Auteur |
Onderwerp |
|
sjongele
36 berichten |
Geplaatst - 15 dec 2009 : 21:33:41
|
Is het mogelijk een gecombineerde stopmelder te gebruiken zonder dynamische bloklengte?
Ik heb een schaduwstationnetje in de vorm van paar opstelsporen (er moet dus gekeerd worden om de hoofdbaan weer te bereiken) waarbij ik graag gebruik van een lichtsluis zou maken.
In feite wil ik voor de wisselstraat een enkele (stroom)melder leggen om te remmen en dan aan het einde een lichtsluis om op de juiste plaats te stoppen, onafhankelijk van het al dan niet stroom afnemen van het voorste rijtuig.
Groeten,
Sander |
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2009 : 21:43:53
|
Hoi Sander,
Ja, dat kan. Zelf heb ik de lichtsluis aan het begin liggen van een 3-sporig doodlopend schaduwstation. Het bezet worden van de lichtsluis is de binnenkomstmelder, het weer vrij worden van de lichtsluis de stopmelder (treinen rijden bij mij dus niet door tot het eind van het spoor).
groet, Huub |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2009 : 21:48:42
|
Huub,
Super en met jouw oplossing bespaar je nog weer een bezetmelder! Heb ik wat te klussen in de kerstvakantie
Groeten,
Sander |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2009 : 22:12:03
|
Sander,
De oplossing van Huub is het vrijkomen van de lichtsluis en dat is ook de enige mogelijkheid dat het werkt.
Op het bezet worden van een melder zal niet werken, als trein A de stopmelder activeerd zal elke andere trein direct stoppen, de stopmelder is al geactiveerd.
Overigens hoeft het niet een lichtsluis te zijn, ik gebruik het dmv stroomdetectie en dat werkt ook prima.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2009 : 22:32:50
|
Hm, tsja. Koploper laat dus in dit geval de trein niet een stukkie terugrijden om de lichtsluis weer vrij te geven?
Stroommelders werken over het algemeen inderdaad uitstekend. Maar in dit geval worden de treinen meestal achteruit de opstelsporen opgedrukt (maar dus niet altijd). Daarbij zijn er wel en niet stroom afnemende wagens (aan het begin of einde van de trein). Het vrijkomen van een stroommelder aan het begin van de blokken gebeurt hiermee soms te vroeg en een melder aan het eind wordt niet altijd bezet.
Vandaar dat ik met een (of meerdere) lichtslui(s/zen) aan de gang ga.
Groeten,
Sander |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 15 dec 2009 : 23:49:36
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door sjongele
Hm, tsja. Koploper laat dus in dit geval de trein niet een stukkie terugrijden om de lichtsluis weer vrij te geven?
Ik verstond dat zij het binnenrijden van het schaduwstation nabootsen , de trein stopt bij het verlaten van de inkomstbezetmelder. Daar wordt niet terug gereden...
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 10:33:40
|
Hallo Theo,
Dat heb ik me dus onduidelijk uitgedrukt.
Wat ik bedoel is dat ik nu dus begrepen heb dat, indien ik een gecombineerde stopmelder aan het einde van een set opstelsporen zet, Koploper niet zal zorgen dat een binnenkomende trein een stukje terugrijdt, zoals beschreven bij dynamische blokken, om de melder weer vrij te geven.
Wat ik naturlijk wel kan doen is er alsnog een set dynamische blokken van maken: de melder voor het binnenrijden ligt er immers toch al. Daarbij zorg ik dan dat de lengte zodanig is dat er altijd maar 1 trein per spoor past.
Dan rest alleen nog de vraag of dat inderdaad goed gaat wanneer de treinen de opstelsporen moeten verlaten in de richting waar ze vandaan gekomen zijn (na een keer beweging), of dat dynamische blokken daar niet op berekend zijn.
Groeten,
Sander |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 11:21:33
|
Sander,
Bij dynamische blokken kan je niet keren. Ze kunnen ook niet in 2 richtingen bereden worden.
Ik heb het ooit een keer geprobeerd maar het wilde niet goed lukken.
Persoonlijk ben ik ook niet zo gecharmeerd van 1 stopmelder, je bespaart geld maar de beperking van 1 trein beweging in het schaduwstation is het niet waard. 1 trein beweging houdt in: 1 binnenkomst of 1 uitgaand maar ook 1 die opschuift, tijdens dat proces staan de andere te wachten.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 11:27:27
|
Wim,
Toch heb ik in mijn schaduwstation voor trekduw en treinstellen ook slechts 1 lichtsluis voor 7 sporen. Werkt prima.
Mvg, Paul. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 12:32:40
|
Paul,
Ook in 2 richtingen bereden of keren? Dat zou namelijk volgens de handleiding niet kunnen.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 13:20:58
|
Wim,
Het zijn sporen van slechts 1 blok met aan het einde een stootblok. De trekduw/treinstel moet hier dus altijd keren. Vandaar dat je hier ook met een gemeenschappelijke lichtsluis kan werken.
Er wordt dus wel gekeerd omdat ik het niet leuk vind als deze tegen het stootblok op rijden
Mvg, Paul. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 16:35:30
|
Paul,
In dit geval kan ik mij goed voorstellen dat ze moeten keren, maar het zijn geen dynamische blokken (2 achter elkaar), of zie ik iets over het hoofd.
Bij Sander weet ik nog steeds niet, kan het ook niet zo goed uit alle berichten opmaken, keren ze altijd of kunnen ze ook zonder te keren doorrijden.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 - IB - loconet |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 17:26:16
|
Hallo Wim,
Het gaat bij mij om een paar opstelsporen in de garage voor mijn tuinbaan. Gezien de benodigde opstellengtes, wissellengtes en boogstralen, moet er echt gekeerd worden: bij mij staat aan het eind van de sporen een kast.
Ik vroeg me ook al af of Paul nu de oplossing gebruikt die eerder in dit draadje door Huub werd aangedragen, of dat hij inderdaad met dynamische bloklengtes werkt. Die vraag heb jij inmiddels al gesteld, dus we gaan het vast lezen.
Groeten,
Sander |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 18:10:04
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door sjongele Wat ik bedoel is dat ik nu dus begrepen heb dat, indien ik een gecombineerde stopmelder aan het einde van een set opstelsporen zet, Koploper niet zal zorgen dat een binnenkomende trein een stukje terugrijdt, zoals beschreven bij dynamische blokken, om de melder weer vrij te geven.
Jawel, dat terugrijden kan ook. Je moet dan wel de opstelpsoren als blokgroep aanmaken. Zo had ik het ook, maar kreeg van Paul (ere wie ere toekomt) de tip om met dat vrijkomen te gaan werken, en daarmee een bezetmelder te besparen.
groet, Huub |
|
|
sjongele
36 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 19:14:53
|
Mooi, dan weet ik nu wat er kan en hoe ik met slechts 1 lichtsluis een stel opstelsporen in het automatisch bedrijf kan opnemen.
Bedankt!
Sander |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 16 dec 2009 : 19:22:20
|
Sander,
Dus slechts 1 blok en geen dynamische blokken. Dit even voor de zekerheid gezegd.
Mvg, Paul. |
|
|
|
Onderwerp |
|