Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 367 / Bezoekers Vandaag: 9043
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 374
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Lengte detectie sector
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Verduijn

Netherlands
1 bericht

Geplaatst - 07 dec 2009 :  19:45:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Sinds vandaag ben ik een nieuwe gebruiker van dit forum. Heb ook enkele weken terug koploper gedownload en ben aan het invoeren van de gegevens begonnen. Gelijktijdig ben ik bezig mijn baan op te bouwen en heb hierbij de beginnersdocumentatie geraadpleegd hoe te starten met koploper. Bij het opbouwen van mijn HO baan wil ik treinen met een lengte van 1 mtr en 10cm laten rijden. In het schaduwstation heb ik 4 blokken gemaakt die per blok 2 bezetmeldingssectie herbergen. Mijn vraag is wat de lengte van de detectiesectie minimaal zou moeten zijn.

b.v.d. voor de info en met vriendelijke groet Aart.

AV

phdirk

Netherlands
2568 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  23:09:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Aart,

Welkom op het forum en alvast veel plezier gewenst met het opbouwen van de baan en het inregelen van Koploper daarbij.
Over de lengte van de bezetmeldsecties is al veel geschreven. Zelf gebruik ik voor HO redelijk lange secties van 40 à 50 cm. De treinen kunnen daarin dan mooi afremmen. Er is echter ook een stroming die het bij korte secties houdt. Voor HO is 30 cm dan wel een minimum.
Veel succes bij het verdere werk.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 07 dec 2009 23:10:19
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  23:19:08  Toon profiel  Reageer met citaat
Lijkt mij dat je bij schaduwsporen wel het minimum kan aanhouden aangezien je toch niet ziet of die mooi remt of niet
Zichtbare blokken zou ik idd ook die 40 a 50 cm aanhouden die Dirk al zegt. dus volledig blok (inrijden + remsectie) zou ik persoonlijk bij treinen van 110 cm op 140 a 150 cm houden waarvan dan 30 a 40 cm remsectie is.
Gr Bob

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  06:53:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Bob,

Gezien jouw andere vragen even van mijn kant een vraag: heb jij al rij ervaring met Koploper?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 08 dec 2009 :  23:05:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb wel wat ervaring met koploper en ik had op mijn vorige proefbaantje een perronspooer waar mijn lok + wagons precies oppaste met toch een mooie rembeweging. Het enige wat ik niet had op mijn proefbaantje waren veel wissels en ik had een oude versie. Alle treinen hadden een vaste route omdat ik ervan uitging dat bij variabele route de treinen ook echt gewoon vrije blokken gingen kiezen en dus geen invloed daarop mogelijk was

Fleischmann Ho profirails - Twincenter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 09 dec 2009 :  06:57:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Bob,

Oke.

Zelf vind ik 30 cm aan de korte kant. Maar er zijn zoveel factoren die bepalen of dit wel of niet voldoende is, dat meestal een goed antwoord niet te geven is.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Racer

Netherlands
24 Posts

Geplaatst - 09 dec 2009 :  17:48:32  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door PaHaSOFT

Bob,

Oke.

Zelf vind ik 30 cm aan de korte kant. Maar er zijn zoveel factoren die bepalen of dit wel of niet voldoende is, dat meestal een goed antwoord niet te geven is.

Mvg,
Paul.


Hoi Paul
Je hebt helemaal gelijk, ik was wat snel met antwoorden. Die 30cm ging voor mij op met een locje van 20cm over de buffers. Het antwoord is dus ook fout. Het hangt er nog van af of je met treinstellen rijdt en hoevveel de loc de nijging heeft om door te schieten bij het plotseling afremmen wat ook weer samenhangt met het gewicht van wat hij trekt. Een aantal metalen marklin wagons zal hij verder doorschieten als met plastic erachter. Verder zal met een Big-Boy 30 cm ook zeker niet genoeg zijn
Dat toont wel gelijk weer aan dat digitaal rijden erg mooi is maar dat je er wel goed over na moet denken
Maakt mijzelf ook wel weer even wakker dat ik op moet passen doordat ik nu meer ruimte heb ik ook grotere stoomlocs heb gekocht en zeker langere remstukken in moet gaan bouwen. Ik zal zelf meer naar 60cm remsectie moeten
mvg Bob

Fleischmann Ho profirails - Twincenter

Bewerkt door Racer op 09 dec 2009 17:52:35
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  16:11:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Koplopers,

Als ik dit zo lees, komt er een (misschien domme) vraag in me op: Wat gebeurt er als een loc moet stoppen en nog niet stilstaat aan het eind van de stopmelder? Gaat-ie dan door met remmen, of gebeurt er iets anders? (Neem aan dat het blok voorbij de stopmelder nog wel lang genoeg is.)

Vriendelijke groet,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenteeel MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  16:39:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Hij gaat door met remmen.

Alleen als de binnenkomst melder van het volgende blok begint na de stopmelder zal hij nooit meer verder rijden als je rijdt met volledige detectie.
Het volgende blok is immers bezet. (de melder is al actief)
Ook bestaat de mogelijkheid dat hij te dicht bij een wissel staat en dan mag je de trein op gaan rapen.

Maar zoals iedereen er anders over denkt bij mij zijn in H0 de remsecties ca. 35 cm. lang en staat elke trein binnen 10 cm. stil en dat komt omdat ik vrij lange blokken heb waardoor een trein er lang over kan doen om af te remmen.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet

Bewerkt door Wim Romijn op 16 dec 2009 16:41:42
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  17:24:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn



Alleen als de binnenkomst melder van het volgende blok begint na de stopmelder zal hij nooit meer verder rijden als je rijdt met volledige detectie.



Ik denk dat binnenkomst en stop-melder inderdaad betere termen zijn..
Het remmen gebeurt vooraleer de trein op de stopsectie komt...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 16 dec 2009 :  19:03:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim en Theo,

Dank je voor deze info.

Op mijn test- en leerbaan zijn de bezetmelders zijn zo'n 40 cm lang, maar ik vroeg me gewoon af wat er gebeuren zou bij een veel kortere of te korte stopmelder. Dat is me nu helemaal duidelijk.

Vriendelijke groet,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenteeel MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 17 dec 2009 :  12:47:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

De lengte van de stopmelder is niet interessant, als deze maar even detecteerd (zoals b.v. bij reedschakelaars, welke maar heel even sluit). Wat belangrijk is is de afstand tussen begin detectie stopmelder en het punt waar de trein komt stil te staan, dit moet voor de wissel of het volgend blok zijn! Je stopmelder hoeft dus niet tot aan de wissel/volgend blok door te lopen als hij maar optijd begint.

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 17 dec 2009 :  17:33:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Dankjewel, Gert.
Dit maakt het inbouwen van een stopmelder soms wel makkelijker.
In theorie zou je dus met bezetmelders van een paar cm toe moeten kunnen, maar dat werkt waarschijnlijk toch niet altijd betrouwbaar genoeg.

Ik las net een reactie van Paul op 17 dec. jl in een ander draadje (Zie: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2454). Daarin hij geeft hij aan dat een korte melder gemist kan worden bij hoge snelheid.

Vriendelijke groet,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;

Bewerkt door Eenerspoor op 17 dec 2009 17:56:02
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 17 dec 2009 :  20:18:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Dit is wel afhankelijk van het digitale systeem. Dit geldt niet bij alle. Ik wilde het toch even genoemd hebben.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 dec 2009 :  20:39:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Eenerspoor



Ik las net een reactie van Paul op 17 dec. jl in een ander draadje (Zie: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2454). Daarin hij geeft hij aan dat een korte melder gemist kan worden bij hoge snelheid.





Link klopt precies niet, handelt over snelheidskeuze...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Eenerspoor

Netherlands
161 Posts

Geplaatst - 18 dec 2009 :  15:17:21  Toon profiel  Reageer met citaat
@Theo:
Sorry, verkeerde link doorgegeven.

Ik bedoelde deze: http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2455 en daarin Pauls reactie van 17 dec. 2009 om 09:41:55.

@Paul: Dank dat je dat er nog ff bij zegt.

Mvg,

Henk

Koploper; H0 2-rail; ECoS; TwinCenter; LocoNet; MRDirect; experimenterend MDF-rijder;
Ga naar bovenaan de pagina

AntonBuiteweg

Belgium
18 Posts

Geplaatst - 22 dec 2009 :  15:54:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van AntonBuiteweg  Reageer met citaat
Ik vind de discussie (en ook de andere waarna verwezen wordt) toch nogal verwarrend. Als ik gebruik maak van een bezetmeldpunt met een lengte van bv 4 cm en er voor zorg dat er na dit punt voldoende ruimte is (bv 40 cm) voordat het volgende blok begint dan kan toch alles goed gaan? (mits het punt gedetecteerd wordt).
Ik gebruik 3 rail (marklin) met S88 bezetmelders. De bezet melder zelf is een geisoleerd stukje van de nulrail.
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 22 dec 2009 :  16:59:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Anton,

Dan kan je net zo goed de bezetmelder 44 cm. maken ( 4 + 40 cm)
Als er iemand nog werkt met reedrelais dan is zijn melder maar 1 tot 2 cm. en dat gaat meestal ook goed.

Het gaat er meer om hoever moet je bijvoorbeeld van het volgende blok of van een wissel in cm. vandaan blijven.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina