Auteur |
Onderwerp |
|
Peter Kramer
Netherlands
73 berichten |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 21:09:39
|
Het komt soms voor dat een lok het spoor bijster raakt doordat er iets fout gaat (b.v. een wissel hapert). De lok staat dan op een plek die niet overeenkomt met de plek in koploper. (ik heb geen spookmeldeingen aan staan) Na een (nood)stop kan ik dan de hele trein verplaatsen naar de juiste plek (fysiek) of aan koploper vertellen dat de trein ergens anders staat. Dit laatste heeft mijn voorkeur en ik doe dat als volgt: Lok - noodstop -> verwijder -> slepen naar nieuw blok -> automatisch rijden starten. Daarna nog de handmatig bezetmelding verwijderen op het oude blok en de zaak rijdt weer. Kan dat niet slimmer?. is er een betere manier? (en waarom wordt een blok op handmatig bezet gezet als een lok is verwijderd?) Het makkelijkste zou zijn als ik de lok van het ene blok naar het andere zou kunnen slepen in het baanoverzicht. (misschien voor het wensen lijstje?) of zie ik iets over het hoofd? Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk omschreven heb.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 22:10:57
|
Peter,
Duidelijk omschreven maar het is een heel bewuste keuze om de het blok handmatig te bezetten als de loc is verwijderd uit een blok. Ga ik niet veranderen.
Op deze manier moet een gebruiker zich er van overtuigen dat er echt niets meer staat in het blok. Koploper zal als het blok nog handmatig bezet is er nooit een andere trein laten inrijden. Op deze manier krijgt Koploper nooit de 'schuld' van een botsing met achtergebleven wagens. Je kan ook al slepen in het baanoverzicht alleen heeft dat een andere betekenis: wanneer een loc automatisch rijdt is het dan een bestemmingsblok of als een loc niet automatisch rijdt het starten van automatisch rijden.
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 16 aug 2006 : 22:33:19
|
Dank je Paul, duidelijk.
Dus de door mij gehanteerde methode om een lok te plaatsen als hij 'verdwaald'is, is juist en in dit geval ook de enige?
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 07:00:59
|
Hoi Peter,
Ik vrees het wel voor je. Maar dit is toch iets wat je niet meer dan 1x per avond mag gebeuren (en dan vind ik het nog veel)...
Met vriendelijke treinengroeten,
Paul Haagsma (Schaal N / Selectrix en Koploper) |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 17 aug 2006 : 09:49:29
|
Hoi Paul,
Het kan wel eens vaker voorkomen,helaas. Ik heb gemerkt dat des te meer treinen je laat lopen hoe groter de kans is dat er iets fout gaat -logisch-. Bovendien heb ik alle protocollen op de baan staan en die verbeteren de stabiliteit ook niet. Ik heb nogal eens last van spontane acties van met name oude selextrix dekoders die spontaan gaan rijden. Zij zijn zeer gevoelig voor een stroomstoring ergens op de baan. Ontspoord een wagon en maakt die even sluiting dan is de kans groot dat een selectrix lok spontaan gaat rijden. Fysiek terugplaatsen is soms heel moeilijk en dan zou het dus voor mij heel makkelijk zijn geweest om de lok naar de juiste plek te slepen in koploper. Vandaar de vraag. De oude dekoders worden langzaam gepromoveerd tot functie dekoder en vervangen door DCC dekoders. Het probleem zal dus in de loop der tijd minder worden.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
René
47 Posts |
Geplaatst - 18 aug 2006 : 10:24:29
|
Peter,
Het lijkt mij ook het meest verstandige het probleem bij de wortel aan te pakken. Dus niet de oplossing (welke geen oplossing is) in Koploper zoeken, maar voorkomen dat dit soort dingen gebeuren. Het begin is er in iedergeval al.
Succes ermee
Groeten,
René Wolf |
|
|
Peter Kramer
Netherlands
73 Posts |
Geplaatst - 19 aug 2006 : 12:33:26
|
Ha Rene,
Voorkomen is zeker beter dan genezen maar als er veel treinen rijden (15-20) en je veel blokken (200) hebt en veel wissels (100) aanstuurd en bovendien met 3 protocollen werkt en ook nog met spoor N, is de kans dat er iets mis gaat, zeker aanwezig. Dan zijn alle hulpmiddelen die Koploper mij kan bieden welkom, vandaar mijn verzoeken aan Paul. Als je een 12 delige Eurostar van 130 cm fysiek moet verplaatsen (die stilstaat op de plek waar je nauwelijk bij kan) dan ben je daar wel een poosje mee bezig. Ik ben konstant bezig de betrouwbaarheid te vergroten maar het is heel lang zoeken naar de oorzaak van sommige problemen. Zo heb ik onlangs een paar wissels vervangen kompleet met dekoder omdat ze niet betrouwbaar werkten. Na lang zoeken bleek de oorzaak te zijn dat er op de print slechte, geoxideerde verbindingen waren die ervoor zorgde dat een wissel heel af en toe niet reageerde.
Met vriendelijk groet, Peter Kramer
N-Spoor IB, HSI, Selectrix,DCC,Motorola Koploper 6.3 |
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|