Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 665 / Bezoekers Vandaag: 12787
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 keerlus schakelen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Jaap

Netherlands
89 berichten

Geplaatst - 19 nov 2009 :  21:52:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Ik ben al enige avonden bezig om met logische en speciale acties een schakelaar om te zetten. Maar alleen lukt het mij niet op de manier die ik graag zou willen.
Hebben jullie hier misschien een oplossing voor.
Wat wil ik doen.
Ik heb in een blok (3) aan het begin (bzm 3.01) en het einde een bezetmelder (bzm 3.02).
Nu kan ik van blok 1 of 2 via blok 3 en door naar blok 4, of van blok 4 via 3 naar blok 1/of 2
Nu zou ik graag een schakelaar om willen zetten zodra een trein rijd van blok 3 naar blok 4 rijd, maar ook de bezet melders 3.01 en 3.02 vrij zijn ( trein bevind zich tussen de bezetmelders in). Dit zelfde zou ik ook de andere kant op willen dus van blok 3 naar blok 1 of 2, en ook daar de bezetmelders 3.02 en 3.01 vrij zijn. ( alleen de schakelaar de andere stand op )
Deze schakeling zou ik dan willen gebruiken om de keerlus (2 richtingen) te willen schakelen.
Wie kan mij met een tip/oplossing helpen.

Met vriendelijke groet,
Jaap

Gerard W

Netherlands
8 Posts

Geplaatst - 19 nov 2009 :  23:25:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Jaap,

Zelf heb ik de schakeling die hier staat omschreven http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus2.htm al een lange tijd in gebruik en het werkt probleemloos.


MvG,

Gerard Woerdenbach
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  08:47:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Het moet kunnen, ik heb dit ook in mijn baan zitten.

Zet jouw database eens hier neer dan kunnen we kijken wat je niet goed doet.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  09:24:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo mede koplopers,

Hier mijn database van de baan.

Download Attachment: HarensepostN.bck
225,62 KB

Het gaat in mijn geval om het keerlusblok 14, en bij speciale acties gaat het om keerlus R->L en L->R
de (losse)wisselsschakelaar (43) gebruik ik om al vast om teschakelen naar de goede stand bij binnen komst blok 14.
Ik zelf loop vast in 2 bezetmelders vrij, en rijden van blok 14 naar volgend blok.
Meer vragen stel ze gerust.

Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  12:04:13  Toon profiel  Reageer met citaat
Jaap,

Je moet het volgende doen:

Speciale actie als trein rijdt van blok 37 naar 14 of van blok 15 naar 14 relais 43 in de goede stand zetten. (dan is blok 14 gelijk gepoold aan deze blokken)

Speciale actie als trein rijdt van blok 13 naar 14 relais 43 in de goede stand zetten. (dan is blok 14 gelijk gepoold aan dit blok)

Nu is het binnen rijden van blok 14 geregeld.

Bij het uitrijden van blok 14 krijgen we dan:
Trein rijdt van blok 14 naar 12 en bezetmelder 5.11 (laatste melder van blok 14) is bezet relais 43 in de goede stand zetten, blok is gelijk gepoold aan blok 12.

Trein rijdt van blok 14 naar 15 of van blok 14 naar 37 en bezetmelder 3.11 is bezet, relais in de goede stand zetten, blok is gelijk gepoold aan blok 15 of 37

Je kijkt dan niet of het middenstuk bezet is maar gewoon hij komt op de stopmelder en schakelt om, dat gaat zo snel dat je geen last van kortsluiting krijgt.

Bij de laatste optie, naar blok 15 of 37 en melder 3.11 kan je dat niet rechtstreeks in een speciale actie kwijt, en + of , je moet dit splitsen in 2 speciale acties (15 en melder) en (37 en melder) of je moet een logische actie maken;
Trein rijdt van 14 naar 15/37 waar de of ingeregeld is (van 14 > 15 of 14 > 37) en deze actie zet je in de speciale actie.
(trein rijdt van 14 naar 15/37 en bezet melder waar)

Mocht je er niet uitkomen dan zie ik dat wel.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 - IB - loconet
Ga naar bovenaan de pagina

Jaap

Netherlands
89 Posts

Geplaatst - 20 nov 2009 :  17:20:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Wim,

Ik heb jou ideeën toegepast en het werkt perfect.
Bedankt voor de geboden hulp.

Met vriendelijke groet,
Jaap Post

HO 2 rail IB loconet, draai15 en OM32
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina