Koploperforum Digitale Treinbesturing Aktieve Gebruikers: 696 / Bezoekers Vandaag: 12925
Hoogste aantal aktieve gebruikers: 813
Koploperforum Digitale Treinbesturing
Startpagina | Mijn bestanden | Profiel | Registreer | Recente onderwerpen | Leden | Zoeken | FAQ
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Selecteer taal
Wachtwoord opslaan
Wachtwoord vergeten?

Op 18 Maart 2019 is Paul Haagsma helaas overleden.

Wij wensen de familie en vrienden sterkte toe!

Lees en of praat hier mee.

Open hier de rouwkaart van Paul Haagsma



 Alle forums
 Koploper
 Beginners
 Overweg met meerdere sporen
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Auteur Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  

frmbuers

33 berichten

Geplaatst - 05 apr 2009 :  14:57:09  Toon profiel  Reageer met citaat
Hallo Koplopers.

Een vraagje over de speciale actie : spoorbomen.
Met de uitgebreide actie kan men 4 (?) extra voorwaarden toevoegen
(vertraging bij dichtgaan bij station etc.)
Nu is mijn vraag : is inderdaad maximum 4 acties ?
ik heb spoorbomen gezet voor het station : 3 inkomend - station 10
sporen, met sommige wisselende rijrichtingen.
Of moet ik meerdere relais aansturen met verschillende adressen ,voor dezelfde overgang , indien de acties maar tot 4 gelimiteerd zijn.

Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet.
Erik Buers


Wim Romijn

Netherlands
1008 Posts

Geplaatst - 05 apr 2009 :  16:27:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

In het verleden heb ik dit ook wel eens gevraagd.
Antwoord:
Er zijn in Nederland geen spoorwegovergangen te vinden over meer dan 2 sporen. (Ik ken er echter wel enkele oa. Hoorn aan beide zijde van het station)

Ik heb toen wel iets voor elkaar gekregen, hoe weet ik niet meer, maar als je er nog iets aan kan doen dan zou ik geen spoorwegovergang daar maken.
Ik gebruikte een Viessmann overweg maar die kan het vele verkeer niet aan en binnen de kortste keren waren de bomen ontregeld.

Mvtgr,

Wim Romijn.
H0 gelijkstroom
Ga naar bovenaan de pagina

phdirk

Netherlands
2556 Posts

Geplaatst - 05 apr 2009 :  18:13:41  Toon profiel  Reageer met citaat
Hoi Erik,

Het onderwerp overweg met meer sporen is regelmatig op het forum aan de orde geweest. Hieronder als voorbeeld twee draadjes, war je mogelijk weer mee verder kunt. Anders even zoeken op "overweg". Dt levert ook veel informatie op. Succes ermee.

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1798&SearchTerms=overweg

http://www.koploperforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=1562&SearchTerms=overweg


Met beste groeten
Dirk
HO=TC
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 05 apr 2009 :  19:47:48  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Rij je met Marklin of met iets anders? Met Marklin kun je een overweg wel (simpel) aansturen over drie sporen of meer.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

frmbuers

33 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  15:51:15  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tom Prins.
met dank voor jullie reactie.
Ik rijdt inderdaad Marklin - k-rails.
uiteraard is mij bekend dat via de massa , de overweg aangestuurd kan worden, maar : bomen dichtgaan - 5 sec. wachten en dan vertrekt de trein.
Ik hoor graag van je
met dank
Erik buers
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  20:25:12  Toon profiel  Reageer met citaat
Erik,

Je kunt met een logische actie als voorwaarde een overweg schakelen met een speciale actie. Ik ga er in dit voorbeeld van uit dat je de overweg schakelt met
adres 101 recht overweg open
adres 101 afbuigend overweg dicht

Als de overweg dicht gaat/is als er een massamelding is, kun je een schakeldecoder gebruiken. Een massadraad in de middelste van de drie en je doet dat de overweg dicht met een draadje van 101 rood. Die moet je op een geven moment wel weer uitzetten.

Om het effect te krijgen moet je dan een logische actie aanmaken
Ik noem hem voor het gemak: Overweg sluiten vanuit station
Wanneer waar:
· Blok is bezet en trein rijdt verder dit betekent volgens de handleiding: als in het gekozen blok uit de logische actie een locomotief staat en het huidige blok van die locomotief is gelijk aan het gekozen blok uit de logische actie en de locomotief heeft een willekeurig volgend blok gereserveerd.

Selecteer het blok waar de te vertrekken loc in het station staat

Maak een speciale actie

Kies bij de stamgegevens de laatst aangemaakte logische actie: Overweg sluiten vanuit station
Actie wordt dan adres 101 afbuigend.

Je kunt een eventuele wachttijd instellen door middel van een vertraging in dit zelfde scherm. Bij Gegevens treintype/bloktype kun je een extra vertrekvertraging realiseren (nadat het volgende blok is gereserveerd.

Met deze variabelen kun je spelen. Ik weet natuurlijk niet hoe je je overweg schakelt.
Als je een logische actie aanmaakt kun je nog kiezen uit een aantal andere die allemaal beginnen met Blok is bezet (en dan volgt er nog wat. Mogelijk is dat meer passend voor jouw situatie.
Ik ben wel benieuwd hoe je het uiteindelijk hebt gedaan, ik heb het niet uitgeprobeerd.







Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!
Ga naar bovenaan de pagina

tomprins

Netherlands
538 Posts

Geplaatst - 08 apr 2009 :  22:35:45  Toon profiel  Reageer met citaat
Eric,

Er is ook een eenvoudiger oplossing. Maak een logische actie aan die als voorwaarde geldt voor het schakelen van de overweg in een speciale actie. Vervolgens maak je een schakelaar, geef je een vrij adres en selecteer je in de schakelaar bovenstaande logische actie. Vervolgens sleep je deze schakelaar, nadat die aan is gezet (geel) in de wisselstraat tussen het stationsblok en het vervolgblok. Met de tijdsvertraging van de speciale actie kun je met de wachttijd spelen. Uitzetten kan in de daaropvolgende wisselstraat door in de schakelaar een vinkje bij Uit na vrijgave wisselstraat te zetten. Og gewoon koppelen aan een bezetmelder op een logische plaats. De schakelaar in de 'uit' stand in de volgende wisselstraat opnemen, kan ook. Een logische actie moet ook ergens weer onwaar worden, in dit geval wel want anders blijft de overweg gesloten.



Met vriendelijke groet,

Tom Prins
Märklin, Tams EC, C-rails, HSI88, Koploper. Periode III en IV, DB en SBB. Heerlijk, die speciale en logische acties!

Bewerkt door tomprins op 08 apr 2009 23:25:54
Ga naar bovenaan de pagina

frmbuers

33 Posts

Geplaatst - 17 apr 2009 :  15:06:14  Toon profiel  Reageer met citaat
Beste Tom
Met dank. Ben net terug van korte vakantie.ga het proberen en laat je het weten
Groeten
Erik Buers
Ga naar bovenaan de pagina

Wissels

Netherlands
1450 Posts

Geplaatst - 17 apr 2009 :  17:06:26  Toon profiel  Bezoek de homepagina van Wissels  Reageer met citaat
Hallo Erik,

ik zal het probleem van jou misschien niet goed zien, maar er is veel mogelijk met de spoorwegovergang zoals geprogrammeerd in logische acties van koploper. Zelfs als je spoorwegovergang direkt achter een station ligt met 10 sporen, kan je deze zelfs in 1 van de 4 series met zijn allen kwijt, zodat je van alle 10 de stationsporen dezelfde vertraging hebt voor het vertrekken van de treinen. Zo zou je ook vanuit een andere richting 1 serie kunnen gebruiken.

Wil je eerst de lampen van de spoorweg overgang aan laten gaan en pas daarna de bomen laten sluiten, gebruik dan 2 dezelfde logische acties met de spoorwegovergang, waarvan 1 met een vertraging van een bepaalde tijd in het tabblad actie,

met vriendelijke groet,

Walter



Marklin testbaan met 6021/6050 Vaste baan met Central Station 1
Ga naar bovenaan de pagina
  Vorig onderwerp Onderwerp Volgend onderwerp  
 Nieuw onderwerp  Reageer op onderwerp
 Printversie
Ga naar:
Koploperforum Digitale Treinbesturing © EKweb 2006
Ga naar begin van deze pagina