Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 102 / Bezoekers Vandaag: 2257
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 493
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Blok lengtes?
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

MSP

Netherlands
4 berichten

Geplaatst - 25 jul 2009 :  13:52:03  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MSP  Reageer met citaat
Hallo,

Ik begin pas met koploper in N, momenteel ben ik mijn schaduwstation aan het opbouwen en direct de blokken erin aan het verwerken. Ik heb hier op het forum gezocht, maar niet zo snel een antwoord op mijn vragen kunnen vinden.

Wat is de gemiddelde lengte van het binnenkomst blok en de stopsectie? Een gemiddeld blok zal bij mij zo'n 150 - 200cm worden.

Alvast bedankt voor een reactie,
Wouter

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  14:26:57  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MSP



Ik begin pas met koploper in N, momenteel ben ik mijn schaduwstation aan het opbouwen en direct de blokken erin aan het verwerken.
Wat is de gemiddelde lengte van het binnenkomst blok en de stopsectie? Een gemiddeld blok zal bij mij zo'n 150 - 200cm worden.




Wouter, dan moet je eigenlijk nog even dieper zoeken..hoe wil je het schaduwstation uitbaten ? Met dynamische lengte of niet...

Bij klassieke blokken "staat" de kop van de trein in de stopsectie. Die mag je dus gebruiken voor de treinlengte. Blijken de stopsecties iets te lang en wil je de laatste centimeter trein eruit persen dan kan je in elk blok nog een aparte doorrijlengte geven.

Bij dynamische lengte echter rijdt de trein terug achteruit uit de stopsectie, die mag je dan niet bij de treinlengte tellen...

Bij dynamische lengte moet het vrijrijden van de inrijsectie ook het "buiten profiel"staan na het wissel zijn. Dit omdat de tweede korte trein stopt op het vrijkomen van de inrijsectie. Bij dynamische lengte heb je maar twee bezetmelders nodig onafhankelijk van het aantal sporen.





Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MSP

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  14:42:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MSP  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Het grootste deel van mijn treinen zullen in een vaste samenstelling gaan rijden, echter het museummaterieel wat gaat komen zal in een wisselende samenstelling rijden (handmatig tussendoor?).

In het geval van de twee door jou gegeven keuzes zal het de 'Klassieke blokken' indeling worden. De schaduwsporen worden lang genoeg zodat er ruimte voor andere passerende treinen over blijft.

Tevens zal mijn schaduwstation een snelheidsperking krijgen daar de treinen dan ook al langer 'weg' zijn, de rem/stopsectie hoeft dus niet een km te worden.

Simpel gezegd; een stopsectie hoeft geen vaste lengte te hebben?
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  19:08:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MSP

Hallo Theo,

Het grootste deel van mijn treinen zullen in een vaste samenstelling gaan rijden, echter het museummaterieel wat gaat komen zal in een wisselende samenstelling rijden (handmatig tussendoor?).

In het geval van de twee door jou gegeven keuzes zal het de 'Klassieke blokken' indeling worden. De schaduwsporen worden lang genoeg zodat er ruimte voor andere passerende treinen over blijft.

Tevens zal mijn schaduwstation een snelheidsperking krijgen daar de treinen dan ook al langer 'weg' zijn, de rem/stopsectie hoeft dus niet een km te worden.

Simpel gezegd; een stopsectie hoeft geen vaste lengte te hebben?



1) een stopsectie heeft geen vaste lengte, moet enkel lang genoeg zijn om netjes te stoppen...anders staan er enkele assen in volgend blok en wil hij niet meer vertrekken.
2) In een schaduwstation hoef je niet "mooi" te stoppen dus eigenlijk geen probleem.
3) Dynamische lengte is vooral handig voor kortere treinen, dan passen er twee op één spoor.

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 25 jul 2009 20:09:41
Ga naar bovenaan de pagina

MSP

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  19:45:09  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MSP  Reageer met citaat
Theo,

bedankt tot dusver! Ik ga al zo proberen in te regelen dat er 2 (of 3) korte treinen achter elkaar passen, hoe ik dat moet doen weet ik nog niet, moet dat nog bekijken.

Bijkomende vraag, hoe moet ik werken met een inrij sectie? Kan hiervoor ook de voorgaande wisselstraat gebruikt worden?

Is er ook ergens een handleiding hoe je dit soort dingen moet aanleggen (niet kijkende naar de instellingen voor Koploper)

Mvg,
Wouter

Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  20:20:12  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door MSP

Theo,

bedankt tot dusver! Ik ga al zo proberen in te regelen dat er 2 (of 3) korte treinen achter elkaar passen, hoe ik dat moet doen weet ik nog niet, moet dat nog bekijken.

Bijkomende vraag, hoe moet ik werken met een inrij sectie? Kan hiervoor ook de voorgaande wisselstraat gebruikt worden?




1) "inregelen" is een "gekke" term in verband met koploper, je moet je realiseren dat een computer NIETS ziet, dus moet je door het inplanten van bezetmelders al de info leveren aan koploper...

Als inrijsectie kun je inderdaad de wisselstraat gebruiken , zelfs de ganse wisselcombinatie en dit voor alle "schaduw"blokken.

Je zal ook moeten beslissen of je wil rijden met volledige detectie of niet.

Bezetmelders meten het stroomverbruik door een draad en beslissen daaruit dat er een trein is en "vertellen" dat aan koploper. Daarvoor moet je één van de rails isoleren aan beide zijde en de voeding daarvan "doorheen" de bezetmelder bedraden.Dan zul je ook nog je baan moeten tekenen (baanontwerp) en aan koploper vertellen in welke volgorde hij die verschillende bezetmelder signalen mag verwachten (blokken).

Misschien toch even klein proefbaantje opbouwen op stukje plaat en daarmee koploper on je vingers krijgen alvorens in het diepe te duiken ?

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

MSP

Netherlands
4 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  20:24:51  Toon profiel  Bezoek de homepagina van MSP  Reageer met citaat
Ik snap het isoleren en dergelijke, echter met mn vorige baan had ik geen inrij en stopsecties, dus dat is nu nieuw voor mij.
Ik zal gaan rijden met volledige detectie.
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 26 jul 2009 :  16:31:57  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Wouter,

Welkom bij de club. Ik zie dat je niet erg ver uit de buurt woont. Ik woon in Dordrecht. Hoewel ik met HO rij, ben je van harte welkom om eens langs te komen en ik wil ook met alle plezier eens bij jou komen kijken. Overigens is de suggestie van Theo een hele waardevolle. Maak eerst eens een kleine proefbaan, en kijk of je dat met Koploper goed aan de praat krijgt. Als dat lukt, gaat de rest ook lukken.
Als je mijn via het forum een mail stuurt, kunnen we eventueel zaken verder afspreken.


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina