Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 191 / Bezoekers Vandaag: 14093
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 treinen gaan over op handmatig en keren niet
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

carel richters

Netherlands
348 berichten

Geplaatst - 24 feb 2010 :  00:55:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede Koplopergebruikers,

Ik loop tegen een paar zaken aan, die ik niet kan verklaren, laat staan verhelpen. Eerst even een korte toelichting op bijgevoegde DB. Als gevolg van een lichamelijk ongemak kan ik voorlopig mijn baan niet afbouwen. Daarom heb ik van het doorgaande station Zwiep een kopstation gemaakt, echter zonder de DB helemaal te wijzigen. Ik hoop in de toekomst verder te kunnen bouwen. Alleen treinstellen en een TEE rijden automatisch met behulp van variabele routes naar station Mittelstadt, een doorgaand station, en station Zwiep, nu een kopstation. Van dit laatste station zijn nu 4 sporen in gebruik en wel de blokken 11, 12, 29 en 30. En dan nu het probleem:
Elk treinstel, dat de stations aandoet via een variabele route gaat op de stationssporen 5 t/m 8 (en de TEE in blok 1) over van automatisch op handmatig rijden, d.w.z. ze stoppen en in het rijvenster staat handmatig. Op zich is dat niet zo erg want ik kan het blauwe driehoekje aanklikken of het blok slepen en hij rijdt weer automatsich verder, maar het houdt ook in, dat ik elke trein handmatig van richting moet veranderen in station Zwiep. Dit ondanks het feit, dat ik bij elk van de in gebruik zijnde blokken in de eigenschappen keren heb aangevinkt als een trein uit blok 9 of blok 26 komt. Dat gaat niet automatisch, terwijl ik in het rijvenster van de TEE (maar niet van de andere treinstellen) wel de tekst zie: "stop eerst en keer dan". Hoewel ik er wel mee kan leven, kan ik het niet verklaren (en als er een stuk of 10 treinen tegelijk lopen, houd je dat ook niet gemakkelijk in de gaten). Wat heb ik fout gedaan? Ik kan het niet vinden.

Met vriendelijke groet,
Carel


Download Attachment: Zwiep4.bck
269,47 KB

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 24 feb 2010 :  07:45:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Carel,

je hebt voor de TEE de blokken 5 t/m 8 uitgesloten in de variabele route dus het klopt dat de trein in blok 1 niet verder mag.

Als de treinen vanuit blok 5 en 8 niet verder mogen (als kopstation) waar mogen ze dan wel heen?

Verder kom ik nu niet wegens tijdgebrek,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

pa1_hub

Netherlands
506 Posts

Geplaatst - 24 feb 2010 :  07:50:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Carel,

Paul geeft even geen antwoord. Je kunt hem ook een mailtje sturen.
Zie: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2640

Met vriendelijke groet,
Hub
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 24 feb 2010 :  12:02:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Hub,

Walter, de TEE mag wel naar blok 26 en dat doet hij ook, zelfs automatisch, en vandaar naar blok 11. Ook dat gebeurt, maar dan keert hij niet zoals aangevinkt in blokeigenschappen, hoewel de tekst "stop eerst en keer dan" in het rijvenster verschijnt. Hij stopt en ik moet hem d.m.v het aanklikken van het blauwe driehoekje weer op gang helpen en hem eerst zelf van richting veranderen. De reden, dat ik zoweel blokken heb uitgesloten voor die TEE, is, dat het een lastige trein is, die wissels en bochten maar in beperkte mate goed kan doorlopen. Maar de route, die ik hem nu heb ingedwongen doorloopt hij goed.
De overige treinstellen stoppen om de een of andere reden allemaal in de blokken 5 t/m 8, terwijl in het rijvenster de tekst "handmatig" verschijnt. In de blokken 29 en 30 moet ik ongeveer hetzelfde doen als bij de TEE (maar ipv het blauw driehoekje aanvinken, moet ik slepen naar het volgende blok), zelf van rijrichting wisselen, terwijl overal in de blokeigenschappen is aangevinkt, dat zij moeten keren als zij uit blok 26 of 9 komen. Bij deze treinstellen verschijnt bij de blokken 29 en 30 geen andere tekst dan "handmatig" in het rijvenster.
Als je een volgende keer ziet wat ik fout heb gedaan, ik houd me aanbevolen.

Hub, ik wil Paul er in eerste instantie even buiten laten. Als hij meekijkt en hier wil antwoorden, prima. Maar ik wil eerst even proberen er hier uit te komen.

Mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 24 feb 2010 :  17:54:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Ik heb de fout gedeeltelijk gevonden. In blok 9 heb ik een bezetmelder dubbel gebruikt, zowel als stop- en als binnenkomstmelder. Dat gaat natuurlijk niet goed. Ik zal elders ook nog wel iets dergelijks hebben gedaan hebben. Ik zoek wel verder. Kom ik er echt niet meer uit, dan meld ik me wel weer. Bedankt in ieder geval voor het meekijken.

mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 24 feb 2010 :  19:20:12  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Piet,

de blokken 11/12/29 en 30 missen allen de eigenschappen dat alle treinen mogen keren in aanvullende blokgegevens, dit is noodzakelijk om getrokken treinen te kunnen laten keren in deze blokken. Een loc die gedefinieerd is als treinstel of als trek/duw combinatie zal echter wel hier automatisch mogen keren. Let wel als het station niet langer als kopstation gebruikt wordt dient deze optie dan weer uitgezet te worden.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 25 feb 2010 :  12:57:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Mijn naam is Carel, maar bedankt voor deze aanvulling. Ik betwijfel echter of het probleem hiermee opgelost wordt, want ik laat getrokken treinen vooralsnog niet naar het kopstation rijden. Toch zal ik (proberen) de tip onthouden, want ik wist tot nu toe niet, dat voor getrokken treinen dit "keren is voor alle treinen toegestaan" moest worden aangevinkt in aanvullende blokeigenschappen. Zoals gezegd, ik ga proberen na aanpassing van de bezetmelders het probleem opnieuw te lijf te gaan en kom ik er dan nog niet uit, dan meld ik me wel weer. Zo lang die bezetmelders niet goed zijn is niet duidelijk, wat door het een en wat door iets anders veroorzaakt wordt. Ik hoop alsdan weer een broep op je te mogen doen.

mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 25 feb 2010 :  17:56:38  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

Hallo Walter,
Mijn naam is Carel,




Foutje van degene achter mijn toetsenboard, Carel excuus,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina