Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 732 / Bezoekers Vandaag: 12965
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Engelse wissels 1 of 2 aandrijvingen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MRdirect

Netherlands
291 berichten

Geplaatst - 31 okt 2009 :  12:46:07  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Koploper kent twee soorten engelse wissels, die met één aandrijving en die met twee aandrijvingen. Hoe deze schakelen en wat de rijmogelijkheden zijn is mij bekend. Die met twee aandrijvingen hebben meer rij mogelijkheden maar kosten een extra aandrijving en een extra decoderuitgang.
Wat is bezien vanuit Koploper de beste keus?
Met andere woorden is de extra investering in een schakeleenheid en decoders(uitgang) het eventuele betere rijgedrag- / schakel-mogelijkheden waard?
met vriendelijke groet, Marco

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 31 okt 2009 :  16:21:28  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik zie niet in waarom een Engelse wissel met 2 aandrijvingen meer mogelijkheden zou hebben dan een normale met 1 aandrijving.Je kan misschien meer schakelmogelijkheden hebben maar je hebt toch steeds maar 2 mogelijke rijwegen : rechtdoor of afslaan.Zie dus niet in waarom je meer geld zou uitgeven om 2 aandrijvingen aan te sturen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 31 okt 2009 :  17:59:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,

Zoals Johnny ook al zegt: het is niet vanuit Koploper gezien, maar gezien wat er fysiek op de treinbaan ligt als engelse wissel.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 31 okt 2009 :  18:01:43  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
Je bent gewoon gebonden aan de mechanische uitvoering van het wissel. Bij een Engelsman met parallelbeweging heb je 2 aandrijvingen nodig, bij een kruis- of schaarbeweging is er maar 1 aandrijving.
Er is dus weinig te kiezen, tenzij je de moeite wilt nemen om het wissel machanisch te verbouwen.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 31 okt 2009 :  21:23:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Marco,ik was nog vergeten te vermelden dat je misschien beide spoelen op dezelfde decoderuitgang kon aansluiten.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

KlaasZ

Netherlands
179 Posts

Geplaatst - 31 okt 2009 :  22:38:44  Toon profiel  Bezoek de homepagina van KlaasZ  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door bellejt

Marco,ik was nog vergeten te vermelden dat je misschien beide spoelen op dezelfde decoderuitgang kon aansluiten.

Nee, dat kan niet. Als je een Engels wissel hebt met 2 aandrijvingen, dan moet je die apart aan kunnen sturen.

Nog even uitleggen: Engelse wissels met 1 aandrijving hebben een z.g. schaarbeweging. Je kiest met de aandrijving tussen 2 mogelijkheden: alles rechtdoor, of alles rond.

Engelse wissels met 2 aandrijvingen hebben een z.g. parallelbeweging. Daarbij is alles recht of alles rond niet mogelijk. Er zijn 4 rijwegen mogelijk, en daarvan kan er maar 1 tegelijk worden ingesteld. En die kies je door een combinatie van beide aandrijvingen,.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 01 nov 2009 :  09:55:43  Toon profiel  Reageer met citaat
zo,ben ik ook weer wat slimmer geworden.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

MRdirect

Netherlands
291 Posts

Geplaatst - 01 nov 2009 :  14:31:40  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MRdirect  Reageer met citaat
Allen bedankt voor de bijdragen, het is me nu echt duidelijk!
Ik dacht even dat ik die met twee aandrijvingen met een trucje ook met één aandrijving zou kunnen bedienen.
Met de aanduiding "schaarbeweging" versus "parallelbeweging" is het fysiek zo beschreven dat je het niet makkelijk zal vergeten.
met vriendelijk groet, Marco
ps: mijn Märklin slanke engelse wissels zijn van het parallel-type dus twee aandrijvingen / decoderuitgangen.

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ga naar bovenaan de pagina

dikken

Belgium
39 Posts

Geplaatst - 01 nov 2009 :  19:59:13  Toon profiel  Bezoek de homepagina van dikken  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect

Allen bedankt voor de bijdragen, het is me nu echt duidelijk!
Ik dacht even dat ik die met twee aandrijvingen met een trucje ook met één aandrijving zou kunnen bedienen.
Met de aanduiding "schaarbeweging" versus "parallelbeweging" is het fysiek zo beschreven dat je het niet makkelijk zal vergeten.
met vriendelijk groet, Marco
ps: mijn Märklin slanke engelse wissels zijn van het parallel-type dus twee aandrijvingen / decoderuitgangen.

http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders



Ik denk zelf dat M geen slanke engels wissel heeft met 1 aandrijving .


greetz, Bart

Bewerkt door dikken op 01 nov 2009 19:59:46
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina