Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 720 / Bezoekers Vandaag: 8991
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 738
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Rijrichting van stoomloks.
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Peter Kleton

198 berichten

Geplaatst - 12 okt 2009 :  22:37:29  Toon profiel  Reageer met citaat
Goedenavond.
Ik ben loks aan het ijken. Het gaat prima. Nu nog 2 stoomloks.
Die hebben een tender en rijden dus tender voorop langzamer dan schoorsteen vooruit.
Bij de stamgegevens kan ik dat opgeven.
Maar hoe weet K.dat de lok voorop rijdt en niet de tender? Kan ik dat ergens opgeven?
Vr Gr, Peter

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  23:20:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Kleton


Maar hoe weet K.dat de lok voorop rijdt en niet de tender? Kan ik dat ergens opgeven?




Ja indirekt je moet aan de decoder "leren" wat vooruit is en achteruit , koploper zal dan uitlezen hoe de lok rijdt en de snelheid aanpassen...

Of de decoder juist is ingesteld kun je controleren in het rijvenster van de lok.

Bij het ijken en "richting" bepalen, vertrekt de lok altijd "vooruit".

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

J.Heuschkiel

Netherlands
131 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  23:22:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Ik vermoed, dat rijrichting "vooruit" betekent, dat de lok voorop rijdt en "achteruit" de tender voorop.

M.vr.gr.
Jo Heuschkiel
H0-IB-HSI-DCC-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 12 okt 2009 :  23:43:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo,
Een stoomlok rijdt vooruit als de schoorsteen voorop gaat.
Er is een NS Diesellok geweest (Serie 2100 ?), die aan de ene kant een witte streep langs de machine opbouw had, dus alsof dat de ''stoom'' kant was.
Bij Duitse Eloks stond/staat bij de cabine deur een V of H (Vor of Hinten)

Maar hoe je de de dekoder kan ''leren'' wat vooruit is, snap ik even niet.
Vr Gr, Peter
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  09:25:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Je hoeft een decoder toch ook niet te leren wat vooruit is?
In het rijwindow staat vooruit, of achteruit.
Vooruit lijkt mij vooruit, en achteruit lijkt mij achteruit.

Als de lok voorzien in van stekker verbinding zal dit altijd goed komen. (eventueel is dat in de decoder nog om te programeren als het toch fout zit )
Als je het zelf moet aansluiten staat dit in de Lenz handleiding:
The following instructions apply if you need to install the wired version.
Two wires connect the decoder to the motor. Make sure that the
motor is electrically isolated from both track pickups:
• Orange wire to the motor terminal that was previously
connected to the right rail.
• Gray wire to the motor terminal that was previously
connected to the left rail.
Two wires connect the decoder to the track electrical pickups:
• Red wire to right rail pickup.
• Black wire to the left rail pickup.

Rechts en links is dan gezien vanuit de machinisten positie kijkend naar de voorkant van de lok.

PS, niet elke lok kon/moest achteruit langzamer dan vooruit, er waren ook stoomloks die met tender voor net zo hard konden/mochten als met lok voor.



Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  10:51:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi, Ik heb geen steker verbinding in die lok, die is veel te oud.
Maar ik zie het wel, als ik met Koploper ga rijden, want de langzaamste ri is dan Achteruit.
En als dat niet klopt met de rijrichting van K., draai ik de frontseinen om en de motoraansluitingen, tenzij ook dat softwarematig kan. Dat heb ik nog niet uitgezocht.
Vr gr, Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  13:02:31  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Even de lok op de baan en met koploper aansturen, in het rijwindow is vooruit vooruit en achteruit ook achteruit.
Rijdt de lok de verkeerde kant op dan de grijze en de oranje draad verwisselen op de motor.
Is misschien wel gemakkelijker dan CV 29 bits gewijs te programmeren.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  13:17:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Ab,

Hoe is het dan met je verlichting?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  16:27:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Appie en Paul,
@ Ab : Ik denk dat de front- en stuitsein draden ook moeten worden gewisseld.
@ Paul : Ik ga CV 29 wel eens aanpassen.
Ik heb van Wim R. een mooie omrekentabel van dig. naar dec. gekregen.
Vr Gr,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  16:35:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Hiermee heb je een punt even niet aan gedacht.
Toch proberen om CV 29 te veranderen? Gaat de verlichting dan ook nog verkeerd, dan rest er niets anders om ook de witte en de gele draad te veranderen.
Dan zou ik zeggen het is het een of het ander. Als de lok toch open is zou ik de draden solderen, todat alles goed is.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  22:06:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Appi,
Solderen doe ik liever niet meer in die lok (BR 44 als dat jouw iets zegt ), het machinistenhuis zit vol met decoder en bedrading en isolatie kousjes..
En dat geldt ook voor de BR 58, ook vol met draad en zo.
Over een paar dagen hoor je wel hoe het is afgelopen.
Ik heb nu alles wat rijdbaar is geprogrammeerd. Moet alleen nog een Koploper veranderen.
Ik ben trouwen nog aan het zoeken hoe ik plaatjes te pakken kan krijgen voor de rijvensters.
Groeten,Peter
Ga naar bovenaan de pagina

santhe

Netherlands
212 Posts

Geplaatst - 13 okt 2009 :  22:36:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van santhe  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Peter Kleton
Ik ben trouwen nog aan het zoeken hoe ik plaatjes te pakken kan krijgen voor de rijvensters.


Ik maak gewoon zelf foto's en snij die op het juiste formaat.

Theo.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 14 okt 2009 :  08:54:02  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,
daar heb ik er al een paar van.
Ik ga op dezelfde manier dan maar verder.
Maar ik dacht dat er mss nog een andere manier was, net als ''vroeger''
Vr gr, Peter ,(Een paar dagen weg met de grote trein)
Ga naar bovenaan de pagina

GRUspoor

Netherlands
47 Posts

Geplaatst - 15 okt 2009 :  13:12:55  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Peter,

Kijk eens op dit forum bij "plaatjes voor gebruik in koploper" onder "koploper extra's"

Groetjes Gert

H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje.
Ga naar bovenaan de pagina

Peter Kleton

198 Posts

Geplaatst - 19 okt 2009 :  21:40:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Gert,
Ik ben weer terug van een paar dagen weg.
Ik zag vanavond jouw antwoord, met de verwijzing naat plaatjes in Koploper voor de rijvensters, waar ik en passant even overgepraat had, niet hlemaal on Topic. Daardoor kom ik mijn eigen vraag niet meer terug vinden. Dan zie je maar, wat er gebeurt als je OT gaat.
Ik heb de plaatjes inmiddels gevonden
en denk dat bijna alle benodigde plaatjes wel daar wel bij staan .
Vr gr,Peter
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina