Auteur |
Onderwerp |
|
JackvdW
Netherlands
348 berichten |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 20:00:44
|
Hallo koplopers,
Is het mogelijk een wisselstraat in delen (lees wissel voor wissel)vrij te geven op basis van het VRIJKOMEN van bezetmelders die op deze wissel zijn aangesloten. Ik rij met volledige detectie en met bezetmelders op alle wissels.
Ik weet dat je wissels en lijndelen kunt vrijgeven op basis van bezet melders maar daarin staan alleen de melders van het blok waarheen gereden word en dit werkt ook alleen op bezet worden, niet op vrijkomen.
Ik zou dit willen gebruiken om een snellere doorstroming te realiseren bij een aftakspoor naar 3 opstelsporen waarbij ik het hoofdspoor zo snel mogelijk weer vrij wil geven.
Groeten Jack.
H0 - 2 Rail - DCC - KL + TC via Loconet - Volledige stroomdetectie. |
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 20:42:16
|
Jack,
kort antwoord: nee en zal ook niet komen.
Mvg, Paul. |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 21:02:08
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW
Hallo koplopers,
Is het mogelijk een wisselstraat in delen (lees wissel voor wissel)vrij te geven op basis van het VRIJKOMEN van bezetmelders die op deze wissel zijn aangesloten. Ik rij met volledige detectie en met bezetmelders op alle wissels.
Ik weet dat je wissels en lijndelen kunt vrijgeven op basis van bezet melders maar daarin staan alleen de melders van het blok waarheen gereden word en dit werkt ook alleen op bezet worden, niet op vrijkomen.
Even zoeken in geschiedenis op het forum...
Er is ergens een "oplossing" beschreven door het creeren van een klein blok, virtueel gelegen op het splitsingspunt van het wissel. Dus als het ware een blokje van één cm (de bezetmelder mag het ganse wissel detecteren). Vanuit zo'n kort blokje kun je dan deelwisselstraten definieren en die zullen vroeger vrijgegeven worden. Natuurlijk een stopverbod in dat blokje, aangepaste snelheid enz.enz.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 21:39:10
|
Begin ik gek te worden?
Je kan toch bij vrijgave wisselstraat per wissel aangeven wanneer de vrijgeven moet worden.
Werkt bij mij al jaren, ook per wissel.
Als je de bezetmelders als te verwachten opgeeft van een blok naar een volgens blok dan kan je ze kiezen bij vrijgave.
Alleen als er alternatieve wisselstraten zijn dan lukt het niet en moet je deze bij spookmeldingen opgeven en niet bij de te verwachten bezetmelders bij de blokken.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 21:56:32
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Begin ik gek te worden?
Je kan toch bij vrijgave wisselstraat per wissel aangeven wanneer de vrijgeven moet worden.
Werkt bij mij al jaren, ook per wissel.
Daar wil ik dan wel graag een bckupje van zien....
Een "wisselstraat" wissel per wissel vrijgeven en ook beschikbaar stellen voor een andere straat...
Ik denk Paul ook.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 22:15:15
|
Theo,
Nee ik hoef geen backup. Ik ken de manier van Wim Romijn. Echter zoals hij zelf al zegt werkt deze niet altijd goed als er alternatieve wisselstraten van toepassing zijn. Vandaar dat ik zelf deze methode altijd bewust vergeet!
Mvg, Paul. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 22:24:45
|
Hier is mijn oude database.
Download Attachment: BONN.bck 164,73 KB
Kijk maar bij de wisselstraat van blok 17 naar blok 5. Tevens moet je in het baanontwerp de punten waar in blok invullen. Zo zie je bij punt 61.5 dat deze gekoppeld is aan wissel 41-42 etc. Wissel 43 zit op de stopmelder van blok 17 en wordt vrijgegeven zodra deze stopmelder vrijkomt en heeft geen eigen bezetmelder nodig, toch onmogelijk dat deze geschakeld wordt want dan moet er eerst iets blok 17 inrijden en dat kan niet want die is bezet.
Tevens zie je dat wisselstraten in stukken zijn geknipt en elk stuk zijn eigen bezet melder heeft.
Helaas werkt het op mijn nieuwste baan niet meer, maar dat is geen gebrek aan Koploper maar in heb de TEE van Roco en daar zijn tot nog toe de assen van de middelste tijtuigen niet van stroomafname te voorzien, moet speciale onderdelen bij Roco bestellen.
Je moet voor 100% zeker weten dat alles goed gedetecteerd wordt, liever nog voor 200% of hoger.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
JackvdW
Netherlands
348 Posts |
Geplaatst - 07 jun 2009 : 23:52:13
|
Hallo allemaal,
Dank voor alle reacties. De methode met kleine tussenblokjes had ik zelf ook al bedacht maar ik wilde zeker weten dat ik niet iets over het hoofd had gezien.
Ik zit me nu wel af te vragen waar het vrijgeven van wissels en lijndelen orgineel voor bedoeld is.
@ Wim, dit ga ik wel even bekijken en uitproberen. Die TEE heb ik trouwens ook en ik zet detectieweerstanden in elk draaistel. Ook in alle andere wagons zitten trouwens 2 assen met 15K smd weerstanden.
Groeten Jack.
|
Bewerkt door JackvdW op 08 jun 2009 00:01:13 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 08 jun 2009 : 10:57:28
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door JackvdW
Ik zit me nu wel af te vragen waar het vrijgeven van wissels en lijndelen orgineel voor bedoeld is.
Ik denk om het baanontwerp te laten "leven" en je kan ook zien dat er iets in een tunnel achterblijft bv.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
PaHaSOFT
3413 Posts |
Geplaatst - 08 jun 2009 : 11:29:51
|
Theo,
Zullen we niet lopen gissen naar eventuele gedachtes; wordt er zeker op het internet nooit duidelijker van. Het is dus zeker niet gemaakt om het baanplan levendiger te maken. Gewoon waar het voor werkt: delen wisselstraat eerder vrijgegen.
Mvg, Paul. |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 08 jun 2009 : 12:41:57
|
Jack,
quote: Die TEE heb ik trouwens ook en ik zet detectieweerstanden in elk draaistel
Zijn deze makkelijk uit elkaar te halen?
Ik heb het (tijdelijk) opgelost door na elke wissel(straat) op ca. 70 cm. afstand (schaal H0) een bezetmelder te zetten die de wisselstraat vrijgeeft. Als er langere treinen zijn dan zorgt de bezetmelder op de wissel dat deze bezet blijft en wordt deze dan ook in delen vrijgegeven.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 08 jun 2009 : 20:02:03
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Ik heb het (tijdelijk) opgelost door na elke wissel(straat) op ca. 70 cm. afstand (schaal H0) een bezetmelder te zetten die de wisselstraat vrijgeeft. Als er langere treinen zijn dan zorgt de bezetmelder op de wissel dat deze bezet blijft en wordt deze dan ook in delen vrijgegeven.
Dat is de omgekeerde benadering, je geeft ze vrij maar de bezetmelders houden ze bezet... kan ook, maar helpt niet bij bv. een losse lok. Dan blijft de wisselstraat volledig geblokkeerd tot de lok op de vrijgave bezetmelder is, denk ik.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 08 jun 2009 : 20:16:53
|
Theo,
Klopt maar is in iedergeval beter dan uitgaan van de langste trein ca. 200 cm. Die 70 cm. is bewust gekozen, dat is namelijk iets langer dan het ongedetecteerde deel van de TEE.
Zodra het probleem van de TEE is opgelost kan ik weer naar de methode van direct vrijgeven van een wissel.
Overigens is het niet de omgekeerde volgorde. Het principe is: Bij de wisselstraat geef je aan dat deze vrijgegeven moet worden zodra de bezetmelder van de wissel bereikt is. Tevens koppel je de bezetmelder aan de wissel en houdt deze bezet.
Je krijgt dan dat enerzijds Koploper de wissel vrijgeeft zodra de bezetmelder bereikt wordt en anderzijds dat de bezetmelder de wissel blokkeerd deze zolang hij bezet is. Rare situatie!! maar het werkt wel.
Eigenlijk doe je het zelfde als vorig blok vrijgeven, je doet dat op de eerste bezetmelder maar doordat de bezetmelder van het vorige blok nog bezet geeft blijft het blok bezet.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
Bewerkt door Wim Romijn op 08 jun 2009 20:40:26 |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2009 : 19:33:48
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Het principe is:
Je krijgt dan dat enerzijds Koploper de wissel vrijgeeft zodra de bezetmelder bereikt wordt en anderzijds dat de bezetmelder de wissel blokkeerd deze zolang hij bezet is. Rare situatie!! maar het werkt wel.
Wim
Werkt inderdaad netjes. Ik heb er al een paar omgebouwd. Wat loopt er juist mis bij alternatieve straten ? Kan ik veel moeilijker proberen want daarvoor moet ik een kort blok verwijderen, lijnen enz enz.
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1023 Posts |
Geplaatst - 16 jun 2009 : 21:30:49
|
Theo,
Dat is niet zo moeilijk. Stel je rijdt van blok 1 naar blok 2. Je kan via wissel 3 en via wissel 4
Bezetmelders voor blok 2 zijn resp. 1.1 en 1.2 Voor wissel 3 is de bezetmelder 1.3 en voor wissel 4 is dat 1.4
De te verwachte bezetmelders zijn: Via wissel 3: 1.3, 1.1 en 1.2 Via wissel 4: 1.4, 1.1 en 1.2
En dat kan je niet opgeven bij de blokgegevens. In dit geval kan je alleen als te verwachte bezetmelders opgeven 1.1 en 1.2 Als de trein dan komt op wissel 3 of wissel 4 dan gaat de spookmelding af en zal je deze dat ook moeten opgeven bij geen spookmelding. Het vrijkomen van de wisselstraat kan dan ook pas op bezetmelder 1.1
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 17 jun 2009 : 00:11:37
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door Wim Romijn
Theo,
Dat is niet zo moeilijk. Stel je rijdt van blok 1 naar blok 2. Je kan via wissel 3 en via wissel 4
Bezetmelders voor blok 2 zijn resp. 1.1 en 1.2 Voor wissel 3 is de bezetmelder 1.3 en voor wissel 4 is dat 1.4
SNIP
En dat kan je niet opgeven bij de blokgegevens. In dit geval kan je alleen als te verwachte bezetmelders opgeven 1.1 en 1.2
Inderdaad je kan bij de wissels enkel de bezetmelders kiezen vermeld bij de blokken.
Ik heb een paar alternatieve straten waar alleen de twee middelste wissels verschillen, niet de eerste en de laatste...ik denk dat ik daarmee toch eens iets ga proberen...
Spookmeldingen gebruik ik toch niet op die wisselstraten, omdat ik daar ook rangeer...
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
|
|
|
Onderwerp |
|