Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 302 / Bezoekers Vandaag: 1787
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 302
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Handmatige wisselstraten
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

Roger

Belgium
60 berichten

Geplaatst - 17 aug 2009 :  13:38:23  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo,
Ik ben aan het laatste niveau van mijn modelbaan begonnen, en ben van plan om tijdens het automatisch rijden, ook in de industriezone handmatig te rijden. In mijn oorspronkelijk baanplan had ik dat nog niet voorzien, en had ik alles ingedeeld in blokken met bezetmelders.Heb nu op verschillend delen blauwe stippen gezet, en de handmatige wisselstraten aangemaakt.
Nu is mijn vraag: moet ik op deze plaatsen de blokken en de bezetmelders verwijderen om zonder problemen handmatig te kunnen rijden?
Mvg Roger

Bewerkt door Roger op 18 aug 2009 14:11:46

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 17 aug 2009 :  16:38:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo,
Ik voeg hierbij mijn Backup om duidelijker te zijn.
Ik heb de blokken en bezetmelders nog niet verwijderd. Wissel 17 is de toegang tot blok 31,begin van de handmatige zone.
Blok 44 is de uitgang.Ik heb een handregelaar aangemaakt in koploper
gekoppelt aan mijn Ecos centrale. Zo kan ik via blok 44 terug in automatisch circuit komen.
Mvg
Roger



Download Attachment: niveau2.bck
75,78 KB

Bewerkt door Roger op 18 aug 2009 16:45:40
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 18 aug 2009 :  19:44:13  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger

Heb nu op verschillend delen blauwe stippen gezet, en de handmatige wisselstraten aangemaakt.
Nu is mijn vraag: moet ik op deze plaatsen de blokken en de bezetmelders verwijderen om zonder problemen handmatig te kunnen rijden?


Nee gewoon er bovenop... je kan handmatig, beveiligd door je handmatige wisselstraten, dwars door je automatische baan rijden...
Wanneer je een handmatige wisselstraat vraagt, krijg je ze niet altijd direkt, maar koploper wekt je met een pingetje als het zover is.
De automatisch rijdende treinen vermijden dan die wisselstraat of stoppen indien ze geen keuze hebben.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 18 aug 2009 :  21:39:11  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Bedankt Theo voor je reactie
Loop je dan niet het risico dat als je even niet handmatig rijdt er bewegingen in deze zone beginnen die je niet in hand hebt.
Ik wil in deze zone enkel en alleen handmatig rijden. Het enige wat zou kunnen, om wat meer beweging in de baan te brengen ,is van blok 31 naar 44 los door deze zone, maar dan ook niet meer.
Mss op dat traject de blokken laten, en voor de rest toch wegnemen?
Wat denk jij?
Goetjes
Roger
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 19 aug 2009 :  09:11:02  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger

Bedankt Theo voor je reactie
Loop je dan niet het risico dat als je even niet handmatig rijdt er bewegingen in deze zone beginnen die je niet in hand hebt.
Ik wil in deze zone enkel en alleen handmatig rijden. Het enige wat zou kunnen, om wat meer beweging in de baan te brengen ,is van blok 31 naar 44 los door deze zone, maar dan ook niet meer.



OK nu snap ik het.
Op mijn "industrieterreintje" rij ik volledig zonder blokken en bezetmelders, maar wel met handmatige wisselstraten.

Doordat er geen automatische wisselstraten naartoe leiden (kan enkel met blokken) komt er ook nooit een trein automatisch naartoe.

Mijn rangeertrein rijdt wel met een handmatige wisselstraat naar de hoofdsporen om een trein samen te stellen of op te halen. Daar onstaan dan de "conflicten", maar koploper bedient de wissels (hand en automatische straten door elkaar) en beveiligt het geheel.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 20 aug 2009 :  11:56:48  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo,
Is het dan voldoende dat ik in de handmatige zones alleen de blokken verwijder,of moet ik de bezetmelders ook verwijderen?
Kan ik met die bezetmelders soms geen andere functies aansturen?
Mvg
Roger
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 20 aug 2009 :  12:56:45  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger


Is het dan voldoende dat ik in de handmatige zones alleen de blokken verwijder,of moet ik de bezetmelders ook verwijderen?
Kan ik met die bezetmelders soms geen andere functies aansturen?




Het is voldoende dat je in het blokschema de lijnen naar die de blokken weghaalt, dan komt er automatisch geen enkele trein meer naartoe.
Ik weet niet of de automatische wisselstraten dan ook verdwijnen, indien niet, kun je die natuurlijk ook dumpen...

Met de bezetmelders kun je bv. de lijntjes nog inkleuren en of wissels vergrendelen zodat ze niet bediend kunnen worden onder een rangeertrein...
Maar je kan ze ook overbruggen en elders gebruiken...

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 20 aug 2009 :  21:00:16  Toon profiel  Reageer met citaat
Waarom zo moeilijk doen.

Gewoon de blokken aanmaken en de lijntjes trekken, daar is niets mis mee.

Vervolgens een variabele treinroute en de blokken waarin je alleen handmatig wil rijden zetten in toegang bij bestemming.
Tevens aanvinken geldt voor alle.

En er rijdt niets meer naartoe, eventueel wel vaste routes.

Kan je later, als je wil, met een extern bedieningtableau leuke dingen maken of via een vaste route een trein naar een blok in dat gebied laten rijden en vervolgens handmatig afhandelen.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 21 aug 2009 :  10:33:29  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo
Bedankt voor jullie reacties, zal een en ander eens uitproberen
Mvg
Roger
Ga naar bovenaan de pagina

Roger

Belgium
60 Posts

Geplaatst - 22 aug 2009 :  15:49:18  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Roger  Reageer met citaat
Hallo Wim,
Ik heb gedaan wat je hebt voorgesteld. Als een trein nu volgens bestemming in de handmatige zone komt, kan ik de handmatige wisselstraat niet selecteren. Ik krijg steeds de melding dat de wisselstraat bezet is. Ik heb al een heel boel dingen gewijzigd, zoals"bezet bij" afgevinkt, en vrijgeven wisselstraat bij laatste bezetmelder, maar zonder resultaat.
Wat doe ik fout?
Bedankt op voorhand
Roger

Download Attachment: niveau2.bck
78,79 KB
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina