Auteur |
Onderwerp |
|
Vinkendrecht
Netherlands
7 berichten |
Geplaatst - 12 jul 2006 : 21:25:05
|
Hallo allemaal,
Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ben ondertussen bezig mijn baan te besturen met koploper. Dit gaat goed. Ik kan de wissels verzetten en de treinen besturen. Nu ben ik onlangseen stap verder gegaan. Ik heb alle bezetmelders (2 per blok) aangesloten via 4 s88 terugmelddecoders van Viesmann. Wat is nu het probleem. Als ik mijn IB aanzet en koploper opstart, gaan er diverse bezetmelders knipperen. Dit gebeurd onregelmatig en als ik een loc op een spoorzet waarvan de bezetmelder niet knipperd, wordt dit spoor niet bezet gemeld. Ook de start en stop knop boven in de balk knipperen mee met de bezetmelders! Ik dacht misschien ligt het aan mijn laptop, dus ik heb alle aangesloten aan mijn computer, maar dan krijg ik hetzelfde. Wat doe ik verkeerd??
Download Attachment: Vinkdrecht.bck 4.66 KB |
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 12 jul 2006 : 21:42:53
|
Hallo ?,
In je backup staat niets anders dan dat je een 4-tal locomotieven hebt aangemaakt. Bij onderhouden digitale onderdelen alleen wisseldecoders (10).
Heb je bij de IB opgegeven hoeveel S88 terugmeldunits aangesloten zijn ?. In koploper bij Onderhouden digitale onderdelen opgeven hoeveel S88 terugmeldunits je gebruikt. Zijn de terugmeldunits goed op de IB aangesloten ?, kabel niet verkeerd om aangesloten ?.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
Vinkendrecht
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 12 jul 2006 : 22:40:02
|
Oeps sorry, verkeerde datbase meegstuurd denk ik. Ik zal het opnieuw proberen. Ik heb de terugmelddecoders keurig aangemeld in koploper en de kabel zit niet verbeerd aangesloten, want als ik die omdraai staat alles bezet zonder knipperen.
Groeten Martin (ook vergeten er de eerste keer onder te zetten )
Download Attachment: Vinkendrecht.zip 11.68 KB
|
|
|
Vinkendrecht
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 12 jul 2006 : 22:59:21
|
Ik bedenk me nu dat het bestand alweer verouderd is omdat ik in de blokken vergeten was de punten van de bezetmelders en de volgorde van passeren aan te geven. Inmiddels is dat wel gedaan, maar heeft het knipperen niet verholpen.
Groeten Martin |
|
|
Vinkendrecht
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 12 jul 2006 : 23:26:39
|
Hier is de nieuwe back-up, inclusief de bezetmelders in de blokken.
Martin
Download Attachment: Vinkendrecht.bck 88.27 KB |
|
|
pa1_hub
Netherlands
506 Posts |
Geplaatst - 12 jul 2006 : 23:41:20
|
Hallo Martin,
Zo te zien is alles goed ingegeven. bij testen werkt het prima. Toch zou ik het eerst in de hardware zoeken. Als je een lok of wissel met Kl kunt aansturen is de communicatie goed. Aantal S88 terugmeldunits bij IB aangemeld. Kijk eens hoe de terugmeldingen reageren op de IB, dus zonder gebruik van Koploper. Reageert IB dan goed ?, zoniet controleer de kabels (breuk enz.), goed aangesloten, wissel eens twee decoders b.v. eerte met de laatste. Aantal S88 terugmeldunits bij IB aangemeld.
Met vriendelijke groet, Hub
|
|
|
corne_mo
186 Posts |
Geplaatst - 13 jul 2006 : 08:04:21
|
Als je het toch in de hardware zoekt, controleer ook even of je bezetmelders zelf nergens sluiting maken. Had ik zelf nml. nogal last van (railsstaven die tegen elkaar aan kwamen).
Met vriendelijke groet, Corné
Marklin, C-rail, Interface 6051, S88, Koploper (op een oude AMD K6-350MHz) |
|
|
Leendert
Netherlands
89 Posts |
Geplaatst - 13 jul 2006 : 09:18:19
|
En als je toch kijkt, vooral er goed op letten dat de S88 niet aan de massa wordt aangesloten! De massa zelf komt al via de S88 kabel binnen dus als je nogmaals de massa aansluit, heb je een dijk van een aardlus met vaak dit soort gevolgen: knipperen van bezetmelders.
Groet, Leendert |
|
|
Johan Oden
Netherlands
27 Posts |
Geplaatst - 13 jul 2006 : 12:03:31
|
Martin
Ik heb met mijn baan hetzelfde gehad en ik heb vanalles geprobeerd maar wat geholpen heeft is dat ik dikkere draad ben gaan gebruiken ok had ik nog geen goede trafo op mijn Twincenter staan. En dat heeft bij mijn geholpen want ik heb nu een helft van mijn baan goed. Ik heb 2,5 mm gebruikt voor het draad.
met vriendelijke groet Johan Oden. |
|
|
Vinkendrecht
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 13 jul 2006 : 20:13:20
|
Bedankt voor alle reakties. Ik ga zo snel mogelijk alles controleren.
Groeten Martin |
|
|
Vinkendrecht
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 23 nov 2006 : 12:54:36
|
Hallo allemaal,
Dat zo snel mogelijk controleren bleek iets langer te duren dan gedacht. Na het doormeten, waarbij toch ook enkele fouten naar boven kwamen bleef het knipperen doorgaan. De kabel tussen de IB en de S88 decoders werd vervangen, maar dat bood geen soelaas. Op een gegeven moment dacht ik,dan zal de IB wel defect zijn. Een collega en ook modelspoorhobbyist werd nogmaals geraadpleegd. Deze gaf de tip om de kabel tussen de IB en de S88 decoders te vervangen door een ISDN-kabel. De lengte maakt niet uit, zoals bij de standaard Märklin kabel wel het geval is. Ook adviseerde hij om in de aansluitingen van de terugmelders een Led te monteren. Een rode 3mm Led. Misschien kan een andere ook, maar dat heb ik niet geprobeerd. Het resultaat is verbluffend! GEEN KNIPPERENDE BEZETMELDERS MEER!!! De leds heb ik aangebracht bij de S88 decoders. Kabel->Kroonsteen->LED->stekker->S88. Als de led fel brand moet deze omgedraaid worden. Als er n een loc of wagon in een sectie/blok staat gaat de led heel flauw branden. Door de led wordt dus het signaal van de terugmelding gedempt en geeft daarom geen storing meer op andere terugmelders. Misschien hebben meerderen van jullie hier last van en is dit een oplossing.
Groeten, Martin Vink |
|
|
Sander Lageveen
Netherlands
44 Posts |
Geplaatst - 23 nov 2006 : 17:16:42
|
Martin,
dit is de eerste keer dat ik van deze manier hoor.
Ikzelf denk echter dat het ondanks je LED oplossing toch ergens in je hardware zit. Die dingen zijn gemaakt om te worden gebruikt zonder LED.
mvg, Sander |
|
|
Vinkendrecht
Netherlands
7 Posts |
Geplaatst - 23 nov 2006 : 21:49:56
|
Hoi Sander,
De collega waar ik deze tip van kreeg rijdt al langer digitaal en is zeer kundig in het digitaal rijden. Hij gaf aan dat de terugmelders en de bijbehorende bekabeling zeer gevoelig zijn voor signalen van buitenaf. Ik heb e.e.a. uitgeprobeerd en kwam er achter dat als ik de kabel tussen de IB en de S88 decoders weghield van andere kabels en van de verlichting die er al hangt het knipperen een stuk minder werd. Door nu de leds er tussen te monteren komt eigenlijk een soort filter voor stoorsignalen van buitenaf. Simpel, maar doeltreffend. Het automatisch rijden gaat nu perfect en daar gaat het mij om!! |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 11:50:26
|
wat je doet is dan eigenlijk gewoon een diode in serie zetten in de leiding.Heeft iemand hier ervarig mee ?
greetings,groetjes,salutations,Johnny T |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 12:40:32
|
Hi All,
Deze optie staat beschreven in de handleiding van LDT bij de S88 modules. Het is overigens beter om een normale diode te gebruiken, want ledjes zijn erg slechte diodes, en als die lang in sperrichting belast worden gaan ze snel kapot.
Mvg Wim.
modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X] |
|
|
balthazor
Netherlands
117 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 12:53:26
|
Wim.
Ik ben nu wel nieuwschierig wat jij er van vindt wel doen of niet doen !
Erik.
----- MBZE: Modelbaan Zonder Eind fleischmann/twincenter/koploper |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 14:27:53
|
Wat ik er van vind? Baat het niet dan schaad het niet. Verder is het zo om nu juist deze problemen te voorkomen gebruik bij de Intellibox en het Twin-Center de LocoNet terugmelder 63350 of 63340.
Mvg Wim.
modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X] |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 17:05:59
|
misschien raar maar ik heb ook die terugmelddecoders van Viesmann gekocht en tevens een IB.Ik rijd met Marklin 3 rail en wil detecteren op de buitenste rail en ook 2 detectiepunten per blok nl een lang bij binnenkomen (voor volledige detectie trein) en een kort stuk van de buitenrail voor de stopsectie.Ziet iemand of ik hier ook deze problemen zou hebben ? Is het ook nodig om zo dikke draad (2.5 mm) te gebruiken.Daar stuur je wel tot 16 amp door.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T |
|
|
modelspoor
321 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 17:14:21
|
Hi johnny, dat is een nieuwe in de S88 soap, een draad van 2,5 qmm. Wat is dat nu weer voor onzin? Wat invloed heeft op deze zaken zijn deze drie dingen.
De lengte van de rails en de ligging ervan. De Lengte van de draad die naar de rails en melder loopt en de ligging hiervan. De massa aansluiting van de S88 als die aangesloten is op de bruine (common-ground) van het systeem, DIT DUS NOOIT DOEN.
Mvg Wim.
modelspoor[at]zeelandnet.nl [Marklin 6020/21/27/6051 of UHL 63820,Lenz digital Plus LI101F, Intellibox, MrDirect, DDW + EMU605X] |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 17:17:09
|
Ik had zien staan dat Johan die draad gebruikte en dacht dat dat dus enkel elektriciteitsdraad kan zijn.Ik stelde mij als technicus daar dus een groooooote vraag bij.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T |
|
|
bellejt
Belgium
454 Posts |
Geplaatst - 24 nov 2006 : 17:18:10
|
Ik vermoed dat hij de voedingsleiding en niet de terugmelddraad van de rail naar de S88 bedoeld.
greetings,groetjes,salutations,Johnny T |
|
|
|
Onderwerp |
|