waarvan de loc ontkoppeld dient te worden, en de andere treinen. Nu blijkt dit met "blok bevat getrokken trein" niet te werken voor de start van een vaste route (of ik doe iets niet goed).

3) Een logische actie op "kenmerk" van een locomotief, zou een hele hulp zijn bij het bepalen welk type van loc een bepaalde trein(type) trekt (vb "kenmerk rijdt van/naar blok"). Bijvoorbeeld van kenmerken zijn Rangeerloc of Expressloc. Dan zou gemakkelijk te bepalen zijn of een stam aan een perron getrokken wordt door een rangeerloc of een expressloc. Na ontkoppeling is de behandeling van de loc verschillend: de rangeerlok gaat op zoek naar de volgende rangeertaak, de expresslok gaat herbevoorrraden en wacht in de loods op de volgende expresstreintaak. De bedoeling is dus dat er meerdere locomotieven zijn met eenzelfde kenmerk, vb "Rangeerloc" of "Expressloc".

4) Bij het ontkoppelen en wegschrijven van de stamlengte van een getrokken trein in een vaste route, wilt de losse loc niet doorrijden naar een volgende korte blok (vb keerblok bij een kopspoor). De test voor het doorrijden gebeurt vóór de procedure van het ontkoppelen, waardoor de trein in zijn volle lengte wordt beoordeeld, en blijft staan.

5) In het laatste blok van een vaste route, na aankomst, zou de loc ook gekeerd moeten kunnen worden vooralleer een automatische route te activeren (of hernemen). Dit voorkomt de definitie een extra blok in sekwentie van de vaste route om de optie "keer in dit blok" te laten aanvaarden.

Dus, wat heb ik over het hoofd gezien, of hoe kan ik zonder al te veel omwegen bovenstaande toch bereiken? Merk op dat dit helemaal geen kritiek is naar het programma Koploper. In het tegendeel, Koploper heeft een enorm potentieel, en blijft voor mij keuze nummer één voor mijn toekomstige modelbaan, ongeacht Paul's beslissing, die ik totaal respecteer.

Met vriendelijke groeten,
Michiel

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 jul 2010 :  07:18:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Saraan

Beste Koplopervrienden,

Na een maandje puzzelen met Koploper, en de simulatie van het automatiseren van treinbewegingen op mijn toekomstige baan, ben ik een paar obstakels tegengekomen. Ik zoek naar de mogelijkheid om lokwissel, lokomloop en rijtuigstammen klaar zetten en weg rangeren, in een groot kopstation, te automatiseren. Hiervoor blijk ik een paar handige functies te missen in de huidige versie (7.1) van Koploper. Mogelijk zie ik dingen over het hoofd, en daarom gooi ik mijn vragen maar in de "leeuwenkuil". Volgend zijn de opmerkingen:


In een wat simpele vorm heb ik het zelfde principe op mijn rangeerterrein. Ik maak bewust gebruik van 2 vaste route's 1 voor een binnenkomende trein met loc1, en 1 voor een wachtende loc2 om de plaats van de loc1 over te nemen. De route van de 2e loc begint waar de 1e loc eindigd.

Ferdinand Paternoster is met hetzelfde idee bezig in zijn koploperdatabase, misschien zou jij zijn database mogen bekijken.

quote:


1) Het zou handig zijn als een vaste route zou kunnen beginnen met als richtingsblok "om het even welk startblok", zodat een vaste route niet x-dubbel moet aangemaakt worden, bijvoorbeeld in het geval van start uit opstelbundels. Het activeren ervan gebeurt dan bijvoorbeeld via een speciale actie.


Een vaste route begint altijd met een starblok en richtingsblok, De route hoeft niet speciaal de kopsporen te zijn maar kan bv. al een 2 tal blokken voor het aankomen in het kopstation starten.

quote:


2) Bij "logische acties" zou een nieuwe "wanneer/waar" optie "getrokken trein rijdt van naar blok" erg goed van pas komen. Dan kan op een eenvoudige manier een vaste route met extra logische voorwaarde meteen het onderscheid kunnen maken tussen treinen waarvan de loc ontkoppeld dient te worden, en de andere treinen. Nu blijkt dit met "blok bevat getrokken trein" niet te werken voor de start van een vaste route (of ik doe iets niet goed).


Een vaste route hoef je niet aan alle treinen te hangen, je maakt dit bv. per treintype een route aan, de kopieerfunctie ++ in koploper maakt dit erg makkelijk.

quote:


3) Een logische actie op "kenmerk" van een locomotief, zou een hele hulp zijn bij het bepalen welk type van loc een bepaalde trein(type) trekt (vb "kenmerk rijdt van/naar blok"). Bijvoorbeeld van kenmerken zijn Rangeerloc of Expressloc. Dan zou gemakkelijk te bepalen zijn of een stam aan een perron getrokken wordt door een rangeerloc of een expressloc. Na ontkoppeling is de behandeling van de loc verschillend: de rangeerlok gaat op zoek naar de volgende rangeertaak, de expresslok gaat herbevoorrraden en wacht in de loods op de volgende expresstreintaak. De bedoeling is dus dat er meerdere locomotieven zijn met eenzelfde kenmerk, vb "Rangeerloc" of "Expressloc".


Eigenlijk een aanvulling van de vorige vraag in het vorige punt. Zelf heb ik een locpool in mijn baan bestaande uit 3 goederentreinen en 4 locomotieven die op een zelfde manier functioneert als jij voor ogen hebt.

quote:


4) Bij het ontkoppelen en wegschrijven van de stamlengte van een getrokken trein in een vaste route, wilt de losse loc niet doorrijden naar een volgende korte blok (vb keerblok bij een kopspoor). De test voor het doorrijden gebeurt vóór de procedure van het ontkoppelen, waardoor de trein in zijn volle lengte wordt beoordeeld, en blijft staan.


Programmeerfoutje in jouw database er is iets in jouw database niet juist, want het werkt bij mij wel. Zonder jouw database is het koffiedik kijken.

quote:


5) In het laatste blok van een vaste route, na aankomst, zou de loc ook gekeerd moeten kunnen worden vooralleer een automatische route te activeren (of hernemen). Dit voorkomt de definitie een extra blok in sekwentie van de vaste route om de optie "keer in dit blok" te laten aanvaarden.

Dus, wat heb ik over het hoofd gezien, of hoe kan ik zonder al te veel omwegen bovenstaande toch bereiken? Merk op dat dit helemaal geen kritiek is naar het programma Koploper. In het tegendeel, Koploper heeft een enorm potentieel, en blijft voor mij keuze nummer één voor mijn toekomstige modelbaan, ongeacht Paul's beslissing, die ik totaal respecteer.

Met vriendelijke groeten,
Michiel




Hallo Michiel,

het is allemaal mogelijk met koploper, maar er zitten een aantal valkuilen onder het gras.

met vriendelijke groet,


Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 22 jul 2010 :  11:22:09  Toon profiel  Reageer met citaat
HAllo Michiel,

Gooi je BCK file erop, en gaan met je mee puzzelen , net wat Walter schrijft alles is mogelijk, alleen soms via een iets andere weg dan je voor ogen had

Groetjes Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 22 jul 2010 :  14:16:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
bedankt voor de eerste reacties,

mijn database vinden jullie hieronder. Voor de loc 3649 en de rangeerloc 9801 zijn een aantal automatiseringsscripts geprogrammeerd als test. Zet de loc 3648 (met een stamlengte als Oostende Express) in blok 1202 en laat het het station binnenrijden. Rangeerloc 9801 moet terug richting blok 202 gestuurd worden om er te wachten op de volgende rangeertaak.

De lok van de express Oostende (3649) zou moeten ontkoppelen, en terugrijden naar het depot. Dit ontkoppelen en keren blijkt alleen te lukken als het volgende korte keerblok geen lengte heeft (999).

De rangeerloc, wachtend in blok 202 zou dan geactiveerd moeten worden, om de achtergelaten stam op te pikken en weg te rangeren naar een van de opstelsporen (252-259, 310-317).

Ik kan inderdaad een hoop bereiken met het combineren en copieren van scripts. Maar met 6 inrijmogelijkheden, 12 perronsporen, een dozijn treintypes. Maar het aantal combinaties wordt per perronspoor al gigantisch. Hier zou een logische actie "getrokken trein gaat van/naar blok", een een vaste route met een "neutraal" richtingsblok een hoop kopieerwerk besparen.

Een echte kopbreker is om te herkenen wat er moet gebeuren met een trein aan een perron. Is dit een pas toegekomen trein in lijndienst? Dan moet er omgelopen of gewisseld worden van loc, eventueel de stam wegrangeren voor later. Of staat aan het perron een stam dat net per rangeerloc teruggezet is, en wcht op een lijnlok om te vertrekken? Of staat er een stam met lijnlok te wachten op vertreksignaal?... In dit kader zou een logische actie op "Kenmerk" heel wat kunnen vereenvoudigen. Ik experimenteer op het moment met logische indicaties hiervoor.

De bedoeling is dus niet om per trein specifieke acties en routes te programmeren, maar algemene te werken. Een paar rangeerloks dat al het rangeerwerk op zich nemen. Een aantal stoptreinloks dat ingezet worden voor stoptreindiensten,... De stam rijtuigen bepaald het treintype, de loks voeren de taken uit om de stammen rijtuigen te dienen. Het kan met Koploper, mits nog een paar probleempjes op te helderen. De uitdaging is om het aantal scripts onder controle te houden, en een overzicht te blijven hebben over wat waarvoor dient. Niet evident.

met vriendelijke groeten,
Michiel


http://www.koploperforum.nl/uploaded/1034/201071621366_fbn1920b.bck 201071621366_fbn1920b.bck[/ur]

P.S. ik trek vandaag weer naar het binnenland van Panama. Internet is er niet evident, en het kan weer een paar dagen duren vooralleer ik weer kan antwoorden. Mijn excuus hiervoor.

Bewerkt door Saraan op 22 jul 2010 14:24:28
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 22 jul 2010 :  18:11:14  Toon profiel  Reageer met citaat
hallo michiel

zal een lokwissel maken hoe jij omschreven hebt.
vanuit daar kun je (wij koploper medegebruikers) kijken wat er mogelijk is wat jij wilt voor deze megabaan.

mvg ferdi

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 22 jul 2010 :  18:11:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Op de valreep, voor vetrek, nog een kleine tegenvaller ontdekt. De logische actie "getrokken trein" blijkt ook te activeren met een losse lok met een stam van lengte 0cm. Dat lijkt me vrij onlogisch. Ik vind geen mogelijkheid om een losse lok zonder sleep te onderscheiden van een getrokken trein. Na ontkoppelen is er natuurlijk de optie "blok vrij maar bezet door treinlengte" (of iets dergelijks). Maar dan is er al ontkoppeld. Ik zou graag een getrokken trein met een stamlengte verschillend van nul kunnen detecteren; een getrokken trein dus. Iemand een idee?

met vriendelijke groeten,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 22 jul 2010 :  18:31:27  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

het probleem is dat je de trein niet ontkoppeld in blok 502, de loc/ trein veranderd dus niet van lengte en kan dus hierdoor niet naar het keerblok voor de loc,

Inderdaad ontkom je niet aan een grote hoeveelheid treinroute's.

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded.
Doe wat je zegt, dan lieg je niet.
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 26 jul 2010 :  22:16:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel.

Ik ben lekker aan het stoeien geweest en heb iets in elkaar geflansd, heb zelf weer veel bij geleerd op deze manier
Hopelijk is het iets wat jij kunt gebruiken.

Als je de database laad in koploper, vink inclusief locomotief standen aan.

De rangeer lok de 9801 met treintype rangeerdienst komt in blok 204 te staan en deze sleep je naar 203 ( heb ik nu al gedaan )

De 3649 express heeft treintype CIWL oostende en zet deze in blok 1203 en sleep deze naar 1202. ( Heb ik nu al gedaan )

Zet nu spiegelei op groen en kies automatisch rijden.

De S 10.2 heeft de treintype CIWL Luxemburg en zet deze in blok 1403 deze mag naar 1402 slepen ( doe dit als de 3649 al rijdt van blok 1203 naar 1202, dan heb je als ware dat er 2 treinen net achter elkaar het station in komen.)

Wat gaat er gebeuren,

9801 rangeerdienst wordt in blok 204 opgevangen door Speciale actie zodat deze niet gaat rijden tot er aan bepaalde voorwaardes wordt voldaan.

De 3649 express rijdt van blok 1203 naar 1202 met variabele route en krijgt in blok 1202 zijn vaste route mee, en gaat naar blok 101, hier ontkoppelt hij en gaat naar blok 151 hier wacht hij.

De S10.2 rijdt van 1403 naar 1402 via variabele route en krijgt zijn vaste route in blok 1402 en gaat naar blok 107, hier wordt hij ontkoppeld en gaat naar blok 158.

Zodra een van de treinen in blok 151 of 157 staan en treinlengte en type zijn opgeslagen in blok 101 of 107 wordt de rangeer 9801 in blok 204 geactiveerd, krijgt een korte vaste route blok 204 ->203 om vervolgens een vaste route te krijgen in blok 202 zodat hij naar blok 101 of 107 rijdt om de los gekoppelde stam te halen, afhankelijk welke de eerste voorwaarde gaf, dus kan in blok 202 1 van 2 vaste route meekrijgen.

De stam wordt naar bundel M gerangeerd, oostende uit blok 101 gaat naar blok 259 deze wordt geduwd naar de opstelspoor.( heb hier wel denkbeeldig laten ontkoppelen om zo weer naar blok 204 te kunnen.

De stam van blok 107 gaat ook naar Bundel M toe, deze wordt getrokken naar blok 258, wordt ontkoppeld en rijdt om terug naar blok 204.

Dus ook al staan er 2 losgekoppelde stammen in blok 101 en 107, zal de rangeerlok ze allebei halen en weg rangeren.

De losgekoppelde 3649 rijdt naar het depot om naar blok 251 te gaan.
De losgekoppelde S10.2 gaat na ontkoppelen richting depot naar de atelier.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat het een beetje duidelijk is, heb het diverse malen getest en het ging steeds goed, zit hier en daar een schoonheidsfoutje, maar de gedachten werkt netjes, en misschien bedoel je dit helemaal niet, maar ik heb er leuke avonden mee gevuld



Download Attachment: 201071621366_rangeer_1.bck
591,96 KB

Mvg Ferdinand


Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 26 jul 2010 22:20:37
Ga naar bovenaan de pagina

Saraan

Belgium
82 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  09:56:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Saraan  Reageer met citaat
Hallo Ferdinand,

ik heb jouw versie van de database gedownload, en ga het eens heel aandachtig doornemen. Ik laat je zeker iets weten wat het geworden is. Alvast enorm bedankt voor de moeite en tijd dat je erin hebt gestoken. Ik ben erg benieuwd naar jouw interpretatie en oplossing.

tot binnenkort,
groetjes,
Michiel
Ga naar bovenaan de pagina

Ferdinand Paternoster

Netherlands
139 Posts

Geplaatst - 31 jul 2010 :  10:39:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Michiel,

nou zie dat je weer een internet hebt gevonden aan de overkant van de oceaan

Ik vond het leuk om zo te stoeien, weet niet of dit precies is wat je misschien voor ogen had.
Het enige wat ik anders wilde zien, is de logische actie in blok 101 en blok 107, deze heeft nu een logische actie "blok bezet treintype", echter wilde ik hier de logische actie "blok is vrij doch wel treinlengte" gebruiken, omdat je dan vrijer bent in het toepassen dan met treintype, echter op een of andere manier reageerde de speciale actie daar niet op om de 9801 rangeer in blok 204 vrij te geven. Ga hier nog verder mee stoeien

Maar aan vele logische acties en speciale acties zul je niet ontkomen.De enige beperking die ik me kan bedenken voor koploper is onze eigen fantasie

1) Het zou handig zijn als een vaste route zou kunnen beginnen met als richtingsblok "om het even welk startblok", zodat een vaste route niet x-dubbel moet aangemaakt worden, bijvoorbeeld in het geval van start uit opstelbundels. Het activeren ervan gebeurt dan bijvoorbeeld via een speciale actie.

Dit kun je makkelijk doen door speciale acties,het opvangen van treinen die aan hun vaste route willen beginnen zie voorbeeld rangeerlok in blok 204, dit kun je vele malen toepassen, en dan kun je ze bv door schakelaar activeren.

Ik heb zo op mijn testbaan 3 schakelaars om zo 1 van 3 drie loks aan de lokwissel te laten beginnen.

Suc6 met uitzoeken en horen je weer snel

Groetjes

Ferdinand

Beginnende koploper N-spoor - IB - DCC S88SD16-N(W.Ros) ServoSwitch(K.Drenth)/ Pecco code 55 duits /zwitsers / oostenrijks

Bewerkt door Ferdinand Paternoster op 31 jul 2010 10:52:56
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina