Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 76 / Bezoekers Vandaag: 3586
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 493
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Nog maar eens verbindingsproblemen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

dany

Belgium
30 berichten

Geplaatst - 24 jul 2009 :  06:11:51  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,
als prille beginner in de materie heb ik volgend probleem:
De huidige situatie is dat ik een stationsmodule heb gebouwd. Enkel de stationssporen en de wissels liggen op de baan. De wissels zijn aangsloten op 3 Switch pilots. Van daaruit naar een Twin-center. Let wel, vanuit het TC werken de wissels zoals he hoort.
Dan gaat het naar een Lap-top die draait onder Vista. De fysische verbinding gebeurt via een Ednet USB-rs232 adapterkabel. Voor zover ik kan controleren zijn alle instellingen op het TC in orde. Toch kan ik vanuit de Lap-top niets doen.
Wie kan mij op weg helpen om te laten weten hoe ik de dommunicatie kan gaan testen, en misschien zo de fout te vinden. Op de Lap top krijg ik geen enkele foutmeling, en ook niet op het TC.

Wie helpt mij een beetje vooruit?

Groetjes en bedankt,
Dany

Dany

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 24 jul 2009 :  10:09:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Dany,

Wellicht een overbodige vraag, maar heb je de wisseldecoders en de wissels al in Koploper gedefinieerd. Als Koploper de decoders of de wissels niet (her)kent, zal het vanuit Koploper niet werken.
Decoders definieer je bij digitale onderdelen, de wissel in baanontwerp => definitie wissels.
Als dat wel het geval is, is er mogelijk toch een communicatieprobleem met je USB-serieel converter. Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je in Koploper een locomotief aanmaakt en deze laat rijden. Op het TC moet je dan ook de snelheidsstappen zien oplopen. Als dat niet gebeurt, is er waarschijnlijk iets mis met je converter. De meest up-to-date driver van internet plukken en installeren wil dan wel eens helpen.
Plaats eventueel je database op het forum, dan kunnen we in de database kijken.
Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 24 jul 2009 10:10:03
Ga naar bovenaan de pagina

fluppe

Belgium
8 Posts

Geplaatst - 24 jul 2009 :  12:00:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Hey Dany,

Ik krijg even een déjà vu gevoel.
Frustrerend hé, als iets niet doet wat je verwacht !

Kijk eens naar de oplossing die ik aangereikt kreeg in volgend draadje :
http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=2163

Phdirk gaf ook al die richting aan.

mvg
Philippe.

Roco LokMaus2 + S88XPressNetLi + S88SD16-N
Ga naar bovenaan de pagina

remunj

Netherlands
1109 Posts

Geplaatst - 24 jul 2009 :  13:15:39  Toon profiel  Reageer met citaat
Heb je in koploper ook de goede COM poort geselecteerd. Staat het niet toevallig nog op TESTEN ingesteld. Is ook zo'n leuke veelgemaakte fout

Je kan ook de communicatielogging eens mee laten lopen.
Dan kan je zien wat koploper voor commando's naar de TC zend.

Gr.
Eric
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  06:17:54  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,

ik heb eens gekeken naar die wisseleigenschappen. Die zijn wel degelijk ingevuld. Alleen staat de "bekrachtigingstijd" op "0.00". Misschien zit daar iets? Is dit correct of wat moet daar ingevuld worden?

Laten jullie eens iets weten.

Groetjes,


Dany
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  07:52:25  Toon profiel  Reageer met citaat
Nogmaals goede morgen,
ik heb intussen ook eens die test met die Loc gedaan. Vanuit TC geen probleem, maar vanuit koploper niets. Ook geen reactie op het display van de TC. Ik denk dus dat ik het in de richting van de kabel zal moeten zoeken. Op de site van Ednet kan ik geen Vista driver vinden en ik heb dan maar een mailtje naar Ednet gestuurd met de vraag of die überhaupt bestaat.

Dus efkens afwachten, of heeft iemand een beter idee?

Groetjes,

Dany
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  07:56:52  Toon profiel  Reageer met citaat
Dany,

Als je iets probeert te doen vanuit Koploper en het lukt niet, zal Koploper toch wel een melding geven. Welke melding is dit?

Even domme opmerking: je start toch wel de communicatie met het groene spiegelei?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  09:57:33  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede morgen,

Ik heb inderdaad op de "groene pannekoek" geklikt en die staat dan visueel ook aan. In koploper echter krijg ik geen enkele melding. Ik zie wel dat, als ik op die groene pannenkoek klik, een pop-up scherm iets wegschrijft, maar dat gaat zo snel, dat ik zelfs de tijd niet heb om dit te lezen.
Ik heb het vermoeden dat het ofwel over de kabel gaat, ofwel is er ergens één of andere instelling niet juist, maar ik kan die niet vinden.
groetjes,

Dany
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  10:07:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Danny,

Dat scherm wat jij even ziet is het scherm tijdens het opvragen van de locomotief instellingen vanuit de TC. Dit is beslist geen foutmelding. Foutmeldingen blijven bij mijn weten altijd staan.

Wil jij eens het volgende nakijken (beide in menu algemeen):
- globale instellingen: staat optie 'testen zonder communicatie' aangevinkt?
- algemene instellingen: welke commpoort heb jij daar geselecteerd?

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina

dany

Belgium
30 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  10:12:44  Toon profiel  Reageer met citaat
Goede middag Paul,
Stom, heel stom mij,maar "testen zonder communicatie" stond inderdaad aangevinkt. Even afgezet en ..... het werkt. Alleen staan nu enkele wissels nog in de verkeerde stand. Daarover een vraagje, wat doe ik nu best? Ik heb ergens gelezen dat je het vakje "verkeerd aangesloten" best niet gebruikt. Is dit effectief zo, of niet. Indien ik di vakje best niet gebruik, wat kan ik dan best wel doen?
In ieder geval, van harte bedankt voor de snelle reacties.

Groetjes,

Dany
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 25 jul 2009 :  13:55:20  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Danny,

Het kan twee dingen zijn:
- of de wissel is verkeerd getekend in het baanoverzicht (je hebt van iedere wissel 2 uitvoeringen). De wissel moet tijdens het baanontwerp in de rechtdoorstand worden getekend.
- of de wissel is verkeerd om aangesloten met de draden.

Vooral de laatste mogelijkheid vind ik zelf dat je dit moet herstellen onder de baan. Je kan natuurlijk het vinkje verkeerd gebruiken, echter als je later ooit storingen moet zoeken wordt dit alleen maar moeilijker als niet alles op dezelfde manier is aangesloten.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina