Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 674 / Bezoekers Vandaag: 9821
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Verwijderen gegevens
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

kuipspoor

Netherlands
59 berichten

Geplaatst - 16 okt 2009 :  20:42:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik heb getracht middels het Maliebaan project een vaste trein route te programmeren.
Bij het "Testen automatisch rijden" op het scherm v.d. laptop leek het er wel op, maar bleek niet in orde te zijn.
Wil een nieuwe poging wagen, kan ik door het "verwijderen" alle ingebrachte gegevens wegpoetsen en opnieuw starten met het inbrengen van nieuwe gegevens?

Heb gezocht bij "Globale instellingen" onder - autom.backup maken- naar data, bij openen envelopje heb ik de naam aangeklikt van de baan, deze is komen te staan in de lege -lange witte balk-.
Heb ik hier iets fout gedaan?

Vriendelijke groet:

Johan Kuipers

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 16 okt 2009 :  22:22:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Ik heb echt geen idee waar jij het over hebt. Misschien dat je het nogmaals (maar dan anders) wilt proberen. Of misschien snapt iemand anders het wel.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 16 okt 2009 :  23:26:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Mogelijk is dit duidelijker:

Ik heb middels de Maliebaan cursus een vaste route proberen te regelen voor 2 locomotieven op mijn testbaantje.

Heb ik niet goed gedaan, en mijn vraag is:

Kan door het "verwijderen" in de betreffende Tabbladen van de ingebrachte gegevens de tabbladen weer geheel "schoon" zijn en geschikt voor een nieuwe ingave.
Ook het baanschema met de gegevens omtrent blokken-bezetmelders zou dan weer in bestaande terug moeten komen, dus b.v. geen blokje met een locomotief erin.

Hopenlijk dat ik het duidelijker heb kunnen aangeven, in afwachting tekent :

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 16 okt 2009 :  23:33:03  Toon profiel  Reageer met citaat
--------------------------------------------------------------------------------

Hallo Paul,

Mogelijk is dit duidelijker:

Ik heb middels de Maliebaan cursus een vaste route proberen te regelen voor 2 locomotieven op mijn testbaantje.

Heb ik niet goed gedaan, en mijn vraag is:

Kan door het "verwijderen" in de betreffende Tabbladen van de ingebrachte gegevens de tabbladen weer geheel "schoon" zijn en geschikt voor een nieuwe ingave.
Ook het baanschema met de gegevens omtrent blokken-bezetmelders zou dan weer in bestaande terug moeten komen, dus b.v. geen blokje met een locomotief erin.

Hopenlijk dat ik het duidelijker heb kunnen aangeven, in afwachting tekent :

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  00:18:01  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kuipspoor
[br

Kan door het "verwijderen" in de betreffende Tabbladen van de ingebrachte gegevens de tabbladen weer geheel "schoon" zijn en geschikt voor een nieuwe ingave.
Ook het baanschema met de gegevens omtrent blokken-bezetmelders zou dan weer in bestaande terug moeten komen, dus b.v. geen blokje met een locomotief erin.




Johan je kan alle blokken verwijderen maar dan hou je niets over uitgezonderd een tekening....wil je zover gaan ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  09:25:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Johan,

Vaste routes kun je verwijderen door in onderhouden vaste treinroute de route die je wilt verwijderen te kiezen en onderaan op het min-teken te klikken.
Locomotieven verwijder je uit een blok door de loc op te roepen en in het rijwindow op de button 'wis blokgegevens' te klikken. Daarna voor verwijder uit blok kiezen.

Hoop dat dit je vraag beantwoordt, want voor mij is die nog steeds niet erg duidelijk.

groeten, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  12:41:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

Welke foute gegevens staan er nu precies in en wat wil je exact verwijderen. Koploper biedt een uitgebreid scala aan mogelijkheden om ongewenste zaken te verwijderen, van een functieaansturing in een loc tot aan de hele database. We moeten dus wel weten waar we ongeveer moeten zoeken om je een advies te kunnen geven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  13:17:21  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allen,

Heb de berichten gelezen, moet direct weg, vanavond thuis.
Zal z.s.m. praktijk beoefenen, en kom er dan even op terug.

Bedankt:

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  20:44:03  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Voorlopig is de zaak geschoond vlgs reactie Huub. Rest mij echter nog een 2 tal vragen:

Hoe verwijder bck bestanden?
In het handboek op blz 155 kan ik het niet vinden, met de linker muisknop wordt een bck bestand blauw, maar kan dan niets meer.

Verder ontdekte ik geheel onder in het scherm ( koploper) boven de balk waarin het windows symbool ( bol) en eventueel geminimaliseerde programma's een balk met in blokjes:
[ Pahasoft] [ Database johan] [ Rijdende treinen ].Rijdende treinen komt voor in "Overzicht locomotieven".
Als ik hierop klik ( linker en rechter muisknop ) gebeurt er niets.

Wat kan dat zijn ?

Ik hoop, dat het duidelijk genoeg is, ik zou niet hoe dit anders te omschrijven.

M.V.G.

Johan


Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  20:53:14  Toon profiel  Reageer met citaat
bck bestanden kun je verwijderen in je windows verkenner.
Databases (is iets anders dan een .bck bestand) verwijder je in Koploper zelf (algemeen -> verwijder database, vinkje zetten bij de database die je kwijt wil).

Rijdende treinen is informatief en geeft aan hoeveel treinen er volgens koploper aan het rijden zijn.
Ben trouwens wel benieuwd wat je verwachtte dat er zou gebeuren als je er op klikt.

Groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  23:49:58  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,


Kom net thuis, zal z.s.m. reageren.
Prettig weekend.

m.v.g.:

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  19:58:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo iedereen,

Zoals beloofd, hier ben ik weer. Ben aan de slag gegaan, en vlgs mij is het gelukt de BCK bestanden uit Windows te krijgen.
Deze bestanden blijven echter wel staan bij "Globale installingen"-autom.backup-envelop klik--in vierkant kader staan de BCK's nog wel inkl. die van vandaag, dus vanaf 16 t/m 19-10-09.

Daarna:
1 Vaste route gemaakt met 1 locomotief, wat opvalt bij autom. testen, ook bij de eerste poging van afgelopen week:

De loc rijd een aantal rondjes vlgs opgaaf, daarna rijd hij via een ander blok ( heb een ovaaltje met 1 parallel aftakking binnen het ovaal), om na een aantal rondjes weer naar de opgegeven programmering te gaan, enz. enz.

Vaste route weer verwijderd en nieuwe gemaakt met andere opdracht en locomotief, en ook hier gebeurt weer hetzelfde.

Bij "weghalen loc's"werden lijnen en blokjes met blok nr's wit van kleur.
Dit ongedaan gemaakt door "handmatig geblokkeerd" weg te vinken.

Wat een verhaal, ik begin me steeds meer af te vragen of ik ooit de zaak voor elkaar krijgen, en dat is een raar gevoel, als je zakelijk alles met computers hebt gedaan inkl. techn. berekeningen-Cad enz.dit alles eigenlijk zonder problemen.

In afwachting tekent met vriendelijke groet:

Johan


Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  22:47:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door kuipspoor


Wat een verhaal, ik begin me steeds meer af te vragen of ik ooit de zaak voor elkaar krijgen, en dat is een raar gevoel, als je zakelijk alles met computers hebt gedaan inkl. techn. berekeningen-Cad enz.dit



Natuurlijk...lukt dat..

Wat gebeurt er eigenlijk als je automatisch rijdt dus zonder vaste routes ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  13:08:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

quote:
1 Vaste route gemaakt met 1 locomotief, wat opvalt bij autom. testen, ook bij de eerste poging van afgelopen week:

De loc rijd een aantal rondjes vlgs opgaaf, daarna rijd hij via een ander blok ( heb een ovaaltje met 1 parallel aftakking binnen het ovaal), om na een aantal rondjes weer naar de opgegeven programmering te gaan, enz. enz.

Vaste route weer verwijderd en nieuwe gemaakt met andere opdracht en locomotief, en ook hier gebeurt weer hetzelfde.



Ik denk dat jij in je vaste route niet hebt aangevinkt dat deze herhalend is. Een vaste route start als de lok in het richtingsblok van de route komt en naar het eerste blok kan. Als de lok uit een vaste route komt zal hij pas weer deze route starten na opnieuw in de het richtingsblok aan te komen.

Misschien is het handig als je even je .bck hier plaatst waarin deze vaste route staat, dan kunnen we je beter adviseren.

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 20 okt 2009 :  15:49:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gert,

Bericht gelezen, wil graag de bck verzenden, maar weet niet hoe.
Onder globale instellingen vind ik inderdaad bck bestanden en andere, weet de bck uit window's te verwijderen, zie ze dan nog in globale instellingen.
Misschien kun je mij adviseren hoe te werk te gaan.

m.v.g.:
Johan
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 21 okt 2009 :  12:53:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

In <ALGEMEEN><BACKUP/RESTORE> kun je een backup maken, deze backup kun je dan uploaden naar hier.

Onder <Globale Instellingen> kun je alleen de lokatie aangeven waar automatische backups geplaatst worden, op deze lokatie kun je natuurlijk ook de laatste backup weghalen (via windows verkenner) om hier te plaatsen.

Groetjes Gert


H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 21 okt 2009 :  17:58:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gert,

Ben gisteren bezig geweest met een aantal bck bestanden, les gehad van onze computer leverancier,ik had bck's weggehaald en deze weer uit de prullebak Hersteld.
Echter ik kan geen enkele openen, laat staan bekijken, het programma Window's geeft een foutmelding.
Ik heb gisteravond Paul Haagsma een mail gestuurd ( support afd.) en gevraagd of dit op te lossen is, het zou wel eens kunnen zijn, dat ik alles opnieuw moet doen, inkl. het banenplan met alle Digitale gegevens.
Zodra ik een mogelijk antwoord krijg, zal ik jouw berichten wat er gaat gebeuren, met dank voor de reacties tot nu toe:

Vriendelijke groet:

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 21 okt 2009 :  18:27:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Johan,

De bck-bestanden zijn geen bestanden die je met Windows kunt openen. Het zijn specifieke bestanden, die Koploper maakt als je bij [Algemeen]=>[Backup/Restore] van een database een backup maakt. Het is dus niet de database zelf. Op dezelfde wijze kun je een bck-file weer inlezen, maar dan moet je "Gegevens teruglezen" kiezen in plaats "Gegevens wegschrijven".

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 21 okt 2009 :  19:04:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Je hebt prive al een reactie. Ik raak echt het spoor met je bijster.

Ik begin te denken dat Koploper niet het programma voor is waar jij prettig mee zal gaan werken, daar ik heb idee begin te krijgen dat een basiskennis van Windows ontbreekt (en deze is wel nodig; daar ga ik tenminste vanuit!).

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 22 okt 2009 :  17:45:26  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Misschien heb je wel gelijk, maar ik ben een "friese hurdkop" en geef de moed nog niet op, reden is, zoals eerder vermeld, zakelijk hebben wij praktisch geen problemen gehad met Grote Beer financieel-calculatie en alles wat erbij hoort, technische berekeningen op het gebied van waterleiding-Electra-CV-Cad van Stabiplan enz.
Ik wil trachten de Support zo weining mogelijk lastig te vallen, en hoop via dit forum alsnog ergens de zaken te ordenen.

Rest mij nog 1 vraag:
In het testprogramma laat ik 1 loc een Vaste route rijden, alles geprobeerd, helaas rijd de loc ongeveer 3 x de vastgelegde binnenroute, vervolgens 3 x de niet vastgelegde buitenroute, dit herhaald zich steeds.

Met dank voor je reactie ( 2 ) en hopend op een mogelijk antwoordt tekent:
m.v.g.;

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 22 okt 2009 :  22:53:07  Toon profiel  Reageer met citaat
Johan,

Helaas geef je geen antwoord op de vraag van Theo:
quote:
Wat gebeurt er eigenlijk als je automatisch rijdt dus zonder vaste routes ?

Ik vraag me namelijk af of je database wel goed is ingevoerd.

Gezien je basale vragen (niks mis mee!) verbaast het me een beetje dat je al met vaste routes bezig bent. De indruk die ik een krijg, is dat je het idee hebt dat vaste routes noodzakelijk zijn om te kunnen rijden. Maar vaste routes hebben pas zin als het zonder vaste routes goed rijdt. Vaste (en variabele) routes gebruik je dan om het treinverkeer wat naar eigen voorkeur te sturen.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 22 okt 2009 :  23:40:04  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Hier even een reactie, ben door mijn andere hobby, amateur kerkorganist net van de repetitie terug, gaan morgen naar Utrecht, hoop daar weer mooie dingen te zien, en zal daarom proberen zaterdag te reageren.
Dank voor de reactie.
Vriendelijke groet:

Johan
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 23 okt 2009 :  20:31:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,


De reactie komt nu, aangezien ik morgen ben opgeroepen om mee te werken op het kerkorgel aan een toneel spektakel, zeer apart, weet zelf nog niet eens wat mij te wachten staat aan "improviseren".

Mijn keus voor de "vaste route"ligt in het feit, dat de cursus "Maliebaan"deze als eerste behandeld.
Na de mislukkingen ben ik de instellingen in de Demobaan van Koploper gaan bestuderen t/m de "vaste route", waarbij ik het handboek van Koploper erbij gepakt heb, zonder resultaat.
Ik heb nog een vraag gesteld aan Paul Haagsma, mocht nog geen antwoord ontvangen, ik wacht af, hij zal het ongetwijfeld druk hebben, zie ook mijn reactie op 22-10 j.l.
Blijf tevens proberen de "vaste route"aan de praat te krijgen zoals het behoort.

Ik zal nu eerst beginnen met studie over de "variabele route", via de Maliebaan cursus en het handboek Koploper, en Demobaan.
Deze 2 handboeken heb ik voor de duidelijkheid in kleur uitgeprint.

Beurs was druk, heb nog wat Roco rail met bedding kunnen bemachtigen, verder waren er mooie banen in bedrijf.
Gesproken met iemand v.d. Digitaalservice, deze geven cursussen ook t.b.v. Koploper, echter op Donderdagavond, dan kan ik perse niet ( koorrepetitie),wijk ik ook niet vanaf.
Hij bood aan na tel. overleg op een andere avond langs te komen, om mij dan voorzover mogelijk bij te spijkeren!!!, goed he!!

Dank voor de reactie, als je, of iemand anders nog een idee voor mij heeft, van harte, ik houd iedereen bij dit onderwerp op de hoogte, en hoop niet dat men het vervelend vindt.

M.v.g.

Johan

Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 23 okt 2009 :  21:50:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Johan,

Ik vind je niet vervelend hoor, alleen is het me nog steeds niet duidelijk of het wel goed rijdt zonder vaste of variabele routes.
Ik ken de maliebaan cursus niet, maar je basis moet altijd een goed werkende database zijn, waar je treinen automatisch tot in het oneindige kunnen rijden. Vaste en variabele routes ga je daarna gebruiken om beperkingen op te leggen (bijv. bepaalde treinen die gedwongen een bepaalde richting kiezen) of in een enkel geval iets mogelijk te maken, wat normaal bij automatisch rijden niet kan.
Maar als je al met die routes begint, terwijl het zonder nog niet goed rijdt, maak je het jezelf wel heel erg lastig om fouten op te sporen.

Om je een idee te geven, ik rij inmiddels al heel wat jaren met koploper bij verschillende banen, maar heb in al die jaren pas een keer een vaste route nodig gehad om iets voor elkaar te krijgen wat ik wilde (automatische locwisseling).

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

kuipspoor

Netherlands
59 Posts

Geplaatst - 23 okt 2009 :  22:10:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Huub,

Voordat ik met de vaste route begon, kon ik de loc's laten rijden, de bezetm.punten werden weergegeven voor controle van goede werking, alleen was er even een probleem met de comm. met de Ecos, bleek, dat ik eerst de ecos moest aansluiten, daarna de laptop.
Ook bij de baanopbouw heb ik hulp gehad.
Vlgs mij moet de zaak dus wel goed kunnen lopen.

M.v.g:

Johan
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina