Auteur |
Onderwerp |
|
MRdirect
Netherlands
292 berichten |
Geplaatst - 31 okt 2009 : 12:46:07
|
Koploper kent twee soorten engelse wissels, die met één aandrijving en die met twee aandrijvingen. Hoe deze schakelen en wat de rijmogelijkheden zijn is mij bekend. Die met twee aandrijvingen hebben meer rij mogelijkheden maar kosten een extra aandrijving en een extra decoderuitgang. Wat is bezien vanuit Koploper de beste keus? Met andere woorden is de extra investering in een schakeleenheid en decoders(uitgang) het eventuele betere rijgedrag- / schakel-mogelijkheden waard? met vriendelijke groet, Marco
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 31 okt 2009 : 16:21:28
|
Ik zie niet in waarom een Engelse wissel met 2 aandrijvingen meer mogelijkheden zou hebben dan een normale met 1 aandrijving.Je kan misschien meer schakelmogelijkheden hebben maar je hebt toch steeds maar 2 mogelijke rijwegen : rechtdoor of afslaan.Zie dus niet in waarom je meer geld zou uitgeven om 2 aandrijvingen aan te sturen.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 31 okt 2009 : 17:59:01
|
Marco,
Zoals Johnny ook al zegt: het is niet vanuit Koploper gezien, maar gezien wat er fysiek op de treinbaan ligt als engelse wissel.
Mvg, Paul. |
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 31 okt 2009 : 18:01:43
|
Je bent gewoon gebonden aan de mechanische uitvoering van het wissel. Bij een Engelsman met parallelbeweging heb je 2 aandrijvingen nodig, bij een kruis- of schaarbeweging is er maar 1 aandrijving. Er is dus weinig te kiezen, tenzij je de moeite wilt nemen om het wissel machanisch te verbouwen. |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 31 okt 2009 : 21:23:56
|
Marco,ik was nog vergeten te vermelden dat je misschien beide spoelen op dezelfde decoderuitgang kon aansluiten.
|
|
KlaasZ
Netherlands
179 Posts |
Geplaatst - 31 okt 2009 : 22:38:44
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door bellejt
Marco,ik was nog vergeten te vermelden dat je misschien beide spoelen op dezelfde decoderuitgang kon aansluiten.
Nee, dat kan niet. Als je een Engels wissel hebt met 2 aandrijvingen, dan moet je die apart aan kunnen sturen.
Nog even uitleggen: Engelse wissels met 1 aandrijving hebben een z.g. schaarbeweging. Je kiest met de aandrijving tussen 2 mogelijkheden: alles rechtdoor, of alles rond.
Engelse wissels met 2 aandrijvingen hebben een z.g. parallelbeweging. Daarbij is alles recht of alles rond niet mogelijk. Er zijn 4 rijwegen mogelijk, en daarvan kan er maar 1 tegelijk worden ingesteld. En die kies je door een combinatie van beide aandrijvingen,. |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 01 nov 2009 : 09:55:43
|
zo,ben ik ook weer wat slimmer geworden.
|
|
MRdirect
Netherlands
292 Posts |
Geplaatst - 01 nov 2009 : 14:31:40
|
Allen bedankt voor de bijdragen, het is me nu echt duidelijk! Ik dacht even dat ik die met twee aandrijvingen met een trucje ook met één aandrijving zou kunnen bedienen. Met de aanduiding "schaarbeweging" versus "parallelbeweging" is het fysiek zo beschreven dat je het niet makkelijk zal vergeten. met vriendelijk groet, Marco ps: mijn Märklin slanke engelse wissels zijn van het parallel-type dus twee aandrijvingen / decoderuitgangen.
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders |
|
|
dikken
Belgium
39 Posts |
Geplaatst - 01 nov 2009 : 19:59:13
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door MRdirect
Allen bedankt voor de bijdragen, het is me nu echt duidelijk! Ik dacht even dat ik die met twee aandrijvingen met een trucje ook met één aandrijving zou kunnen bedienen. Met de aanduiding "schaarbeweging" versus "parallelbeweging" is het fysiek zo beschreven dat je het niet makkelijk zal vergeten. met vriendelijk groet, Marco ps: mijn Märklin slanke engelse wissels zijn van het parallel-type dus twee aandrijvingen / decoderuitgangen.
http://www.MRdirect.nl : MRdirect, Marklin-K, Motorola en DCC decoders
Ik denk zelf dat M geen slanke engels wissel heeft met 1 aandrijving .
greetz, Bart |
Bewerkt door dikken op 01 nov 2009 19:59:46 |
|
|
|
Onderwerp |
|