Auteur |
Onderwerp |
|
Rbs
Netherlands
7 berichten |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 13:50:50
|
Hallo,
Na het crashen van mijn CS!, is opgestuurd ter reparatie, ben ik verder gegaan met de 6021 + 6051. Deze laatste heb ik overgenomen van 3-rail forum lid. Koploper draait, bezetmelders melden zich en de treinen, 2 stuks om mee te beginnen, rijden voorzichtig automatisch hun rondje. Er is natuurlijk nog veel te leren en in te stellen. De vraag nu is het volgende: Ik heb een vaste route aangemaakt startend vanuit het station naar links en terug komend van rechts, een rondje dus. Nu krijg ik de melding dat "herhaal route" niet mogelijk is omdat de lok van de verkeerde kant binnen komt om de route te herhalen. Het blok vanwaar ik start is aangegeven als het richting blok en ik eindig in het rijtje met hetzelfde blok. Een gelijksoortige route de andere kant op werkt wel.
Waar moet ik naar kijken om dit te verhelpen. Bij voorbaat dank
Leslie
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 14:13:47
|
Hallo Leslie,
een vaste route begint altijd als een trein van het ene naar het andere blok rijdt, dus richtingsblok, naar 1e blok, dus de route moet eindigen in het richtingsblok. Dit geeft koploper ook aan,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
Rbs
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 15:15:53
|
Hi Walter,
Dat heb ik volgens mij ook zo gedaan. Het blok waar de lok in staat in dit geval blok 7 is als richtings blok aangegeven. Vervolgens zijn de volgende blokken ingevuld 6 - 3 - 1 - 4 en tenslotte weer 7, het begin en richtings blok. Dit rondje maakt hij bij de andere opties goed, alleen bij aanvinken herhaal route, krijg ik de melding van verkeerde kant binnen komen. Ik wil proberen mijn back-up bij te voegen, mischien helpt dat.
Leslie,
Download Attachment: Rbs-track.bck 41,7 KB |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 28 nov 2009 : 15:47:47
|
Hoi Leslie,
Als je uit bok 4 in blok 7 komt, mag je niet naar blok 6 (zie blokeigenschappen van blok 7). Dat zou wel moeten als je de vaste route herhaalt. Omdat dit dus niet mag, krijg je de bewuste melding. Als je trouwens alle vaste routes weglaat, loopt het ook niet goed. Treinen schakelen over op handmatig, omdat er geen rijmogelijkheden zijn. Ik zou eerst die foutjes uit je database halen, voor je met vaste routes gaat experimenteren. Dus eerst zorgen dat het automatisch allemaal blijft rijden en dan pas beperkingen in de vorm van vaste en variabele routes gaan aanbrengen. Anders zie je binnen de kortste tijd door de bomen het bos niet meer.
Huub |
|
|
Rbs
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2009 : 00:16:34
|
Hi Huub,
Bedankt voor de info, het lukt nu om herhaald een route te rijden. Je opmerking over foutjes in de database heeft mij aan het denken gezet, verwachte ook niet dat het meteen goed zou zijn. Een vraag aan jouw, in welke richting moet ik dit zoeken, kun je aangeven waar ik op moet letten of wat ik verkeerd ingevuld heb. In welk te onderhouden item zitten de foutjes? Kun jij mij in de goede richting geleiden. Bij voorbaat dank. Leslie |
|
|
hubertus
Netherlands
1991 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2009 : 11:29:43
|
Het was meer bedoeld als algemene opmerking. Ik zie hier regelmatig problemen met vaste routes langskomen, terwijl het zonder die vaste routes al niet goed werkt door fouten in de database. Nu ben ik zelf iemand die een vaste route alleen gebruikt als ik iets speciaals wil dat op een andere manier niet of alleen met veel moeite is op te lossen. Maar kijkend naar jouw database. De blokeigenschappen van blok 7 waren niet juist, eenzelfde probleem zit mogelijk in blok 6. In blok 1 heb je een kort/lang schakeling zitten, zit die ook fysiek in je baan? Dit is namelijk een oude methode waarvan ik het nut niet echt zie om die in nieuwe banen te gebruiken. Bij blok 1 lijk je me wat te veel lijnen te hebben toegekend.
Je wisselstraten zijn onvolledig, wissels worden overgeslagen. Deels zal dat er mee te maken hebben dat de wissels fysiek nog niet in gebruik zijn, maar je slaat bijvoorbeeld alle vaste kruisingen over. Die moet je wel opnemen in je wisselstraat om ongelukken te voorkomen.
Ik heb globaal gekeken, deze dingen vielen mij zo snel even op.
Huub |
|
|
Rbs
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 29 nov 2009 : 17:23:54
|
Hi Huub,
Bedankt voor je reactie, blok 1 is een doorgaand spoor in het schaduw station de uitgaande wissels zijn niet electrisch. Het blok is inmiddels in twee stukken verdeeld. Ik heb mijn baan voorlopig in grote brokken verdeeld om te testen, later zullen sommige blokken in tweeen gedeeld worden en komen er nog station sporen (blokken) bij. Over die kruisingen ga ik nakijken en veranderen. Nogmaals bedankt zover.
Leslie |
|
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 30 nov 2009 : 13:00:02
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Rbs
blok 1 is een doorgaand spoor in het schaduw station de uitgaande wissels zijn niet electrisch.
Hallo Leslie,
Ook niet(electrich)aangesloten wissels moet je in je wisselstraat opnemen (adres 0) om te zorgen dat ze bezet gemeld worden zodat er niet twee treinen tegelijk gebruik van kunnen maken.
Groetjes Gert
H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
|
|
Rbs
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 01 dec 2009 : 12:56:38
|
Hi Gert,
Heel erg bedankt voor de info over de niet aangesloten wissels. Ik wist dat niet, ga dit vanavond aanpassen. Het is mogelijk dat het wel in de handleiding staat, maar dan heb ik dat niet gezien of niet begrepen.
Regards Leslie |
|
|
|
Onderwerp |
|