Auteur |
Onderwerp |
|
jerry
Netherlands
71 berichten |
Geplaatst - 03 jul 2009 : 16:53:47
|
ik heb een station met 2 sporen hier komt ook een spoor bijgevoegd nu staat in koploper dat je met 1 inrij melder meerdere sporen kan bedienen nu vraag ik me af kan je ook een 2 tal sporen elk een melder geven en deze als inrij melders gebruiken en dan op t einde van het station spoor 1 stop melder plaatsen het gaat om blok 17 en 23 deze komen op blok 1 binnen de melder net na de rechterwissel in blok 1 ligt nu voor de wissel blok 17 komt ook een melder
Download Attachment: baanopen.bck 57,03 KB
jerry |
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 03 jul 2009 : 18:07:18
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jerry
nu staat in koploper dat je met 1 inrij melder meerdere sporen kan bedienen nu vraag ik me af kan je ook een 2 tal sporen elk een melder geven en deze als inrij melders gebruiken en dan op t einde van het station spoor 1 stop melder plaatsen
Ik denk van NIET. De stopbezetmelder blijft namelijk "bezet" als een trein stopt. Komt er dan een trein op het andere spoor, dan kan koploper niet "zien" dat de trein op de stopmelder komt, want hij is al bezet.
Een inrijmelder wordt steeds vrijgereden en kan dan weer een andere trein "melden".
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 03 jul 2009 : 19:44:49
|
Jerry,
Ik begrijp de vraag niet zo goed.
Je schrijft dat blok 17 en 23 vanaf blok 1 binnenkomen. Kijk ik in je database dan zit blok 17 aan blok 37 en is het onmogelijk dat er iets vanaf blok 1 naar blok 17 gaat.
Wat Theo schrijft je kan een stopmelder nergens anders voor gebruiken. Als namelijk een stopmelder bezet is doordat er een lok of wagon op staat dan krijg je resultaat dat een lok direct stopt zodra hij een blok binnenrijdt.
Ga maar na: Koploper verwacht de bezetmelders binnenkomst en stop. Zodra binnenkomst geactiveerd wordt volgt er een actie zodra de stopmelder bezet wordt, deze is al bezet omdat er iets op staat. Gevolg direct stoppen, zelfs geen afremmen maar een noodstop en je preisertjes liggen allenmaal voor de trein.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
jerry
Netherlands
71 Posts |
Geplaatst - 03 jul 2009 : 20:20:05
|
er kan een trein van blok 23 blok 1 inrijden ook van blok 31 kan een pendel trein op blok 1 binnen komen voor de wissel ligt een melder komend van af blok 23 als ik voor de wissel in blok31 ook een melder maak kan ik dan de stopmelder gebruiken om en en of of te melden er is op blok 1 een beperkte trein lengte van 80 cm en vanaf blok 31 moet een trein blok 1 in rijden en dan weer terug naar blok 31(pendeltrein)
jerry |
|
|
Wissels
Netherlands
1450 Posts |
Geplaatst - 04 jul 2009 : 15:13:16
|
Hallo Jerry,
het 1e deel van je vraag was mij enigszins duidelijk, echter ik snap absoluut niet wat jij met de volgende tekst "om en en of of te" bedoeld,
Om toch op een stopmelder terug te komen, deze moet je nooit ergens anders voor proberen te gebruiken, in principe stopt een trein op de stopmelder en zal deze altijd bezet houden, er is 1 uitzondering hierin, maar dit kan je pas in een vergevordert stadium gebruiken, dus zal ik hier in dit stadium verder nog niet verder over uitwijden.
met vriendelijke groet,
Walter
Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded |
|
|
jerry
Netherlands
71 Posts |
Geplaatst - 04 jul 2009 : 15:38:34
|
hoop t duidelijk te maken spoor 1 is een station de treinen komen van rechts aanrijden de linker melder is een stopmelder(1.02) als ik dan het spoor 23 rechts een melder als inrijmelder geef dan het spoor 31 ook een melder als inrijmelder dan wordt aan het einde van spoor 1 de stopmelder dan hebben de beide sporen elk een eigen inrijmelder die door de betreffende loc die aankomt bediend word met voorrang kan je dan de loc op het hoofdspoor voorrang geven op t andere bijkomende spoor ze zullen dan altijd op de zelfde (linker) melder stoppen het bijkomende spoor is een pendel trein die weer terug keert naar t spoor waar hij vanaf komt is dat mogelijk of moet je perse een melder na de wissel zetten mede daar het hoofdspoor voor de wissel maar een kort stukje van 20 cm is en daar dus eentrein 2 wissels bezet gaat houden
jerry |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 04 jul 2009 : 16:33:46
|
Jerry,
In blok 1 zit rechts toch een inrij-melder nr. 1.01
Als deze te dicht op melder 1.02 zit waardoor treinen niet goed stoppen dan zou je ook wissel 24 bij inrijmelder 1.01 kunnen betrekken, dan wordt de afstand naar 1.02 groter.
Je zou zelfs de inrijmelder ca. 10 cm. voor wissel 24 in blok 23 en 31 kunnen laten beginnen, zolang je er maar voor zorgt dat als de trein stop in blok 23 of 31 dat hij niet op de inrijmelder stil gaat staan, want dan ziet Koploper dat als bezet van blok 1.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
jerry
Netherlands
71 Posts |
Geplaatst - 04 jul 2009 : 17:13:24
|
daarom mijn vraag of dit kan want het bijkomende spoor wil ik dan ook voor de wissel plaatsen dan heb ik wat meer afrem lengte alleen denk ik dat ik dan ivm de keer loc functie terug naar spoor 31 de bezety melding niet meer vrij krijg of kan je dat in onderhouden blokken aangeven dat ie dan wer vrij moet komen
jerry |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 04 jul 2009 : 20:31:43
|
Jerry,
De betreffende inrijmelder van blok 1 heeft niets met blok 31 te maken en mag ook niet bij blok 31 benoemd worden. Als je melder 1.01 ook in blok 31 opneem dan kom je in de problemen, komt hij namelijk niet vrij dan zou blok 31 bezet blijven en dan zal een lok niet meer naar blok 31 rijden. Dat kan zijn keren in blok 1 maar ook vanauit blok 32, 33 en 34 (het bergspoor)
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
|
Onderwerp |
|