Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 234 / Bezoekers Vandaag: 13965
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 1385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Bezetmelding schaduwstation
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

joble

Belgium
3 berichten

Geplaatst - 12 feb 2010 :  22:32:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik ben momenteel begonnen aan de bouw van een baan met als inspiratie een Belgisch locomotiefdepot in de jaren '60. (Zie topics op het MSM forum onder dezelfde nickname).

Het is de bedoeling eerst analoog te rijden voor testen, maar al snel over te schakelen naar digitaal. Dit wordt dan DCC icm. koploper.

Als eerste is de bouw van het schaduwstation aan de beurt. Hier wil ik al zo veel mogelijk al voorbereiden voor de digitale besturing. In eerste instantie is dit de bezetmelding.

Na het lezen in de koploper handleiding heb ik volgend idee opgevat:

Elk blok wordt voorzien van twee magneetdetectoren (hall sensoren ipv. reed contacten) voor het 'leren remmen' in koploper. Om absolute betrouwbaarheid te garanderen wordt elk blok nog een apart uitgerust met een globale stroomdectectie.

Is deze manier van werken een goed idee?

Groeten,
Johan

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  00:52:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Ik zou even het deel in de handleiding lezen over de dynamische blokken. Dit heeft Paul speciaal ontwikkeld voor schaduwstations. Het benodigd weinig hardware (lees bezetmelders). Het werkt al met twee lichtsluizen of bezetmelders op de wisselstraten (erin en eruit) binnen het schaduwstation. Tevens wordt het schaduwstation op een zeer efficiënte manier gevuld met treinen. Bij jou methode heb je veel hardware nodig en leren remmen is eigenlijk in een schaduwstation niet nodig. Ook voor de halldetectoren zou ik niet kiezen ondanks dat ze misschien meer betrouwbaar zijn dan reedcontacten, de stroom detectie kan je gebruiken voor de in en uitrijmelders maar voor de opstelsporen zelf is het niet echt nodig.

Groeten Jack van der Werf

Bewerkt door JackvdW op 13 feb 2010 00:56:51
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 13 feb 2010 :  14:21:43  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door joble

H


Elk blok wordt voorzien van twee magneetdetectoren (hall sensoren ipv. reed contacten) voor het 'leren remmen' in koploper. Om absolute betrouwbaarheid te garanderen wordt elk blok nog een apart uitgerust met een globale stroomdetectie.



Nieuwsgierig: Waarom die twee manieren om de aanwezigheid van de trein te detecteren ? Welk voordeel verwacht je van de 2 bijkomende magneetdetectoren ipv 2 bijkomende stroomdetecties?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

joble

Belgium
3 Posts

Geplaatst - 16 feb 2010 :  14:19:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Het principe van de dynamische bloklengte vind ik best een interessant idee. Misschien is het ook nuttig om toe te passen in m’n locdepot bovengronds.

Werken de dynamische blokken ook met kopsporen? Mijn schaduwstation is opgebouwd uit 6 kopsporen. Als dit niet kan, ga ik er toch nog eens ernstig over nadenken om dit aan te passen.

Het idee achter de 2 soorten detectoren is dat ze elk voor en nadelen hebben en zo elkaar aanvullen. De stroomdetectie detecteert alles wat er zich in een blok bevindt, tenminste als de loc en de laatste wagon voorzien stroomverbruikend zijn. De hall sensoren bieden het voordeel dat ze eenvoudig te verplaatsen zijn, als dat nodig blijkt.

Groeten,
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

JackvdW

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 17 feb 2010 :  02:27:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

De dynamische blokken werken alleen als je doorrijd. Het geheel is in één richting op gezet. Er zit één onnatuurlijke beweging in en dat is het terug rijden om de tweede melder weer vrij te laten komen. Dit is ook de reden dat het niet voor de bovenbaan bedoelt is en alleen voor schaduwstations is bedacht. In het echt rijden treinen ook geen station binnen tot bijna op de uitrij wisselstraat om vervolgens iets terug te kruipen en daarna pas aan het perron te stoppen.

Bij een lokdepot zou ik ook meer dan twee loks achter elkaar willen kunnen zetten op b.v. 4 korte blokjes en dat gaat dus ook niet.

Dat wordt dus nog eens zwaar nadenken voor je schaduwstaion.

Veel succes ermee.

Groeten Jack van der Werf
Ga naar bovenaan de pagina

joble

Belgium
3 Posts

Geplaatst - 17 feb 2010 :  16:34:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik was tevreden met het concept van het schaduwstation, maar de voordelen van de dynamische blokken lijken me toch doorslaggevend genoeg om alles nog eens te herbekijken en voor een doorlopend schaduwstation te kiezen. Zeker voor deze baan met als thema een locdepot zijn de dynamische blokken zinvol, omdat er vaak verschillende losse locs in het schaduwstation komen te staan tussen de andere langere treinen.

Dit schaduwstation had oorspronkelijk doorlopende sporen. Pas in de laatste versies heb ik dit aangepast naar kopsporen om wissels te besparen. Het ontwerp met doorlopende sporen bestaat dus al, dus het zwaar nadenken zal wel meevallen ;-)

Nog 2 bijkomende vraagjes:

Wat doet koploper eigenlijk als je de achterste loc uit zo’n dynamisch blok wil rijden? Rijdt die achterste dan achteruit het opstelspoor uit, of laat hij de eerste loc mee een toer rond rijden?

Is het mogelijk om 2 dynamische blokken achter elkaar te plaatsen om zo plaats te maken voor 4 treinen? Waarschijnlijk zal dit niet lukken, maar toch een vraag waard…

Groeten,
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1096 Posts

Geplaatst - 17 feb 2010 :  19:24:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan

Misschien moet je eerst de handleiding hierover eens goed lezen om te kijken hoe dynamische blokken werken.
Ze werken volgens het FIFO principe. Dus First In First Out.
Als je de achterste lok wilt laten rijden zal eerst alles wat er voor staat moeten vertrekken.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 feb 2010 :  19:50:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Ik snap wat je bedoeld, maar als je het leest kan je het ook anders opvatten.

Even voor de duidelijkheid: het geldt dus alleen voor hetzelfde spoor. Het is dus niet zo dat alle locs die vooraan staan eerst weggereden moeten zijn alvorens de achterste locs kunnen vertrekken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina