Auteur |
Onderwerp |
|
jacfl
Netherlands
3 berichten |
Geplaatst - 10 nov 2009 : 21:01:21
|
Hallo medekoplopers,
Ik ben nieuw op het forum. Wel heb ik het 2 jaar lang bijna dagelijks bezocht en daardoor veel geleerd van de vragen/antwoorden van anderen. Helaas loop ik nu tegen een probleem aan waar ik op eigen kracht niet uitkom. Het probleem zit in de staart van 2 identieke vaste routes voor de locomotieven “DB03 zwart” en “DB03 blauw”. Aan het eind van de route komt de locomotief achteruit van de draaischijf om de wagons aan te koppelen die de andere loc in stationsblok 1 heeft afgekoppeld. Nu behoort de trein vooruit het hoofdspoor te gaan bereiden, dus van blok 1 naar 5. Koploper claimt inderdaad blok 5, maar op hetzelfde moment wordt de loc in het rijwindow op achteruit gezet. Op de baan gaat de loc inderdaad achteruit en… stopt het plezier. In de test-mode staat de loc op achteruit in het rijwindow, maar vertrekt de trein vooruit. Heb met vinkjes geëxperimenteerd in baandefinities/blokken maar de locs zijn niet vooruit te krijgen. Wat doe ik fout???
M.vr.gr.
Jaap
Download Attachment: Hoofdbaan.bck 188,69 KB |
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2009 : 00:26:58
|
Hallo Jaap,
Het probleem moet je zoeken in onderhouden blokken, want hierin zitten de feitelijke keeropdrachten, dus niet in de vaste route zelf.
ik zie op het 1e gezicht geen problemen in de eigenschappen met keren van blok 1, wel zie ik verkeerde keeropdrachten in blok 31 deze ligt parallel aan blok 1 maar behoort niet tot de vaste route.
Er zitten ook nog wel wat onregelmatigheden in de terugmelders zoals bezetmelder 1.14 die je tegenkomt in onderhouden blokken van blok 31 naar 32, terwijl deze blok 20 bezet?
Ook bezetmelders zoals 6.13,6.15, komen om meerdere plaatsen voor blok 27?, en deze hebben ook met de draaischijf te maken,
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2009 : 08:11:24
|
Hallo Jaap,
Er vallen twee dingen op: - waarom is draaischijf opgenomen in wisselstraat van 1 naar 5? Dit is de oorzaak dat de loc achteruit gaat rijden - waarom zet jij wissels in de vaste treinroute? Claimen is prima, maar wissels heb ik altijd mijn vraagteken bij!
Mvg, Paul. |
|
|
jacfl
Netherlands
3 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2009 : 14:23:06
|
Hallo Walter en Paul,
@ Walter, Jouw opmerkingen heb ik verwerkt, behalve de laatste over bezetmelders 6.13 en 6.15. Deze komen voor in blok 45 en 46, maar ik heb tot nu toe geen andere plaatsen ontdekt. Jij bent wel snel met het vinden van deze onregelmatigheden, heb jij een speciale zoekmethode, anders dan het blok voor blok na te pluizen?
@ Paul, Dat de draaischijf opgenomen is in de wisselstraat van 1 naar 5 heeft natuurlijk geen enkele bedoeling en je slaat hiermee de spijker op de kop, want daar zit de fout. Was me niet opgevallen omdat hij niet geel meekleurt. Na het verwijderen van de draaischijf uit de wisselstraat vertrekt de trein in de juiste richting.
De wissels in de vaste treinroute worden gezet omdat de loc tijdens het ontkoppelen gedeeltelijk op de Engelse wissel staat en tijdens het aankoppelen de achterste wagon over de drieweg wissel gedrukt wordt.
Hartelijk dank voor jullie snelle reacties.
M.vr.gr.
Jaap
|
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2009 : 18:42:06
|
Hallo Jaap,
ik gebruik de excel functie binnen koploper als hulpmiddel,met het onderstaande resultaat. Het lijkt erop dat de bezetmelding 6.13 van 45 naar 50 niet juist is, en de bezetmelding 6.15 van 46 naar 50 niet juist,
Overigens is het aan de meester die de echte oorzaak vond.
met vriendelijke groet,
Walter
6,13 Van 27 naar 45 Van 45 naar 50 Van 50 naar 45 Bezet blok: 45 6,15 Van 27 naar 46 Van 46 naar 50 Van 50 naar 46 Bezet blok: 46
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
jacfl
Netherlands
3 Posts |
Geplaatst - 11 nov 2009 : 21:52:43
|
Hallo Walter,
Het gebruikmaken van de Excel functie in Koploper is werkelijk fantastisch. Ik begrijp nu waarom jij zo snel de bezetmeldpunten kunt checken. De bezetmeldpunten 6.13 en 6.15 en nog een aantal andere punten rond de draaischijf vallen onmiddellijk op. Toch wil ik ze zo laten staan, ze worden nl als “vrijkomend” gebruikt voor het positioneren van de locs op de draaischijf.
M.vr.gr.
Jaap
|
|
|
|
Onderwerp |
|
|
|