Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 51 / Bezoekers Vandaag: 90
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 493
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 inrijmelder(s)
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

jerry

Netherlands
71 berichten

Geplaatst - 03 jul 2009 :  16:53:47  Toon profiel  Reageer met citaat
ik heb een station met 2 sporen
hier komt ook een spoor bijgevoegd
nu staat in koploper dat je met 1 inrij melder meerdere sporen kan bedienen
nu vraag ik me af
kan je ook een 2 tal sporen elk een melder geven en deze als inrij melders gebruiken en dan op t einde van het station spoor 1 stop melder plaatsen
het gaat om blok 17 en 23
deze komen op blok 1 binnen de melder net na de rechterwissel in blok 1 ligt nu voor de wissel
blok 17 komt ook een melder




Download Attachment: baanopen.bck
57,03 KB

jerry

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 03 jul 2009 :  18:07:18  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door jerry


nu staat in koploper dat je met 1 inrij melder meerdere sporen kan bedienen
nu vraag ik me af
kan je ook een 2 tal sporen elk een melder geven en deze als inrij melders gebruiken en dan op t einde van het station spoor 1 stop melder plaatsen



Ik denk van NIET.
De stopbezetmelder blijft namelijk "bezet" als een trein stopt.
Komt er dan een trein op het andere spoor, dan kan koploper niet "zien" dat de trein op de stopmelder komt, want hij is al bezet.

Een inrijmelder wordt steeds vrijgereden en kan dan weer een andere trein "melden".

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 03 jul 2009 :  19:44:49  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

Ik begrijp de vraag niet zo goed.

Je schrijft dat blok 17 en 23 vanaf blok 1 binnenkomen.
Kijk ik in je database dan zit blok 17 aan blok 37 en is het onmogelijk dat er iets vanaf blok 1 naar blok 17 gaat.

Wat Theo schrijft je kan een stopmelder nergens anders voor gebruiken.
Als namelijk een stopmelder bezet is doordat er een lok of wagon op staat dan krijg je resultaat dat een lok direct stopt zodra hij een blok binnenrijdt.

Ga maar na:
Koploper verwacht de bezetmelders binnenkomst en stop.
Zodra binnenkomst geactiveerd wordt volgt er een actie zodra de stopmelder bezet wordt, deze is al bezet omdat er iets op staat.
Gevolg direct stoppen, zelfs geen afremmen maar een noodstop en je preisertjes liggen allenmaal voor de trein.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 03 jul 2009 :  20:20:05  Toon profiel  Reageer met citaat
er kan een trein van blok 23 blok 1 inrijden
ook van blok 31 kan een pendel trein op blok 1 binnen komen
voor de wissel ligt een melder komend van af blok 23
als ik voor de wissel in blok31 ook een melder maak
kan ik dan de stopmelder gebruiken om en en of of te melden
er is op blok 1 een beperkte trein lengte van 80 cm
en vanaf blok 31 moet een trein blok 1 in rijden en dan weer terug naar blok 31(pendeltrein)

jerry
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 04 jul 2009 :  15:13:16  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Jerry,

het 1e deel van je vraag was mij enigszins duidelijk, echter ik snap absoluut niet wat jij met de volgende tekst "om en en of of te" bedoeld,

Om toch op een stopmelder terug te komen, deze moet je nooit ergens anders voor proberen te gebruiken, in principe stopt een trein op de stopmelder en zal deze altijd bezet houden, er is 1 uitzondering hierin, maar dit kan je pas in een vergevordert stadium gebruiken, dus zal ik hier in dit stadium verder nog niet verder over uitwijden.


met vriendelijke groet,

Walter

Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1 Reloaded
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 04 jul 2009 :  15:38:34  Toon profiel  Reageer met citaat
hoop t duidelijk te maken
spoor 1 is een station de treinen komen van rechts aanrijden
de linker melder is een stopmelder(1.02)
als ik dan het spoor 23 rechts een melder als inrijmelder geef
dan het spoor 31 ook een melder als inrijmelder
dan wordt aan het einde van spoor 1 de stopmelder
dan hebben de beide sporen elk een eigen inrijmelder die door de betreffende loc die aankomt bediend word
met voorrang kan je dan de loc op het hoofdspoor voorrang geven op t andere bijkomende spoor
ze zullen dan altijd op de zelfde (linker) melder stoppen
het bijkomende spoor is een pendel trein die weer terug keert naar t spoor waar hij vanaf komt
is dat mogelijk of moet je perse een melder na de wissel zetten mede daar het hoofdspoor voor de wissel maar een kort stukje van 20 cm is en daar dus eentrein 2 wissels bezet gaat houden

jerry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 04 jul 2009 :  16:33:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

In blok 1 zit rechts toch een inrij-melder nr. 1.01

Als deze te dicht op melder 1.02 zit waardoor treinen niet goed stoppen dan zou je ook wissel 24 bij inrijmelder 1.01 kunnen betrekken, dan wordt de afstand naar 1.02 groter.

Je zou zelfs de inrijmelder ca. 10 cm. voor wissel 24 in blok 23 en 31 kunnen laten beginnen, zolang je er maar voor zorgt dat als de trein stop in blok 23 of 31 dat hij niet op de inrijmelder stil gaat staan, want dan ziet Koploper dat als bezet van blok 1.


Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

jerry

Netherlands
71 Posts

Geplaatst - 04 jul 2009 :  17:13:24  Toon profiel  Reageer met citaat
daarom mijn vraag of dit kan
want het bijkomende spoor wil ik dan ook voor de wissel plaatsen
dan heb ik wat meer afrem lengte
alleen denk ik dat ik dan ivm de keer loc functie terug naar spoor 31 de bezety melding niet meer vrij krijg
of kan je dat in onderhouden blokken aangeven dat ie dan wer vrij moet komen

jerry
Ga naar bovenaan de pagina

Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 04 jul 2009 :  20:31:43  Toon profiel  Reageer met citaat
Jerry,

De betreffende inrijmelder van blok 1 heeft niets met blok 31 te maken en mag ook niet bij blok 31 benoemd worden.
Als je melder 1.01 ook in blok 31 opneem dan kom je in de problemen, komt hij namelijk niet vrij dan zou blok 31 bezet blijven en dan zal een lok niet meer naar blok 31 rijden. Dat kan zijn keren in blok 1 maar ook vanauit blok 32, 33 en 34 (het bergspoor)

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina