Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 585 / Bezoekers Vandaag: 10903
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 mfx lok aanmaken in koploper
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Kappa

Belgium
3 berichten

Geplaatst - 03 jan 2010 :  18:44:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb deze week een testbaantje gemaakt om eens met Koploper te gaan stoeien.
Mijn baan ga ik pas verderbouwen als ik verhuist ben en zo lang wilde ik niet wachten.
Nu heb ik een ovaal met twee boogwissels een paralellspoor gemaakt in C-rail en ingedeeld 3 blokken met elk drie meldsecties.
Op dit moment is nog maar één blok via een S88 aangesloten, namelijk het buitenste paralellspoor.
Ik rijd Marklin en gebruik een CS1 2.0.4.
Verder heb ik een treintype aangemaakt en daarna lok ingevoerd, een E41, Marklin 39410 mfx.
Nu kan ik de lok netjes via Koploper laten rijden, maar ik kan geen licht en geen functies aansturen.
Als ik een vinkje zet in het vakje Licht aan, gebeurt er niets.
In het tabblad Functies onder Onderhouden lokomotieven heb ik alle mogelijke functies aangemaakt,maar ze doen niets, zie plaatje.

Wat doe ik fout?
Ik heb op dit forum gezocht, maar niets recents of bruikbaars kunnen vinden.

verder heb ik heb de Br 64 (Marklin 39460 mfx)aangemaakt met MFX decoder en alle 10 functies aangemaakt en alles werkt zoals het moet.
Waarom de E41 het niet doet is mij nog een raadsel.
Wel is het zo dat de Br 64 een volwaardige geluidsdecoder heeft en de E41 een aparte geluidsmodule heeft.
Maar dan kan ik nog niet verklaren waarom het licht van de E41 niet aan wil, want dat heeft weer niet smet de geluidmodule te maken.

Als derde heb ik een E03 (Marklin 37575 mfx) aangemaakt met alle mogelijk functies en geluiden, maar als ik die wil laten rijden, gaat de E41 rijden en niet de E03.

Graag advies,

Alvast bedankt,

Ad.

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 jan 2010 :  21:00:34  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ad,

de lichtschakeling zit bijna altijd onder de F(0) toets deze moet je instellen in het tabblad stamgegevens van de loc. Hier moet je een vinkje zetten bij licht aansturen. Het tabblad Functies is voor de extra functies onder de F1 t/m F20 toets,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Kappa

Belgium
3 Posts

Geplaatst - 03 jan 2010 :  22:24:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Walter, zowel Licht aansturen als Functie aansturen staan aangevinkt.

Even de huidige situatie:
Er zijn 3 mfx loks aangemaakt:
1: E 41 (Marklin 39410 mfx sound); rijdt wel, geen licht (F0) en geen geluid via Koploper.
2: Br 64 (Marklin 39640 mfx sound); rijdt en licht en geluid OK, alle functies werken via Koploper.
3: E 03 (Marklin 37575 mfx sound); Doet niets, in plaats daarvan gaat de E 41 er vandoor.

Ik heb de E 41 en de E 03 verwijderd en opnieuwe aangemaakt, maar het resultaat blijft hetzelfde.
Ik heb alle loks op precies dezelfde manier in Koploper aangemaakt.
Ik zal wel iets heel knulligs fout doen, maar ik zie het gewoonweg niet.

Wat ik me ook afvraag is hoe Koploper weet welke mfx lok( lees mfx adres) hij moet aansturen.
Er wordt immers geen adres opgegeven als je een mfx lok aanmaakt, alleen een naam.

Groeten,
Ad.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 03 jan 2010 :  23:34:41  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ad,

De oplossing zit in synchroniseer locs, dit zit bij aktieve verbinding met koploper met je treinbaan in onderhouden locs, tabblad algemeen, synchoniseer digitaal systeem.

Verwijder evt. de niet goed werkende locs uit Koploper, maak vervolgens verbinding met de centrale, ga vervolgens naar onderhouden locomotieven, dan naar het tabblad algemeen, klik nu aan synchroniseer digitaal systeem. Je kan nu de database van je Cs binnenhalen in Koploper, je moet wel zelf treintype en/of elektrische loc ingeven. En je functies weer toevoegen.

Succes,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

Kappa

Belgium
3 Posts

Geplaatst - 04 jan 2010 :  22:14:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter, het synchroniseren was inderdaad de oplossing, bedankt.
Rest mij de vraag waarom Koploper, tijdens het synchroniseren, moeilijk doet over loks met hetzelfde Motorola decoder adres, terwijl het mfx loks zijn.

Groeten,

Ad.
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 jan 2010 :  22:54:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Ad,

ik denk dat het meer met het digitaal systeem te maken heeft, immers stel dat je een 6015 als Booster aan het CS hebt hangen wordt de loc naar mijn mening in het 6015 circuit verder gestuurd met het motorola adres. Overigens mogen wel meer locs met hetzelfde motorola adres in koploper staan, maar mag er nooit meer dan 1 tegelijk aktief zijn. (Vinkje aktief in onderhouden locomotieven)

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina