Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 69 / Bezoekers Vandaag: 648
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 286
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 vrijgeven vorig blok
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 23 sep 2009 :  16:29:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb bij een blok aangegeven dat de lok moet stoppen bij de eerste bezetmelder van dat blok, werkt goed.
Heb alleen ook aangegeven dat het vorige blok vrijgegeven moet worden bij het tweede bezetmeld punt van dit blok, dit werkt niet, vorige blok wordt toch gewoon bij eerste bezetmeld punt al vrijgegeven?

Iemand hier ervaring mee hoe dit wel werkend te krijgen?

PS, heb de database niet op een systeem staan die aan internet zit, dus die kan ik nog niet zo 123 uploaden.


Groet,
Roelco

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  17:37:33  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Roelco,

Het vorige blok en wisselstraat is logisch dat deze wordt vrijgegeven op de stopmelder, maar zoals jij schrijft heb je voorbij de stopmelder nog een melder liggen?

Het kan ook dat ik je vraag niet snap, maar ik ga ervan uit dat de trein eerst het eerste en daarna pas het tweede bezetmeld punt passeert.

Ik denk dat het makkelijker is om toch je database te uploaden, om deze en je andere vraag op het forum te kunnen beantwoorden,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  19:09:37  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb inderdaad nog een bezetmelder na mijn stopmelder zitten.
Het is een nogal klein blok, waarbij het vorige blok bezet gehouden moet worden als de lok stopt, pas als de lok weer gaat rijden mag het vorige blok vrijgegeven worden.

Dat kan ik instellen door aan te geven dat bij te lange treinen het vorige blok nog bezet wordt gehouden, maar dan wordt dat pas vrijgegeven nadat het volgende blok wordt bereikt. Dat duurt echter te lang naar mijn idee door een lange wisselstraat die daar tussen zit.

Zal proberen de database beschikbaar te maken, maar dat zal vandaag wel niet meer lukken.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  19:21:56  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr


Dat kan ik instellen door aan te geven dat bij te lange treinen het vorige blok nog bezet wordt gehouden, maar dan wordt dat pas vrijgegeven nadat het volgende blok wordt bereikt.



En is uw trein te lang ?
Met een lok alleen werkt dat niet, indien de lok korter is dan het blok...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  19:26:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja mijn treinen zijn inderdaad allemaal te lang, default staan die op 999, en daar heb ik ze nog op staan, tewijl het blok max 30cm mag hebben.

Hier ook de database:


Download Attachment: Roelof.bck
113,92 KB

Het gaat hier om blok 22, dit is een kort blokje.


Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  19:55:39  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Roelof,

je was er bijna maar verkeerd opgelost,

Ga allereerst naar onderhouden blokken, naar blok 22, hier staat in het tabblad bezetmeldingen, geef het vorige blok vrij bij het 1e punt, als je deze verplaatst naar het 2e punt is je oorspronkelijke vraag opgelost,

Echter,

waarvoor blok 22 nu echt bij jou voor functie heeft weet ik niet, maar een loc mag er niet stoppen als de trein langer is dan 30 cm. Aangezien je geen treinlengtes gedefinieeerd hebt zal er geen 1 trein stoppen.

Misschien is het netter om juist in blok 22 te stoppen, en blok 21 bezet te houden, vanwege te lange trein, ga hiervoor naar aanvullende blokgegevens (rechter muisknop blok 22) Haal het vinkje evt. weg bij stopverbod te lange trein, en vink wel juist aan, hou vorig blok bezet, blok 21 zal nu niet meer vroegtijdig worden vrijgegeven,

met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  21:43:56  Toon profiel  Reageer met citaat
Walter,

"Ga allereerst naar onderhouden blokken, naar blok 22, hier staat in het tabblad bezetmeldingen, geef het vorige blok vrij bij het 1e punt, als je deze verplaatst naar het 2e punt is je oorspronkelijke vraag opgelost"

Dit hebben we gedaan, maar werkt dus niet. Dus hebben we het teruggedraaid omdat dit geen gevolgen had. Had beter een dump kunnen maken van de versie waar we dit inderdaad geprobeerd hadden.

We hebben het vervolgens opgelost door aan te geven dat een trein langer dan 30 cm er niet mag stoppen waardoor er inderdaad nu geen trein stopt.

De oplossing zoals jij die netter vindt hebben we ook geprobeerd. Probleem dan is dat blok 21 bezet blijft totdat de trein op 1 van de stationsporen is, en dat kan dus lang duren als hij naar 1 van de achterste sporen gaat. Blok 21 had dan al lang vrijgemaaakt kunnen worden.

En omdat blok 21 vrijwel helemaal recht is, en blok 22 helemaal een bocht is vonden we het mooier om de treinen in blok 21 te laten stoppen en niet in 22, dus dat is de huidige status.

Maar uiteindelijk willen we dus graag dit werkend hebben:
"Ga allereerst naar onderhouden blokken, naar blok 22, hier staat in het tabblad bezetmeldingen, geef het vorige blok vrij bij het 1e punt, als je deze verplaatst naar het 2e punt is je oorspronkelijke vraag opgelost"



Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina