Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 156 / Bezoekers Vandaag: 1663
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 416
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Snelheid ijken
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

henkst1100

21 berichten

Geplaatst - 07 dec 2009 :  12:03:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Forum leden
Heb nu een aantal dagen de proefbaan Demo IB draaien en al wat geexperimenteerd met het aanpassen van een aantal parameters om verschillen waar te nemen werkt boven verwachting.
De proefbaan is 1.8 x0.8 mtr en de schaal is H0 ik werk tot nu toe met decoderstappen en wil nu dus de snelheid gaan ijken.
Ik wil dit op mijn hoofdbaan gaan doen en heb de volgende vragen.
Moet de ijkbaan horizontaal liggen of mag daar een hellend vlak in zitten ,en moet de ijkbaan recht zijn het langste rechte stuk wat ik beschikbaar heb is 100 cm ,als ik een stuk mag gebruiken waar een zeer flauwe bocht in zit heb ik 200 cm beschikbaar.
Ik kan de lengte tussen de bezetmelders exact opmeten
Mvg Henk

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  12:12:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Een bocht zal geen probleem zijn, tenzij de snelheid zo hoog is dat de trein er uit vliegt.
Een helling is een ander verhaal, die zou ik afraden.

Niet alleen de lengte tussen de bezetmelders is van belang, de bezetmelders aan beide zijden moeten even lang zijn, de lengte die je moet opgeven is inclusief de lengte van 1 bezetmelder.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

henkst1100

21 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  13:15:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Wim
Ik ga de stukken tussen de bezetmelders even lang maken en de helling is < 2% ,ik kan dan denk ik alleen vanuit een rijrichting ijken
Wat is de minimale lengte om te kunnen ijken en de minimale lengte tussen de bezetmelders A1 en A2
Mvg Henk
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  14:03:10  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
Henk,

Let wel op dat je genoeg uitrijlengte hebt. De trein rijdt namelijk nog een behoorlijk stuk door na de meting. Hoe hoger de snelheid des te meer zal de trein uitrijden.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  19:31:35  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door henkst1100

Wim
Ik ga de stukken tussen de bezetmelders even lang maken en de helling is < 2% ,ik kan dan denk ik alleen vanuit een rijrichting ijken
Wat is de minimale lengte om te kunnen ijken en de minimale lengte tussen de bezetmelders A1 en A2




Als je ijkt op "gemiddelde snelheid" mag een kleine helling met een cruise control decoder geen probleem zijn. Bij mij zit er zelfs een bocht R2 in(N-schaal).
Ik gebruik een ovaal circuit met de twee bezetmelders. Bij het "uitrijden" op hoge snelheid bereikt hij zelfs de tweede bezetmelder weer. GEEN probleem voor koploper...

De ruimte tussen de bezetmelders zou ik langer maken dan het langste treinstel dat je "compleet" wil ijken. Anders kan het richting bepalen eventjes moeilijk zijn, want dan detecteert hij direkt op beide bezetmelders....

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  19:38:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

In principe ben ik het eens met je over de helling. Echter zelf zou ik dit nooit doen. Het liefste gewoon ijken net een vlak stuk. Je sluit dan eventuele onnauwkeurigheden van de cruisecontrole uit.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

henkst1100

21 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  19:52:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren
de maximale lengte op een echt vlak stuk is in mijn baan 140 cm heb dan ook voldoende uitrij lengte als ik een proefbaan moet maken voor het ijken zal ik dus eerst moeten weten wat ik aan uitrij lengte nodig heb.
Mijn vraag is dus wat is de minimale lengte om te kunnen ijken in mijn proefbaan heb ik een rechtstuk van 100 cm en daarna beginnen de bochten met R =415 mm
Mvg Henk
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1022 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  20:06:40  Toon profiel  Reageer met citaat
Henk,

Een minimale lengte is niet echt te zeggen.
100 cm. moet goed te doen zijn, alleen als je de richting gaat bepalen moet de trein in het stuk tussen de bezetmelders passen.
Het beste is te ijken met alleen de lok of motor deel van een treinstel en dat is korter dan 100 cm.

Het is wel zo hoe langer hoe nauwkeuriger.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  21:17:58  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door henkst1100

Heren
de maximale lengte op een echt vlak stuk is in mijn baan 140 cm heb dan ook voldoende uitrij lengte als ik een proefbaan moet maken voor het ijken zal ik dus eerst moeten weten wat ik aan uitrij lengte nodig heb.
Mijn vraag is dus wat is de minimale lengte om te kunnen ijken in mijn proefbaan heb ik een rechtstuk van 100 cm en daarna beginnen de bochten met R =415 mm



Als het ijkstuk vlak ligt is het ok , de uitloop is minder belangrijk daar wordt niet meer gemeten.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2570 Posts

Geplaatst - 07 dec 2009 :  23:23:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Henk,

Ik gebruik momenteel mijn keerlus als ijkstuk. Dat is dus alleen maar bocht met een straal ca. 425 mm, waarvan een stuk ook nog als tegenbocht. De lengte is circa 2800 mm. Dat gaat prima, dus een bocht zou geen probleem moeten zijn. Het is dan wel aan te bevelen eerst de decoder CV5 in te regelen, zodat de loc niet met hyperHSL snelheden de bocht uit vliegt. Een helling zou ik wel vermijden. Bij het ijken gebruik ik de instelling [gemiddelde vooruit/achteruit] om verschillen in vooruit en achteruit rijden uit te middelen. Succes er verder mee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina