Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 188 / Bezoekers Vandaag: 8609
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 699
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Installatie
 Technische installatie
 Welke USB => RS232 converter
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

buckfast_beekeeper

Belgium
78 berichten

Geplaatst - 04 mei 2009 :  13:25:11  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo allemaal,

Al verschillende draadjes gelezen over de USB => RS232 converters in samenwerking met koploper. Nergens vind ik echter terug welke converters met welke stuurprogramma's er nu echt goed werken. Ik heb zelf een Conrad. Hierin zit een prolific. De driver is versie 3.3.3.114 van 14/01/2009. Deze komt van de prolific website. Kopoloper krijg ik hiermee niet werkende samen met MRdirect. Ook oudere drivers werkten niet. OS is Vista premium home. De snelheid van laptop en geheugen (4gig) zouden geen invloed mogen hebben. Een CNC freesmachine doet het wel goed met dezelfde converter.

De kabel kan ik volledig uitsluiten. Dezelfde kabel doet het op een oudere laptop wel goed op de on-board com1 poort.

Communicatie is er alleszins want MRdirect begint te piepen en geeft errors. Nadien geeft koploper dat de IB niet antwoord.

mvg

Theo

phdirk

Netherlands
2533 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  13:41:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Theo,

Ik heb zelf niet zoveel ervaring met een USB-poort, omdat ik nog steeds zuiver serieel werk. Eén van de Koploper collega's had dat wel met zijn TwinCenter. Zijn laptop gaf steeds een systemdump met een USB-Serieel kabel. We hebben een paar geprobeerd, alle met Prolific chip, en die gaven allen hetzelfde probleem. Op andere PC's gaven de kabels geen enkel probleem. Uiteindelijk, na enig zoekwerk een driver gevonden, die wel bleek te werken. Ik leid hieruit af dat het al dan niet werken erg afhankelijk is van de combinatie PC - kabel - driver. Daarom hierbij twee vragen/suggesties.
1. Werkt het systeem met alleen de IB, dus zonder MRDirect.
2. Als er een andere PC opgezet wordt, werkt het systeem dan wel eventueel weer IB afzonderlijk en compleet.
Als niets helpt kan het wellicht nog helpen eens een andere kabel (niet Prolific) te proberen en te kijken wat dat doet.

Succes ermee.

Met beste groeten
Dirk
HO=TC

Bewerkt door phdirk op 05 mei 2009 13:42:47
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  15:51:35  Toon profiel  Reageer met citaat
Bedankt voor de antwoorden.

Zelf dacht ik aan de Moxa UPort 1110. Dit omdat de er expliciet het CTS signaal en andere RS232 signalen (exclusief RI) in de specificaties staan.

Uiteraard ga ik de driver van sweex ook eens installeren.

Een IB kan ik niet testen omdat ik er geen heb. Ook niet direct iemand in de kennis kring.

Omdat MRdirect goed functioneert op een "echte" RS232 poort en er niets wordt gewijzigd buiten de converter, sluit ik de rest dus uit.

Mijn meest recente laptop is een HP pavilion DV9500 met duo centrino T7700 2,4GHz, windows vista home premium en 4GB geheugen. Een oudere HP laptop met XP pro en 1GB werkt ook niet met dezelfde converter. Op deze pc werkt de Com poort wel goed met MRdirect. De snelheid van de treinen wijzigen lukt, functies aan en uit is ook geen probleem zo dat ik er van uitga dat de rest ook wel zal werken.

Mocht de Sweex software werken, hou ik jullie op de hoogte.

edit: De driver van de Sweex website heeft geen verbetering gebracht. Ik begin er sterk aan te twijfelen dat alle signalen wel doorgegeven worden. Een andere converter zal hopelijk soelaas brengen.

mvg

Theo

Bewerkt door buckfast_beekeeper op 05 mei 2009 18:07:18
Ga naar bovenaan de pagina

dentheo

Belgium
1758 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  18:15:42  Toon profiel  Reageer met citaat
Ik heb al drie verschillende convertors USB serieel geprobeerd onder Vista... Steeds problemen met berichten die "spontaan" uit de centrale moeten komen. Als ik standen opvraag (pollen ?) gaat alles ok. Dus dat doe ik dan maar keer of zes per seconde..

Theo vanop de heide.
N+SX+kpl+kplRsd

Bewerkt door dentheo op 05 mei 2009 18:16:07
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 05 mei 2009 :  21:00:17  Toon profiel  Reageer met citaat
Theo,

De USA H19 van Keyspan heeft perfecte drivers met Windows en ook met de Mac. Je kunt ook heel makkelijk met de software een andere poort instellen. Simpel, rechttoe rechtaan en probleemloos. De goedkoopste oplossing is het alleen niet. Maar ergernis en frustratie is ook duur....

Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

buckfast_beekeeper

Belgium
78 Posts

Geplaatst - 08 mei 2009 :  09:16:20  Toon profiel  Reageer met citaat
quote:
Oorspronkelijk geplaatst door Ben

Ik heb hier een Sweex, werkt prima op zowel XP als Vista Ultimate. Zit ook zo'n Prolific chip in.

http://www.sweex.com/producten.php?sectie=&subsectie=input&item=49&artikel=861&detail=d

Gr, Ben.



Een Sweex aangeschaft. Met dezelfde driver en kabel blijkt het nu wel te werken. Voor mij dus een reden meer om er van uit te gaan dat het effectief de conrad converter is die bepaalde signalen niet doorgeeft.

Ben bedankt. Ik kan nu weer wat verder. Nog 160terugmeldingen in de juiste blokken invoeren en ik kan aan de volgende stap beginnen. Het baanplan tekenen.

Groetjes

Theo
Ga naar bovenaan de pagina

Paul Delcour

Netherlands
14 Posts

Geplaatst - 10 mei 2009 :  23:37:22  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Paul Delcour  Reageer met citaat
Hallo,

met verwijzing naar

http://www.trein.delcour.org/bouwverslag/09-5-9.php

kan ik melden dat ik een ICIDU serieel-USB kabel heb en die lijkt het prima te doen. Althans, de IB reageert op rood en groen spiegelei. Moet mijn baan nog invoeren, dan weet ik meer. De demobaan laat zich echter niet aanpassen: ik wil IB en compoort kunnen kiezen en dan OK, maar OK is grijs. Huh? Nu kan ik die niet gebruiken om te testen wat me mijn fout lijkt.

:-)

Paul Delcour

Paul Delcour
Ga naar bovenaan de pagina

PaHaSOFT

3413 Posts

Geplaatst - 11 mei 2009 :  08:50:46  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Paul,

Niet tegen jouw bedoeld, maar waarom denkt iedereen toch altijd dat als iets niet werkt zoals hij/zij zou willen dat het fout is....

In de demodatabase die met Koploper meekomt, kan je geen belangrijke zaken wijzigen. Dat heb ik bewust gedaan en is dus NIET FOUT!!!

Als je wat wil testen, gewoon eigen database aanmaken.

Mvg,
Paul.
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina