Auteur |
Onderwerp |
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 berichten |
Geplaatst - 29 jul 2009 : 11:16:16
|
Geacht forum,
Ik ben wat aan het expirimenteren met alternatieve stopmelders! In de index vind ik hier weinig info over. Ik weet inmiddels dat de aankomst snelheid een belangrijke factor is bij het gebruik hiervan. Ik zie ook(vreemde)reacties bij het kiezen van zo'n melder in de route, wanneer deze melder reeds bezet is! Alhoewel ik van deze reactie wel de logica kan verklaren, zou ik graag willen weten of deze waarneming juist is! De loc. wordt dan geplaatst in het blok waar deze melder zich bevind,terwijl hij zich fysiek niet heeft verplaatst.
Zijn er nog andere wetenswaardigheden over te vertellen?
Mvg. Kess |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2009 : 11:22:54
|
(K)(C)ees,
Ik vind je bijdrage warrig en kan er totaal niet uit opmaken waar jij problemen hebt. Helaas...
Mvg, Paul. |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2009 : 13:00:51
|
Hallo Paul,
Ik heb mijn probleem dit keer vragend gesteld! Het probleem in het kort: Loc. in blok 65, moet naar 66 alternatieve stopmelder 1. Deze is bezet. Koploper plaatst loc in blok 66 terwijl hij nog in blok 65 staat? Ik vraag hier of dit juist is!
Verder vraag ik of er nog meer info is omtrent het gebruik van alternatieve stopmelders?
Mvg. Kees |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2009 : 13:24:04
|
Kees,
Over welke alternatieve stopmelders/plaatsen heb jij het?
Wat ik wel durf te zeggen is dat het niets te maken heeft met het wel of niet inrijden van een blok. Dit wordt totaal anders geregeld.
Heb jij niet toevallig aangegeven bij een vaste treinroute dat het blok ook bij bezet ingereden mag worden (omlopen van de loc).
Mvg, Paul. |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 29 jul 2009 : 13:43:36
|
Paul,
Ik bedoel hier de keuze in de vaste route voor een alternatieve stopmelder. En ja, ik heb aangegeven dat inrijden bij bezetmelding is toegestaan. Dat is ook mijn bedoeling, want ik wil de laatste wagon van een reeks ophalen die deze melder bezet houdt. Als ik deze optie niet gebruik dan duwt de loc de wagons naar de stopmelder en kan ik daarna dit blok niet meer inrijden om de andere wagons op te halen.
Mvg. Kees |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 10:22:30
|
Kees,
Ik snap nog steeds niet wat je probleem nu precies is. Ook niet na een nachtje slapen.
Alternatieve melder is geeft alleen de mogelijkheid om het aantal te verwachten bezetmeldpunten 'in te korten'. Verder gedraagt zo'n punt zich precies gelijk aan de normale stopmelder.
Mvg, Paul. |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 11:58:25
|
Paul,
Ik probeer het gewoon opnieuw:
Blok 66 bestaat uit drie melders. Vanuit blok 65 gezien is dit, melder 1,melder 2 en stopmelder 3. In dit blok(640) staan 4 wagons die melder 1 en melder 2 bezet houden! Wagon 4 staat met de 1e as op melder 2 en de laatste as op melder 1( vanuit blok 65 gezien). Mijn bedoeling is nu om wagon 4 (in blok 640), door de loc vanuit blok 65 op te halen.
In dit onderdeel van de vaste route heb ik bij blok 640 het volgende aangevinkt: inrijden bij bezetmelding, keren in blok toegestaan en naar volgend blok is rangeerbeweging en bij alternatieve stopmelder no. 2 gekozen.
Tijdens het rijden van dit onderdeel uit de vaste route gebeurt het volgende: Loc. rijdt van blok 650>65. Ik zie nu op mijn beeldscherm dat koploper de keeropdracht uitvoert en het aftellen van de stoptijd in blok 65 uitvoeren.
En nu komt het probleem: als de seconde teller nul aangeeft zou de de loc. dus moeten gaan rijden naar blok 640 en moeten stoppen op melder 2 van blok 640 had ik gedacht! Maar het volgende zie ik op het beeldscherm gebeuren: op het moment dat de seconde teller bij nul is, plaatst koploper de loc. in blok 640 (gele vierkant met het loc. nummer, lijn blok 640 kleurt rood en bezetmeldpunt 2 kleurt geel) en geeft aan dat de volgende rijweg (terug naar blok 65) bezet is.
Dit klopt ook, want de loc. heeft geen milimeter gereden een staat fysiek gewoon nog in blok 65!
Mvg. Kees |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 12:53:59
|
Paul,
Ik zie een foutje bij het lezen! Lees voor blok 66 blok 640.
Mvg. Kees |
|
|
GRUspoor
Netherlands
47 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 12:56:22
|
Kees,
Wat jij beschrijft klopt volgens mij helemaal, want jij hebt aangegeven dat melder 2 de stopmelder is en deze is al bezet, dus: Trein is gearriveerd op het moment dat de lok moet gaan rijden, dus deze gaat niet verder (hij is er immers al) en de rest blijft bezet (want de lok staat immers nog in het vorige blok)
Hoop dat je hier iets mee kan ! Groetjes Gert
H0dc/Fl+ // Dinamo met Koploper: goed voor het oude werk in een nieuw jasje. |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 15:43:58
|
Hallo Gert,
Dit is het antwoord dat ik op mijn oorspronkelijke vraag verwacht zou hebben: quote: zou ik graag willen weten of deze waarneming juist is!
Alleen over jouw uitleg verschillen we van mening, mede gezien Pauls antwoord: quote: Alternatieve melder is geeft alleen de mogelijkheid om het aantal te verwachten bezetmeldpunten 'in te korten'. Verder gedraagt zo'n punt zich precies gelijk aan de normale stopmelder.
In een normale situatie wanneer de stopmelder bezet zou zijn, zal koploper melden, dat blok 640 bezet is, zonder de loc. in dit blok te plaatsen!
Mvg. Kees
|
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 16:01:28
|
kees,
Jij geeft zelf aan bij de vaste treinroute dag het blok wel ingereden mag worden bij bezetmeldingen. Er wordt hier geen uitzondering gemaakt voor de stopmelder!!
Mvg, Paul. |
|
|
santhe
Netherlands
212 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 16:03:00
|
Hallo Kees,
Je hebt zelf al aangegeven dat de lok het blok mag inrijden bij bezet. Dat doet ie dus ook. Echter in een tijdsbestek van nul seconden want op het moment dat ie wil gaan rijden is bezetmelder 1 en stopmelder 2 reeds bezet dus, technisch gezien, is ie er al. Gebruik melder 3 als alternatief en het zal werken.
Theo. |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 16:33:26
|
Paul,
Ik zou ik ook willen dat de loc. naar melder 2 zou rijden, maar dat doet hij dus niet (althans fysiek niet)! Hierdoor zou de oorspronkelijke stopmelder (melder 3) vrij blijven, waardoor ik in een volgende item van de vaste route nogmaals blok 640 kan inrijden om de laatste drie wagons op te halen.
Mvg. Kees |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 19:13:02
|
Kees,
Ik zie echt nog steeds geen vreemd gedrag in Koploper zoals jij het beschrijft.
Mvg, Paul. |
|
|
Cees Brocaar
Netherlands
269 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 20:02:02
|
Paul,
Bedoel je hiermee dat de loc. volgens koploper fysiek ook naar alternatieve stopmelder 2 zou moeten rijden, ondanks de bezetmelding, of bedoel dat de uitleg van Gert juist is, met andere woorden zoals het nu bij mij werkt?
Mvg. Kees |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 30 jul 2009 : 20:20:40
|
Hoi Kees,
De uitleg van Gert is juist en dat is volgens mij ook precies hetgeen gebeurd op jouw baan.
Bedenk maar eens: er zijn twee bezetmelders in een volgens blok en deze zijn beide bezet door 'iets'. Je geeft aan dat het blok ingereden mag worden bij bezet. Als je nu een trein laat rijden naar dit blok zal deze trein toch ook geen centimeter rijden maar wel volgens Koplop in het volgende blok staan. Dit vanwege de bezetmeldingen. Koploper werkt al meer dan 10 jaar op deze manier, dus volgens mij niet echt nieuw. Ik krijg steeds meer het gevoel dat jij Koploper meer kunde toedicht dan er is ingebouwd en volgens mij ook ingebouwd kan worden.
Mvg, Paul. |
|
|
DVisser
Netherlands
63 Posts |
Geplaatst - 31 jul 2009 : 17:24:17
|
Hallo Paul en anderen,
Ik heb met dit onderwerp zelf ook het nodige gerommeld voordat alles naar wens ging. In mijn eigen woorden gezegd komt het er op neer dat er altijd een eerste bezetmelder moet zijn die vrij is. (Als een spoor geheel bezet is met wagons, kan dat volgens mij ook een daarvoor liggende gemeenschappelijke binnenkomst melder zijn). Als die eerste melder nu maar met de minimale snelheid bereikt wordt, kun je de loc daarna een willekeurig aantal seconden laten doorrijden zodat hij keurig bij de wagons uitkomt.
Dick Visser |
|
|
|
Onderwerp |
|