Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 133 / Bezoekers Vandaag: 9721
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 706
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 USB Converter
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jacob

Netherlands
11 berichten

Geplaatst - 07 jan 2010 :  18:35:32  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Hallo,

Ik ben hier redelijk nieuw op het forum en lees al wel een tijdje mee en ben nu zelf ook opnieuw bezig gegaan met het programma koploper, maar zal het niet dat ik nu direct al op een probleem stuut.
Ik wil koploper graag laten draaien op mijn laptop zonder serial-poort, hiervoor het ik een usb converter aangeschaft van Konig, maar het probleem is dat ik de kabel niet aan de gang krijg. De drivers kan ik niet geinstalleerd krijgen zowel onder windows 7 als onder vista niet. Heeft iemand van jullie hiermee ervaring of een advies hierover.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  19:22:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jacob,

Er staat reeds een massa informatie op het forum rond USB converters.

Kort samengevat.

Nieuwste drivers van de chip fabrikant gebruiken. Meestal een FTDI of Prolific.
Niet alle merken werken. Er is zelfs geen garantie als er dezelfde chipset in zit.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet

Bewerkt door buckfast_beekeeper op 07 jan 2010 19:22:19
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  20:51:35  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jacob,

drivers voor de seriele poort updaten.

Windows firewall en andere firewalls tijdelijk afsluiten. Zelfs virusscanners als Mcafee en Gdata kunnen extere poorten blokkeren.

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  21:05:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
Hallo iedereen,


Hoewel ik hier nog maar weinig ervaring in heb, stel ik mij toch de volgende vraag:

Meer en meer worden er laptops gekocht, en bijgevolg ook gebruikt voor koploper. Vele laptops beschikken over een pcmcia-slot. waarom dan een converter kopen als deze pcmcia-rs232 insteekkaart m.i. eenvoudiger lijkt?

vb:



greetz, Bart

Bewerkt door dikken op 07 jan 2010 21:06:11
Ga naar bovenaan de pagina

jacob

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  21:29:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Iedereen bedankt voor jullie reactie.

@Theo ik heb het geprobeerd maar zonder resultaat, de usb converter doet het gewoon niet. Krijg steeds de melding dan er geen stuurprogramma's voor zijn. Ik heb heel veel gezocht met google maar nog geen oplossing gevonden.

Het gaat dus puur om de usb converter die niet wil werken en niet koploper.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  21:54:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door dikken

Hallo iedereen,


Hoewel ik hier nog maar weinig ervaring in heb, stel ik mij toch de volgende vraag:

Meer en meer worden er laptops gekocht, en bijgevolg ook gebruikt voor koploper. Vele laptops beschikken over een pcmcia-slot. waarom dan een converter kopen als deze pcmcia-rs232 insteekkaart m.i. eenvoudiger lijkt?

vb:


greetz, Bart



Hallo Bart,

Niet iedereen kan dit type pcmcia kaart gebruiken. Moderne laptops gaan zeer vaak uit van mini pcmcia daar past deze kaart ook niet in. USB-poorten zijn er meestal wel enkele aanwezig en zijn gemakkelijk uit te breiden. Dus is de keuze wel logisch denk ik.


MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  22:07:07  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jacob

Iedereen bedankt voor jullie reactie.

@Theo ik heb het geprobeerd maar zonder resultaat, de usb converter doet het gewoon niet. Krijg steeds de melding dan er geen stuurprogramma's voor zijn. Ik heb heel veel gezocht met google maar nog geen oplossing gevonden.

Het gaat dus puur om de usb converter die niet wil werken en niet koploper.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....



Hallo Jacob,

Waar heb je de converter vandaan? Misschien dat we zo verder geraken. Is er geen CD meegeleverd met drivers? Als dit zo is, zal je waarschijnlijk eerst de software moeten installeren en nadien de converter inpluggen.


MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

jacob

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  22:41:37  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ja er is een cd meegeleverd met de kabel en ook al geprobeerd te installeren, ook zonder kabel aangesloten te hebben. Maar dan nog steeds wil hij niet de drivers accepteren voor de converter.

Ik weet het is een raar probleem, maar het heeft in het verleden wel gewerkt onder vista en nu niet meer onder windows 7 en ook niet onder vista.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  09:34:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Verschijnt de converter bij apparaatbeheer onder com-poorten of staat er een onbekend apparaat met een uitroepteken? Verwijder dan het apparaat eens uit apparaatbeheer. Installeer dan je software en plug daarna de usb kabel in.

Een andere methode is in apparaatbeheer de usb converter te zoeken, er op dubbel klikken. In het scherm dat dan verschijnt ga je naar stuurprogramma en daar kies je stuurprogramma bijwerken. Kies dan voor de locatie waar je bestand zich bevind je cd uit. Mogelijk moet je nog door enkele mappen om het juiste .inf bestand te vinden.

Ik vind het wel sterk dat ik van de fabrikant weinig kan vinden. Als zijn website bekend is, kunnen daar waarschijnlijk meer drivers gevonden worden.

MVG

Theo

Honing kan men importeren, bestuiving niet
Ga naar bovenaan de pagina

jacob

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  13:40:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Hij wordt weergegeven bij apparatenbeheer met een uitroepteken.
De website van de fabrikant is www.konigcomputer.com , hier zijn geen drivers te vinden en onder support wordt verwezen naar de winkelier waar het product is gekocht.(slechte service vindt ik)

Eigenlijk zijn alle opties nu al geprobeerd ook wat jij beschrijft Theo, dus was ik er zat van en heb een andere gekocht van het merk Sweex, dit gaat al een stuk beter.
De drivers zijn gewoon te installeren en ook geen foutmeldingen, maar toch is er nog 1 probleem.
Onder Windows Vista werkt die helemaal goed en kan ik ook de Twin-Center aansturen met Koploper, alleen onder Windows 7 werkt die niet samen met de Twin-Center.
Hij is wel goed geinstalleerd en krijg ook geen foutmeldingen, de poort is ook gewoon te vinden in Koploper, alleen met Koploper kan ik de Twin-Center niet aansturen.
Mogelijk heeft iemand hier nog een oplossing voor.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....

Bewerkt door jacob op 08 jan 2010 13:42:04
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  22:05:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jacob,

Weet je zeker dat je de meest recente driver hebt. Op de CD staan vaak wat oudere drivers. Het kan zijn dat die nog niet volledig compatibel zijn met W7. Op de website, in dit geval van Sweex, eens zoeken naar de meest driver en deze installeren. Dat wil wel eens helpen. de USB-Serieel kabels zijn erg PC/Laptop; Operating System en driver gevoelig. Je meoet echt de juiste combinatie uitpluizen. Veel succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 08 jan 2010 :  22:48:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jacob,

Zoals Dirk al zei een en ander is driver en OS gevoelig.
Beide converters hebben de chipset van Prolific, PL2303.
Dit is de site waar je e.e.a. kunt vinden.
http://www.prolific.com.tw/eng/downloads.asp?ID=31

PL2303_Prolific_DriverInstaller_v110.zip


Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

jacob

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 13 jan 2010 :  19:23:17  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb inmiddels al wel de drivers van de website van sweex geprobeerd, maar helaas deze werken ook niet. Ik zal maar eens weer een mailtje naar Sweex sturen om te vragen naar een oplossing.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 13 jan 2010 :  20:42:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Jacob,

Op de site van Prolific staan de nieuwste drivers, ook voor windows 7.
Als deze download, te vinden in mijn vorige draadje, zouden de converters moeten werken.

Heb je dit nog niet geprobeerd?

Je rijgt dan dit bestand: PL2303_Prolific_DriverInstaller_v110.zip
uit pakkken en installeren.

PL2303_Prolific_DriverInstaller_v110.zip

Mvg Ab Boezerooij


Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

luc

Netherlands
5 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  16:08:03  Toon profiel  Reageer met citaat
jacob,

het laatste advies van downloaden bij prolifc moet je doen, bij mij werkt het prima.
met een vriendelijke spoorgroet

luc
Ga naar bovenaan de pagina

jacob

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  19:03:47  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Het probleem is helemaal opgelost, ik heb de drivers waar jullie het over hadden gedownload en geinstalleerd, maar helaas mocht dit niet helpen.
Toe heb ik het ding gedaan wat dan als enige overbleef, Koploper verwijdert en toen opnieuw geinstalleerd en wat denk je, het werkt helemaal zoals het hoort.
Ik ben natuurlijk blij dat het nu werkt maar hoe dit kan is en blijft voor mij een raadsel, dus mocht er iemand zijn die het weet graag het antwoord voor mensen die hier mogelijk nog problemen mee krijgen.
Iedereen bedankt voor de hulp, mooi dat dit forum bestaat.

Groeten Jacob

PS. een tevreden Koploper 6.7 gebruiker, bedankt Paul..

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  20:16:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Jacob,

Een ding weet ik zeker: het verwijderen en opnieuw installeren van Koploper heeft totaal geen invloed op de werking van USB. Als je Koploper op kan starten zonder een 'enge' melding weet je 100% zeker dat de versie juist is.
Ook maakt Koploper geen gebruik van verschillende DLL's (zoals Visual Basic programmatuur). Koploper werkt of werkt niet een tussenweg met 'oude' DLL's is er niet.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jacob

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  20:23:00  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Paul bedankt voor je antwoord. Maar geloof het of niet ik heb Koploper opnieuw geinstalleerd en nu werkt het in 1 keer perfect. Ik heb toen het niet werkte ook geen meldingen gehad, ik Koploper kon ik op het groene spiegelei klikken en dan werkte Koploper ook op de pc tenminsten, alleen de centrale niet. En ja ik had de juiste com-poort in de database ingesteld. Maar wat het is geweest ik weet het niet.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  21:45:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jacob,

Zeer waarschijnlijk in globale instellingen optie "Testen zonder communicatie" geactiveerd. Als je deze nu weer aanzet krijg je weer hetzelfde.

In Koploper geldt: er kan heel veel worden ingesteld. Echter als je nog niet precies weet waar alles voor is, neem dan gewoon alle defaults over en ga niet meteen alles veranderen.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jacob

Netherlands
11 Posts

Geplaatst - 17 jan 2010 :  21:53:14  Toon profiel  Bezoek de homepagina van jacob  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Wat je zegt over "testen zonder communicatie" deze stond zeker niet aangevinkt. Ik had het ook geprobeerd met een schone database en daar komt nog bij dat het onder Vista wel werkte met dezelfde database en met de zelfde computer (dual-boot). Dus daarom snap ik het ook niet.

Groeten Jacob

Neem ook eens een kijkje op www.boemelbaan.nl en volg de vorderingen van de baan....
Ga naar bovenaan de pagina

Rieske

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 18 jan 2010 :  11:45:28  Toon profiel  Reageer met citaat
De driver Pl2303 zou moeten werken. Van USB > RS232 onder Windows 7.
Na installatie wel opnieuw opstarten!! Heb je geen verbinding dan moet je de com poort wijzigen. (b.v. van com 1 naar com 5 zetten) Je moet dan wel weer opnieuw Windows 7 opstarten !!

Mvg Rieske

Ga naar bovenaan de pagina

gertmeppelink

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 09 apr 2011 :  11:38:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van gertmeppelink  Reageer met citaat
Mijn pc is ook stuk gegaan, en heb een nieuwe laptop met win7. Ik krijg de USB kabel niet meer aan de gang.. Heb alle tips, incl de driver geprobeerd. Win 7 ziet wel de driver op com3. hen koploper opnieuw geintalleerd, maar deze ziet de com poort niet. De driver is niet digitaal ondertekend. Koploper kan gestart worden, maar moet ook hier een window wegklikken. (koploper is nl ook niet digitaal onderteked)..
Wie kan mij verder helpen?
Heb een USB-serieel kabel van Yagoda.nl(groene stekkers, mt zilveren kabeltje)zie file...
Gert

Download Attachment: KabelUSBnaarserieel.jpg
39,86 KB

GMK
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2532 Posts

Geplaatst - 09 apr 2011 :  20:50:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gert,

Zo te lezen, heb je een probleem met bevoegdheden in Windows 7. Vanaf Windows Vista is de toegang tot de C:-schijf beperkt, tenzij je administratorrechten hebt en de programma's ook met administratorrechten uitvoert. Dit kun je bij eigenschappen van het programma instellen. Dat doe je door rechts op het icoon te klikken en dan bij eigenschappen onder het tabblad beveiligingen de juiste bevoegdheden in te stellen.
Helaas woon ik niet (meer) in de buurt van Almen, anders kwam ik graag eens langs, samen met onze kat, die er 16 jaar geleden geboren is.
Tenslotte is het ook belangrijk om vanaf het internet de laatste versie van de drivers te downloaden. Het kan namelijk heel goed zijn dat de meegeleverde drivers niet compatibel zijn met Windows 7. Op de website van Yagoda moet dat te vinden zijn.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 09 apr 2011 20:51:04
Ga naar bovenaan de pagina

administrator

Netherlands
345 Posts

Geplaatst - 10 apr 2011 :  17:37:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van administrator  Reageer met citaat
Hallo Gert,

Ik ben bang dat de usb converter die je hebt van yagoda.nl geen Prolific is.

Ik heb zelf ok deze groen/blauwe gehad. zonder succes.

Boven aan de koploper site is wel een Prolific te koop.

Met vriendelijke groet
Erwin
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina