Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 57 / Bezoekers Vandaag: 3496
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 lok langzaam laten stoppen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 23 sep 2009 :  16:25:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Ik heb een probleem dat ik niet kan verklaren.
Als een trein moet stoppen in een blok, even wel blok, dan remt de lok netjes af naar z'n minimale snelheid, bij het stop punt aangekomen zie je in het koploper scherm de snelheid van de lok van 50 in 1 keer op 0 wordt gezet. De lok stop dan ook gelijk, of remt af met instellingen van de decoder.

Echter van de 17 loks die er rond rijden zijn er een aantal die dit niet doen, maar die bij het stoppunt wel netjes afremmen.
Als voorbeeld,
de 03 en de 18, bijde lid van zelfde treintypes, personentreinen.
bij stoppunt in blok 20 wordt de 03 gelijk aangestuurd met snelheid 0, en de 18 langzaam via alle stappen van 50 naar 0.

Welke instelling is hiervoor verantwoordelijk, waarom verschillend gedrag bij de zelfde loktypes. Zal wel iets over het hoofd zien, maar zou niet meer weten waar ik dit zoeken moet.


Groet,
Roelco

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  19:19:27  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr



Welke instelling is hiervoor verantwoordelijk, waarom verschillend gedrag bij de zelfde loktypes. Zal wel iets over het hoofd zien, maar zou niet meer weten waar ik dit zoeken moet.




Alle loks geijkt en met trapjes besschikbaar onder de minimum snelheid ?
Dan hangt het alleen af van het treintype, niet van de lok. Zet ze allemaal even op zelfde treintype, pas dan kun je vergelijken.
En geef ze een keer of drie de kans om het te leren, anders stoppen ze sowieso bruusk.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  19:30:01  Toon profiel  Reageer met citaat
Ja, de loks hebben stappen onder de minimale snelheid.
en het gebeurd bij loks die al hetzelfde type zijn.



2009923192453_Roelof.bck

Ze hebben een aantal keren rond gereden, en het probleem doet zich in elk blok voor, we hebben vanmiddag getest met blok 21, dus elke ronde komen ze daar en konden ze het leren. Dus die kans hebben we dacht ik wel gegeven.



Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 23 sep 2009 :  19:59:24  Toon profiel  Reageer met citaat
Roelco,

Dit is echt een onderwerp waar je volgens mij ook al heel veel moet kunnen vinden op het forum.

Wat doet koploper op de stopsectie? Als de snelhheid hoger is dan de minimumsnelheid zal Koploper de loc meteen op 0 zetten (soort noodstop) in de hoop dat de trein dan nog op tijd stil zal staan. Dit is een basis gegeven wat je in je achterhoofd moet houden.

Verder zijn jouw remwegen erg lang. Kijk maar eens in het rijwindow van loc 823. Als deze loc rijdt met een snelheid van 63 km/uur is de remweg ongeveer 223,5 cm. Hoe kan je zelf achter dit gegeven komen: rechtermuisknop op kilometerstand van de dagteller en dan kiezen voor 'lengte remweg'. Speel maar eens met de massasimulatie bij het bewuste treintype en kijk wat dit voor grote invloed heeft op de remweg.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 28 sep 2009 :  12:05:50  Toon profiel  Reageer met citaat
We zijn hier nog wat verder mee aan het "spelen" geweest, waarden aangepast, en een en ander valt op z'n plaats. Op 1 punt na, en dat is in blok 21.
Blok 22 is dan vrij, maar de wisselstraat na blok 22 is bezet. De trein kan dan dus niet verder.
In blok 22 mag de trein niet stoppen omdat ze allemaal te lang zijn.
De trein zou dan dus langzaam moeten remmen naar het stoppunt van blok 21. Maar dit gebeurd dus niet. De lok blijft de gemiddelde sneilheid rijden tot aan het stoppunt van blok 21 waarna de noodstop ingezet wordt.

Iemand nog een idee waarom dit bij blok 21 niet goed werkt? Komt dit omdat blok 22 wel vrij is, en hij pas te laat door heeft dat hij daar niet mag stoppen?




Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 28 sep 2009 :  19:46:27  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Ik reageer even op wat Paul hiervoor over dit onderwerp heeft gezegd. Ik heb iets soortgelijks aan de hand, maar dan het tegenovergestelde. Aanvankelijk remden alle treinen overal keurig netjes, remden netjes af en stonden stil op de geplande stopmelder. Maar na verloop van tijd, zonder dat ik er iets aan heb veranderd, veranderde de remweg in sommige blokken en van sommige treinen. In plaats van netjes stil te staan op de stopmelder rijden sommige (niet alle) treinen langzaam door, zelfs tot voorbij een wissel, in het volgende blok en stoppen daar. Meestal zijn het de treinen, die vooraan staan in de voorrangsregeling, zodat geen trein van een van de naast gelegen blokken erop botst en dus alles goed gaat, maar het is natuurlijk geen gezicht, als een trein de wissel voorbij rijdt en dan stopt, dus buiten het (schaduw)station.
Wie heeft hiervoor een verklaring?

Mvg Carel
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 29 sep 2009 :  10:32:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door carel richters

In plaats van netjes stil te staan op de stopmelder rijden sommige (niet alle) treinen langzaam door, zelfs tot voorbij een wissel, in het volgende blok en stoppen daar.



Ik heb dit al meerdere malen zien gebeuren op een baan na een uurtje rijden.Volgens mij kan het liggen aan het warm en soepeler gaan rijden van sommige lokomotieven.
Een lokomotief die op minimum snelheid is afgeijkt op 15kmh maar in werkelijkheid na een uurtje 18 kmh rijdt, zal een langere remafstand hebben dan koploper "denkt",+-20% langer... is het een lok die je op de stopsectie iets verder laat doorrijden, omdat je met langere treinen wil rijden zal de lok ook nog 20% verder doorrijden.

Niewe loks her-ijk ik steeds na bv. 1000km. Het verschil op lage snelheid is dikwijls meer dan 10%.
De snelste oplossing is de minimum snelheid van dat treintype bv. 2kmh laten zakken.
Andere: groot onderhoud plegen op die lok en/of herijken...

Was dus niet een "koploper" probleem, meer een mechanische tolerantie.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 29 sep 2009 10:36:14
Ga naar bovenaan de pagina

carel richters

Netherlands
348 Posts

Geplaatst - 03 okt 2009 :  21:45:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Door grote drukte een week niet op het forum geweest en zojuist de uiteenzetting van Theo gelezen. Lijkt mij een logische verklaring en ik realiseer me nu, dat het gebeurt als ik wat langer heb gereden.
Theo bedankt voor de verklaring en ik zal je aanbevelingen ter harte nemen.

mvrgr
Carel
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina