Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 258 / Bezoekers Vandaag: 10428
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Vraag of snelheden en massa simulatie
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 28 nov 2009 :  18:56:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Naar aanleiding van een recent onderwerp, dat hier ook loopt over stoppen en remmen heb ik eens beter naar een van mijn treinen gekeken hoe die rijden en remmen .
Een normaal blok tussen een schaduwstation en een gewoon station heeft een max toegelaten baanvak snelheid van 140 Km/h .
De sneltrein die erop rijdt mag max. 125 rijden.
Maar de lok die die trein rijdt is door K. ingesteld op 105 Km/h, af te lezen in het rijvenster .
Deze waarde houdt de lok netjes aan.
Hoe komt K. aan die waarde ?

2e ermee verband houdende vraag :
Pas in het stationsblok ,waar deze trein moet gaan stoppen wordt de snelheid in een aantal stappen verlaagd. (Het zijn geijkte snelheidsstappen.)
Dat minderen begint zodra de eerste ''afrem melder wordt bereden.
Maar voordat de snelheid flink lager is geworden, wordt de ''stop'' melder bereden en staat de trein in ca 10 cm als een blok stil.
Er is dus niet snelgenoeg de snelheid verminderd.De afstand tussen de melders is 140 cm.
Na een keer of 20 moet K. toch wel geleerd hebben hoe hij ''netjes '' moet remmen, zou ik denken.
Of is de massa sim. te ''zwaar'' ingesteld? Die was van 50 naar 0 km in 17 sec ingesteld (Beetje natte vinger ''werk.
Wat is een beetje zinige waarde?

Vr gr, Peter

JackvdW

Netherlands
346 Posts

Geplaatst - 28 nov 2009 :  19:08:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Als je in het rijwindow even met je rechtermuisknop klikt op de dagteller krijg je een tabel te zien hoeveel remweg bij welke snelheid nodig is bij het ingestelde treintype (lees massa simulatie).
Je kan hieruit waarschijnlijk afleiden dat de afstand gewoon te kort is. Ik los dit vaak op door een wisselstraat beperking (bij stop in volgend blok) in te stellen waardoor er eerder begonnen wordt met remmen. In de uitgebreide versie van KL kun je ook nog in het voorgaande blok instellen op welke melder dit remmen begind.
Dit kan ook een virtuele melder zijn die je dus makkelijk kunt verschuiven om een optimaal resultaat te krijgen (afremmen voor b.v. een geel sein).

Groeten Jack.

Bewerkt door JackvdW op 28 nov 2009 19:12:39
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 28 nov 2009 :  19:26:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jack,
Ja, dat heb ik vergeten ,die mogelijkheid, om in een wisselstraat al te laten remmen.Had ik bij een andere baan met K. wel gebruikt.
In het echt remt de trein vrij kort na een geel sein dat zou het natuurlijkste zijn.Dat is dan alvast opgelost.

Heeft iemand nog idee over mijn eerste vraag?

Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 28 nov 2009 :  19:48:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Maximum snelheden worden ook nog vastgelegd bij de treintypes en in Aanvulling blokken. Het zou goed kunnen zijn dat daar nog ergens 105 km/h is ingegeven. Als je vaste routes gebruikt, kan daar ook nog een snelheid zijn opgegeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 28 nov 2009 :  20:29:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Vraag 1:
- is die snelheid van 105 misschien de laatste snelheid die kleinder is dan 125?

Trouwens hoe Koploper aan de snelheid komt:
- in lokoverzicht is dit een kolom die je kan toevoegen of
- in rijwindow je muis even stilhouden op het getal van de gewenste snelheid.
Je kan dan zo zien waar het vandaan komt. Kan heel handig hulpmiddel zijn.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 28 nov 2009 :  21:53:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Dag Paul,
Nee, Bij de betreffende lok is stap 26= 104 Km, st 27= 116, st 28= 117 km/h. Dus hij -zou- sneller moeten kunnen rijden wat zijn haalbare snelheid aan gaat .
Ik zal het proberen of het mij lukt.
Ergens komt die 105 km vandaan.
Vr Gr,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  14:43:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Nog een vervolg met wat ik vergeten had.
Ook met een andere trein, nu eenPlan V STEL, i.p.v. een 1101 lok die ik in het eerste deel bedoelde, rijdt ook deze trein met een ingestelde snelheid van 105 km in het rijvenster.
Het instellen van een snelheid in de wisselstraten heeft een goed effekt, er wordt niet zo wild meer gereden.
Maar ik kan niet in het rijvenster zien ,hoe K.aan die 105 Km komt.
Vr Gr,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 29 nov 2009 :  14:47:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Peter,

Hoe Koploper er aan komt moet er toch echt staan. Upload anders eens je database en geef hierbij aan welke trein, uit welk blok de trein is komen rijden en in welk blok de trein nu is. Ik wil dan best even kijken voor; zonder database wordt het echt koffiedik kijken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina