Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 738 / Bezoekers Vandaag: 12971
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 K84 vanuit Koploper aansturen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

BartSteur

Netherlands
245 berichten

Geplaatst - 16 okt 2009 :  13:48:47  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,

Ik wil graag een Marklin K84 decoder aansturen vanuit Koploper. Ik heb een aantal blokken verlichting hieraan gekoppeld, die ik aan/uit wil zetten als treinen op de bepaald punt passeren (terugmelding via S88).

Wat (en hoe) kan ik het beste doen?

Mvgr
Bart

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 17 okt 2009 :  12:48:50  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik neem aan dat het meldpunt waar je over spreekt een bezetmeldpunt is. Het lijkt mij het meest voor de hand liggen om een logische actie te maken die waar is als je betreffende meldpunt bezet is. Vervolgens maak je een speciale actie die het betreffende adres van je K84 schakelt op basis van de gemaakte logische actie. Voor het uitschakelen maak je een vergelijkbare combinatie van een logische actie met bezetmeldpunt bezet en een speciale actie die het K84 adres weer uitschakelt. Het is dan ook nodig om voor die adressen een schakelaar in het banenplan op te nemen. Al met al is het best een ingewikkeld verhaal, maar ik hoop dat ik je een beetje een tip voor de richting heb gegeven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 18 okt 2009 :  21:40:30  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de uitleg Dirk. Was me duidelijk.

Wil alleen nog even weten hoe je K84 decoder in Koploper definieert en aanstuurt.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  15:58:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik zit nu niet thuis en kan niet in de boeken duiken, maar volgens mij gewoon als wisseldecoder met de bijbehorende adressen. In plaats een puls aansturing krijg je een continu signaal bij het schakelen. De ESU Switch Pilot kun je volgens mij zelfs op zowel K83 (wissels) als K84 (functies zoals seinen of lampjes) instellen. Als ik thuis ben zal ik eens in de documenten duiken en zo nodig aanvullende info geven.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 19 okt 2009 15:59:24
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 22 okt 2009 :  15:16:19  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dirk,

Naast het schakelen van verlichting obv logische acties wil ik ook mijn recent aangeschafte rolbrug (Marklin) via de K84 (zonder logische acties, gewoon rechtstreeks vanuit koploper) aansturen. Nu heb ik een aansluitschema gevonden voor Marklin Systems, maar ik vroeg me af of dit ook werkt met Marklin Digitaal/Koploper.

Daarnaast ben ik nog steeds nieuwsgierig hoe je een K84 het beste aanstuurt vanuit koploper. Wellicht heb je al kans gezien in de boeken te duiken. Ik kon er niks over vinden in de Koploper helpfile.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 23 okt 2009 :  23:33:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Ik ben nu weer thuis en zal er van het weekend eens in duiken. Ik heb geen ervaring met een rolbrug, dus daar durf ik niets over te zeggen. Wellicht dat iemand anders dat wel kan.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 24 okt 2009 :  08:16:00  Toon profiel  Reageer met citaat
Bart,

Koploper kent totaal geen onderscheid in het aansturen van functiedecoders. Ik snap dan ook al een hele tijd jouw vraag niet.

Koploper stuurt gewoon een adres aan welke in een stand rechtdoor of afbuigend gezet kan worden. Meer kan Koploper niet doen. Dus wat is je probleem?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

bellejt

Belgium
454 Posts

Geplaatst - 24 okt 2009 :  17:03:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik ga de alternatieve K84 van viessman gebruiken om mijn Belgische seinen aan te sturen.Is makkelijk en de schema's heb ik op mijn site staan.Je kan zowel Leds als lampjes aansturen zonder veel problemen.
Vind het makkelijk dat er geen onderscheid is tussen de K83 en K84.Je kan gewoon de nummering aanpassen.

greetings,groetjes,salutations,Johnny T
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 25 okt 2009 :  19:50:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Bart,

Wat Paul zegt klopt (natuurlijk). Voor Koploper is een K83 of een K84 decoder hetzelfde. Zoals al eerder gezegt geeft een K83 decoder een puls en schakelt een K84 continu. Om een K84 te kunnen gebruiken moet je bij [Digitale Onderdelen] onder [Onderhouden] en dan [Baan definities] opgeven dat deze decoder er is. Als je bijvoorbeeld al één decoder hebt aangesloten, worden het er nu twee. Vervolgens definieer je de poorten. Dan maak je schakelaars aan in Koploper. Dit doe je in het baanontwerp. Vervolgens geef je met het icoon eigenschappen schakelaar, deze hetzelfde poortnummer. Nu kun je deze schakelen als een wisseldecoder. Rechtuit (groen) is aan; Afgebogen (rood) is uit. Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

BartSteur

Netherlands
245 Posts

Geplaatst - 26 okt 2009 :  11:50:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Ha Dirk,

Bedankt voor het antwoord, daar was ik naar op zoek. Ik weet ook wel dat de K83 en K84 op dezelfde manier worden aangestuurd, ik was echter niet op de hoogte van de schakelaars in het baanontwerp, vandaar mijn vraag. Kon in de Help file niets vinden over de K84 specifiek en wist toen even niet waarop te zoeken. Vandaar dat ik mijn vraag stel op dit forum. Daar is het tenslotte voor.

En dat met die rolbrug kom ik verder wel uit.

Groet,
Bart
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 26 okt 2009 :  19:05:23  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Bart,

Je hebt gelijk. Met dit forum proberen we elkaars Koploperproblemen op te lossen. Veel succes en plezier met je rolbrug.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina