Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 367 / Bezoekers Vandaag: 11761
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 559
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Wensen
 Koploper wensen (ontwikkeling is per juli 2012 gestopt)
 Schakelaar en/of drukknop
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

J.Heuschkiel

Netherlands
131 berichten

Geplaatst - 14 jan 2010 :  01:59:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Een Koploper-schakelaar is "bi-stabiel"
Dat wil dus zeggen, dat ik zowel voor "aan" als "uit" de schakelaar moet bedienen (lees: er op moet klikken)

Bestaat er ook een "mono-stabiele" schakelaar, ofwel een "drukknop",
die alleen "aan" is als ik er op klik ?
Zo ja, hoe en of wat ?
Zo nee, (dan richt ik mij tot Paul) is het mogelijk, dat dit onderdeel wordt toegevoegd ?

Het idee hier achter is, om een "intern-extern-tableau" te kunnen maken op het beeldscherm.
Hiervoor zou het ideaal zijn, als zo'n "drukknop" gekoppeld kan worden aan een terugmeldpunt. Dan heb je, mijns inziens, ook geen "logische acties" etc. nodig.
Of dat terugmeldpunt dan fysiek (S88) aanwezig moet zijn is dan de vraag, maar dat kan Paul beoordelen. Wellicht dat alleen aanmelding bij "digitale onderdelen" voldoende is ?

Op de monitor kan dan m.b.v. de elementen van Koploper een baanoverzicht gemaakt worden, waarbij het principe ontstaat van een "extern tableau", maar wel met alle luxe van treinnummerweergave in de blokken, wissels die "echt" omgaan, seinen die "(on)veilig" tonen etc.
Je hoeft fysiek géén bord met schakelaars/drukknoppen te maken waarop een schematische weergave van het railplan is getekend, want op de monitor kan dat véél eenvoudiger en (misschien) zelfs véél mooier.

Beperking is dan wel, dat je niet de methode kunt gebruiken, waarbij 2 knoppen gelijktijdig bediend moeten worden. Maar daar zijn goede alternatieven voor.

Het "verslepen" van een trein, van het ene naar het andere blok, zoals ooit wel eens in een ander draadje geopperd, vind ik persoonlijk géén mooi en gelijkwaardig alternatief.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  06:56:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jo,

Die is er niet (mono-stabiel).

Ik begrijp jouw verhaal precies en zou de aanvulling nuttig vinden. Echter 1 ding wil ik bewust NIET realiseren en dat is volgens mij in jouw verhaal crusiaal: de koppeling met een bezetmeldpunt.

Ik wil vanuit Koploper geen mogelijkheid bieden om bezetmeldpunten te triggeren. Hiermee houdt volgens mij het gehele verhaal op en heeft het realiseren van mono-stabiel geen zin.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  11:42:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik als gewone gebruiker kan natuurlijk niet "achter de schermen" kijken bij Koploper.
De enige manier, die ik kan zien, om een extern-tableau te maken, is via drukknoppen gekoppeld aan terugmelders en ik heb zo de link gelegd met mijn voorstel voor een "intern/extern-tableau".
Misschien, dat jij een mogelijkheid ziet, om dit op een andere manier op te lossen, waarbij dan dezelfde bedieningsmogelijkheden bestaan als op een fysiek extern-tableau.
Dat zou natuurlijk héél mooi zijn !

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper

Bewerkt door J.Heuschkiel op 14 jan 2010 11:43:23
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  11:45:21  Toon profiel  Reageer met citaat
PS.:
Heeft dat trouwens een bijzondere reden, dat jij die koppeling NIET wil ?
En mogen wij als Koploper-isten dat weten, of is dat "beroeps-geheim" ?

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  11:57:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Het is nu al te realiseren.

Je hebt als het goed is de schakelaar aan een logische actie gekoppeld.
Dan kan je de logische actie aan zetten door de schakelaar te activeren, met de muis op drukken.
Als vervolgens iets is opgestart, dan kan je door een speciale actie of in een vaste route, welke dat is bepaal je zelf, de logische actie uit zetten.
De schakelaar gaat dan ook weer uit op je scherm.

Je kan ook een extern en intern (op het scherm) tableau kombineren, de drukknop op het externe tableau, gekoppeld aan een bezetmelder, zet de logische actie aan, hierdoor gaat deze ook op het scherm aan.



Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  12:37:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Jo,

Het is geen beroepsgeheim, maar de kans op fouten door beginners wordt dan steeds groter. Ik wil dat echt voorkomen. De externe tableau's in Koploper werken op basis van bezetmelders. Dit is logisch omdat dit vanuit de enige manier van communiceren is.
Ook op een andere manier zie ik geen mogelijkheid om dit heel simpel in te bouwen. Komt op de lijst maar of hiervoor ooit echt genoeg animo komt betwijfel ik.

@Wim
De door jouw aangedragen oplossing is niet zo flexibel als het externe tableau met behulp van drukknoppen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  13:36:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik weet niet welke het flexibelst is.
Wel kan je met mijn aangedragen oplossing vaste routes etc. op het externe tableau activeren.
In principe kan je alle speciale actie en logische actie via externe schakelaar schakelen.
(Externe schakelaar activeert een bezetmelder, deze activeert een speciale actie of een logische actie)

Als je weet dat op veel plaatsen logische acties gebruikt kunnen worden dan weet je ook dat je zelf kan bepalen via variabele routes of vaste routes waar een trein naar toe moet.

Zelf heb ik bijvoorbeeld per trein een schakelaar op het scherm of externe tableau en een combinatie van de schakelaar van de trein aanzetten en de schakelaar van het blok aan zetten gaat die trein naar dat blok.

Bij het (officiele) bedieningstableau kan je dat laatste niet, je mist de schakelaar van de trein en koppelen van de blok schakelaars aan de trein schakelaar kan niet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  16:48:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim,

Ik heb weinig zin in een ja/nee gelijk/ongelijk draadje. Als jij gelukkig bent met jouw oplossing is dat prima.
Wanneer je het via extern tableau wilt doen heb jij in jouw geval veel meer zaken nodig, dan als je het alleen via een extern tableau regelt. Laatste versie van Koploper kan hier ook tijdelijke vaste treinroutes aanmaken om de trein meteen over meerdere blokken te laten rijden / reserveren.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
981 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  17:55:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Heeft ook geen zin welles/nietes, het is eindeloos en je schiet er niets mee op en het is nutteloze energie.

Ik heb alleen een oplossing aangedragen voor het maken van het automatisch uit zetten van een schakelaar op het scherm.
En voor degene die een ander type schakelbord wil maken een idee wat er ook mogelijk is.

Ik ben wel een voorstander van een "drukknop" naast een "aan/uit" schakelaar, dan hoef ik niet te regelen dat hij weer uit moet.
Alleen kan daar, zoals je al schreef, geen bezetmelder aan hangen maar wel een logische actie.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 14 jan 2010 :  18:04:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren,

't Was absoluut niet mijn bedoeling, om hier een ja-nee-discussie mee te starten.

Mijn idee is gewoon (en dat is MIJN persoonlijke visie):
Ik vind het onzinnig, om geld en energie te steken in een fysiek paneel met drukknoppen, led's, bedrading etc., terwijl ik het mooiste en meest flexibele paneel "voor mijn neus" heb staan: DE MONITOR.
Als mijn railplan wijzigt, hoef ik (met betrekking tot het paneel!) geen nieuw fysiek paneel te tekenen, schakelaars/knoppen te verplaatsen. Ik hoef geen bedrading te wijzigen.....etc.
Want dat kan dan allemaal via Koploper op de monitor.
Beter nog; ik heb op de monitor zelfs "gratis" een weergave van de seinen (géén LED's en aansturende elektronica nodig !) en wissels die de ingestelde stand weergeven.
Een tekening op een fysiek paneel is "star en koud", de monitor daarentegen "leeft" vanwege al die mogelijkheden.

@Wim
De mogelijkheden met die schakelaars en logische acties etc. heb ik al eens geprobeerd, maar geeft mij niet die voldoening, die ik op het oog heb. Bovendien werkt het niet in alle gevallen in vergelijk met een extern tableau.

Maar goed....Paul geeft aan, dat het niet zo eenvoudig in te bouwen is; daar zal ik genoegen mee moeten nemen.

Heren, bedankt voor de response.


M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0 - IB-Loconet - HSI - DCC - Koploper
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina