Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 129 / Bezoekers Vandaag: 972
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 definitie blokken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

plmtsbda

Netherlands
87 berichten

Geplaatst - 07 jan 2010 :  15:07:34  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste treinliefhebbers,

Bij de eerste testen om meerdere treinen tegelijk automatisch te laten rijden, kwam ik tot de conclusie dat ik meer blokken nodig heb.
Ik heb niet heel veel ruimte, daarom denk ik aan de mogelijkheid de binnenkomstmelder en de stopmelder van een blok aan elkaar aan te laten sluiten. Ik kan dan blokken van 80 cm tot 1m maken en bovendien hoef ik dan maar 2 in plaats van 3 delen per blok op de voeding aan te sluiten.

Ik heb dit bij een blok uitgevoerd.
Het automatisch rijden lijkt normaal te werken. Echter als ik "een aantal cm doorrijden" wil testen, lijkt dat niet goed te gaan. Bij een blok waar een niet-gedetecteerd stuk blok tussen de melders zit, werkt dat wel.

Ik vraag me nu af of dit met inregelen van het remtraject te maken kan hebben, of dat het principieel onjust is om een niet-gedetecteerd stuk blok weg te laten.

Wie kan mij hierover informeren, voordat ik mijn hele baan ten onrechte ga aanpassen?

Met vriendelijke groeten,
Bart van Veen




bvv

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  17:43:59  Toon profiel  Reageer met citaat
Of je de stopmelder van een blok kunt combineren met de binnenkomstmelder van het volgende blok, weet ik niet.
Ik heb wel bij wijze van experiment in een paar blokken als binnekomstmelder een virtuele melder gebruikt, waarbij de afstand vanaf de voorgaande stopmelder telt. Dit lijkt aardig te werken, maar er zijn vast koplopers die hier meer verstandige dingen over kunnen zeggen.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  17:53:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Henk,

Ik combineer geen melders. Elk blok krijgt 2 melders. Als ik 2 opeenvolgende blokken bekijk heb ik 4 aaneengesloten melders:
in-1,stop-1, in-2,stop-2.


Bart


bvv
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  17:58:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Je zou het moeten zoeken in de massasimulatie voor afremmen. Het doorrijden in CM werkt alleen als er met de minimumsnelheid op de stopsectie wordt aangekomen.

Kijk maar eens in de communicatielogging en activeer de juiste items. Je krijgt dan (als het goed is) meldingen wat Koploper doet (of juist niet).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

plmtsbda

Netherlands
87 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  18:11:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Paul,

Ik ga de datalogging uitproberen.

Kun je ook iets zeggen over mijn vraag of het principieel juist of onjuist is om het niet-gedetecteerde blokdeel weg te laten?
Als dat weg mag worden gelaten, voorzie jij dan eventueel nadelen?

Bart

bvv
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 07 jan 2010 :  19:25:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Je kan de binnenkomstmelder aansluitend aan de stopmelder maken.

Dit kan ook:
Binnenkomst > stop > binnenkomst > stop > binnenkomst > etc.
Het is wel verstandig dat de trein dan stopt op de stopmelder, schite hij namelijk door omdat de stopmelder te kort is dan staat hij al op de binnenkomstmelder van het volgende blok.
Rij je dan vervolgens met volledige detectie dan is het volgende blok al bezet, dankzij het doorschieten, en rijdt de trein niet verder.

Ik doe nooit anders en het werkt altijd goed.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 07 jan 2010 19:28:48
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina