Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 117 / Bezoekers Vandaag: 3237
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 385
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 wissel in voorkeursstand
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

rjr

Netherlands
144 berichten

Geplaatst - 22 jun 2009 :  16:19:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi,

Is er een optie om een wissel in een voorkeursstand te laten komen op het moment dat de wisselstraat vrij komt?
Ik weet dat er in "Instellingen per database" en optie is: "Terug naar default stand"

Ik hoef dit alleen niet voor alle wissels, maar tot dus ver heb ik er 2 waarbij dat wel zou moeten.

Groet,
Roelco

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 22 jun 2009 :  16:37:41  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr



Ik hoef dit alleen niet voor alle wissels, maar tot dus ver heb ik er 2 waarbij dat wel zou moeten.




Nieuwsgierig...
??? wat is het voordeel daarvan ???

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 22 jun 2009 :  16:40:32  Toon profiel  Reageer met citaat
Je kunt dat per wissel aangeven bij onderhouden baanontwerp -> wisseleigenschappen.

Huub
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 22 jun 2009 :  17:03:05  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

op dit moment is het zo dat een deel van de baan door de kinderen bereden wordt. Die doen daar hun ding, maar willen wel eens een trein van papa over de baan. Dat kan door iets vrij te geven waardoor die blokken door koploper opgepakt worden. Trein rijdt z'n rondje en verlaat hun baan weer naar mijn eigen baan. Daarna kunnen ze weer zelf rijden. Echter staan de wissels dan nog zo dat de volgende trein ook naar mijn baan komt. Bij vrijgeven van de wisselstraat moeten de wissels dus altijd weer zo gezet worden dat de treinen niet mijn baan op kunnen komen.

Nu is het een handmatige actie, en dan vergeet je het wel eens:(.

Een tweede optie waar dit handig is is bij gebruik van geheugendraad voor wisselsturing. Dit ga ik alleen gebruiken in het zichtbare gedeelte van de baan, en daar ben ik nog niet echt mee bezig, maar z'n aandrijving gebruikt continue stroom in 1 stand, en niets in de andere. Die wil je dus graag in z'n niet stroomverbruikende stand laten staan als het niet anders nodig is.

En Huub,
sorry voor de onduidelijkheid, maar waar is dat precies?
Als ik naar baanontwerp ga, en dan rechts op een wissel klik krijg ik een scherm met wissel eigenscahppen.
Hier kan ik invullen:
wisselnummer 32 O fout aangesloten
wisselnummer tweede aandrijving ( niet beschikbaar omdat het een gewoon wissel is )
bekrachtigingstijd 0.00 sec
functie decoder Lenz wisseldecoder

Maar zie hier dus niets over terug naar default, dus zal toch nog wel ergens anders moeten zijn. Zal nog eens verder zoeken dan.

Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

Henny

Netherlands
104 Posts

Geplaatst - 22 jun 2009 :  17:16:06  Toon profiel  Reageer met citaat
Heren hobbyisten

In het echt 1:1 zijn de wissels die in een station liggen en het zijspoor naast de hoofdbaan zo ingesteld dat zij altijd het hoofdbaan traject ondersteunen.
Net zoals bij de kinderen, zal op het zijsppoor nadat de trein er aangekomen is, of vertrokken is, het wissel zo liggen dat de hoofdbaan niet bereikt kan worden.
Dat is een veiligheids voorschrift.
Wissels in de hoofdbaan en aansluitingen in de "default" stand, na vrijkomen, het staat netter en is volgens de regels.
Op beursen letten sommige bezoekers daarop, je moet toch wat te zeuren hebben.
Je kan het instellen per wissel in koploper.

Als je het wil hebben zoals in het echt dan is het voor sommige wissels een voorwaarde.



Henny Noordhoek
IB-H0m-LTD-Koploper
Ga naar bovenaan de pagina

hubertus

Netherlands
1958 Posts

Geplaatst - 22 jun 2009 :  17:26:00  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door rjr


En Huub,
sorry voor de onduidelijkheid, maar waar is dat precies?
Als ik naar baanontwerp ga, en dan rechts op een wissel klik krijg ik een scherm met wissel eigenscahppen.


Ga naar baanontwerp, klik in de knoppenbalk op de wisseleigenschappen (als het goed is 7e knop van rechts) en klik daarna links op het gewenste wissel. Je krijgt dan wat andere eigenschappen die je niet ziet als je met rechts klikt.

groet, Huub
Ga naar bovenaan de pagina

Agebe

Netherlands
402 Posts

Geplaatst - 22 jun 2009 :  19:17:22  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Allemaal,

Even een aanvulling uit de help file:

Default stand (pas op!!)

Wanneer de wissel een default stand moet hebben, kan dit hier worden aangegeven. In het plaatje achter deze optie kan je de defaultstand selecteren.
Gebruik deze optie alleen als je wissels hebt die met geheugendraad worden aangestuurd. De defaultstand is de stand van de wissel die geen stroom door het geheugendraad laat lopen.
Deze optie is alleen te kiezen als in instellingen per database op tabblad seinen/wissels een tijd is ingevuld bij de optie 'terug naar default stand .. sec na vrijkomen wissel'.


Je moet dus in de instellingen per database een tijd zetten om het te activeren.

Mvg Ab Boezerooij

Ab Boezerooij (Koploper,ECOS-IB,HSI-88, HO, NS)

Bewerkt door Agebe op 22 jun 2009 19:18:36
Ga naar bovenaan de pagina

rjr

Netherlands
144 Posts

Geplaatst - 23 jun 2009 :  08:49:36  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt,

Die tijd bij instellingen per database had ik reeds gezet.
En bij eigenschappen van wissels had ik ook gezocht, echter geen rekening gehouden met een tweede punt waar extra eigenschappen ingesteld kunnen worden. Gaat nu goedkomen.



Groet,
Roelco
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 23 jun 2009 :  10:07:48  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Agebe



Default stand (pas op!!)

Gebruik deze optie alleen als je wissels hebt die met geheugendraad worden aangestuurd.





Wat zou het probleem zijn als je het doet met klassieke wissels met twee spoelen ??

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina