Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 728 / Bezoekers Vandaag: 10226
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Trein vertrekt in verkeerde richting
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jacfl

Netherlands
3 berichten

Geplaatst - 10 nov 2009 :  21:01:21  Toon profiel  Reageer met citaat

Hallo medekoplopers,

Ik ben nieuw op het forum. Wel heb ik het 2 jaar lang bijna dagelijks bezocht en daardoor veel geleerd van de vragen/antwoorden van anderen. Helaas loop ik nu tegen een probleem aan waar ik op eigen kracht niet uitkom.
Het probleem zit in de staart van 2 identieke vaste routes voor de locomotieven “DB03 zwart” en “DB03 blauw”.
Aan het eind van de route komt de locomotief achteruit van de draaischijf om de wagons aan te koppelen die de andere loc in stationsblok 1 heeft afgekoppeld. Nu behoort de trein vooruit het hoofdspoor te gaan bereiden, dus van blok 1 naar 5.
Koploper claimt inderdaad blok 5, maar op hetzelfde moment wordt de loc in het rijwindow op achteruit gezet.
Op de baan gaat de loc inderdaad achteruit en… stopt het plezier.
In de test-mode staat de loc op achteruit in het rijwindow, maar vertrekt de trein vooruit.
Heb met vinkjes geëxperimenteerd in baandefinities/blokken maar de locs zijn niet vooruit te krijgen. Wat doe ik fout???

M.vr.gr.

Jaap



Download Attachment: Hoofdbaan.bck
188,69 KB

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  00:26:58  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Het probleem moet je zoeken in onderhouden blokken, want hierin zitten de feitelijke keeropdrachten, dus niet in de vaste route zelf.

ik zie op het 1e gezicht geen problemen in de eigenschappen met keren van blok 1, wel zie ik verkeerde keeropdrachten in blok 31 deze ligt parallel aan blok 1 maar behoort niet tot de vaste route.

Er zitten ook nog wel wat onregelmatigheden in de terugmelders zoals bezetmelder 1.14 die je tegenkomt in onderhouden blokken van blok 31 naar 32, terwijl deze blok 20 bezet?

Ook bezetmelders zoals 6.13,6.15, komen om meerdere plaatsen voor blok 27?, en deze hebben ook met de draaischijf te maken,

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  08:11:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

Er vallen twee dingen op:
- waarom is draaischijf opgenomen in wisselstraat van 1 naar 5? Dit is de oorzaak dat de loc achteruit gaat rijden
- waarom zet jij wissels in de vaste treinroute? Claimen is prima, maar wissels heb ik altijd mijn vraagteken bij!

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

jacfl

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  14:23:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter en Paul,

@ Walter,
Jouw opmerkingen heb ik verwerkt, behalve de laatste over bezetmelders 6.13 en 6.15. Deze komen voor in blok 45 en 46, maar ik heb tot nu toe geen andere plaatsen ontdekt.
Jij bent wel snel met het vinden van deze onregelmatigheden, heb jij een speciale zoekmethode, anders dan het blok voor blok na te pluizen?

@ Paul,
Dat de draaischijf opgenomen is in de wisselstraat van 1 naar 5 heeft natuurlijk geen enkele bedoeling en je slaat hiermee de spijker op de kop, want daar zit de fout. Was me niet opgevallen omdat hij niet geel meekleurt.
Na het verwijderen van de draaischijf uit de wisselstraat vertrekt de trein in de juiste richting.

De wissels in de vaste treinroute worden gezet omdat de loc tijdens het ontkoppelen gedeeltelijk op de Engelse wissel staat en tijdens het aankoppelen de achterste wagon over de drieweg wissel gedrukt wordt.

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties.

M.vr.gr.

Jaap
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  18:42:06  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jaap,

ik gebruik de excel functie binnen koploper als hulpmiddel,met het onderstaande resultaat. Het lijkt erop dat de bezetmelding 6.13 van 45 naar 50 niet juist is, en de bezetmelding 6.15 van 46 naar 50 niet juist,

Overigens is het aan de meester die de echte oorzaak vond.

met vriendelijke groet,

Walter

6,13 Van 27 naar 45
Van 45 naar 50
Van 50 naar 45
Bezet blok: 45
6,15 Van 27 naar 46
Van 46 naar 50
Van 50 naar 46
Bezet blok: 46


Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

jacfl

Netherlands
3 Posts

Geplaatst - 11 nov 2009 :  21:52:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Walter,

Het gebruikmaken van de Excel functie in Koploper is werkelijk fantastisch.
Ik begrijp nu waarom jij zo snel de bezetmeldpunten kunt checken.
De bezetmeldpunten 6.13 en 6.15 en nog een aantal andere punten rond de draaischijf vallen onmiddellijk op.
Toch wil ik ze zo laten staan, ze worden nl als “vrijkomend” gebruikt voor het positioneren van de locs op de draaischijf.

M.vr.gr.

Jaap
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina