Auteur |
Onderwerp |
|
jikketim
Netherlands
32 berichten |
Geplaatst - 25 mrt 2009 : 21:29:48
|
hallo beste Forum leden. ik heet Jan. ben nieuw heb al veel gelezen. en nu gewaagt een vraag te stelen .het is even wennen maar hier komt hij. ik ben bezig met koploper ? en rij met twin center 6802.twee rail. nu is mij gezegt dat ik met terugmelders van Uhlenbrock 63350 met reedcontakt kan rijden maar volgens mij zijn die voor drierail wie heeft er een antwoord voor mij.
bij voorbaat dank Jan |
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 25 mrt 2009 : 23:19:12
|
Hallo Jan,
Welkom op het forum. Of je reed-contacten of iets anders wilt gebruiken hangt af van wat je wilt. Je kunt reed-contacten ook met tweerail gebruiken. Je moet dan elk te detecteren stuk rijdend materieel van een mageneetje voorzien, zodat het reed-contact inkomt. Je kunt bij het twee-rail systeem ook met stroomdetectie werken. Zelf doe ik dat ook. Dat werkt over het algemeen zeer betrouwbaar. Je neemt dan tenminste twee bezetmeldstukken op in je blokken door één van de rails te isoleren. De bezetmeldstukken worden dan via de bezetmelders, die op basis van stroomdetectie werken aangesloten. Zij sturen dan de signalen terug naar het Twin Center.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
dentheo
Belgium
1758 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2009 : 10:18:08
|
quote: Oorspronkelijk geplaatst door jikketim
ik ben bezig met koploper ? en rij met twin center 6802.twee rail. nu is mij gezegt dat ik met terugmelders van Uhlenbrock 63350 met reedcontakt kan rijden maar volgens mij zijn die voor drierail wie heeft er een antwoord voor mij.
Welkom Jan, Ik denk dat detectie op drierail ( wel eerst verbinding knippen tussen de buitenrails) werkt zoals een reedrelais, in beide gevallen maak je een sluiting. De terugmelder kan dus (denk ik) inderdaad dezelfde zijn..
Theo vanop de heide. N+SX+kpl+kplRsd |
Bewerkt door dentheo op 26 mrt 2009 10:19:01 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2009 : 11:20:51
|
Jan,
Je kan op een Uhlenbrock 63350 (3 rail) zowel een reedcontact als een stroomdetectie aansluiten. Dat laatste heb ik onder mijn baan.
Het verschil tussen de 63340 en de 63350 is dat de 63340 ingebouwde detectie heeft, deze is alleen veel duurder.
Losse bezetmelders, als je ze zelf maakt kosten ca. Euro 35,-- per 16 uitgangen. Een 63350 kost ca. Euro 47,50 totaal Euro 82,50 Een 63340 kost ca. Euro 58,50 maar dan heb je 8 uitgangen totaal dan ook Euro 117,--
Tevens heb je bij de 63340 het probleem als je ooit een keerlus wil aansluiten dan ben je 8 uitgangen armer bij de 63350 kan je de rest van de uitgangen nog gebruiken.
Overigens is dit een vraag die eigenlijk niet bij Koploper thuis hoort.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
jikketim
Netherlands
32 Posts |
Geplaatst - 26 mrt 2009 : 11:51:08
|
hALLO FORUM Wim ik ben er uit zo kom ik wel verder ik zal de volgen de keer opleten ? waar ik het plaats maar allemaal bedankt. ook de andere leden. groeten jan |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2009 : 20:25:19
|
Hallo Wim,
Je opmerking over de keerlus volg ik niet. Als je een net schakelsysteem gebruikt, zoals Funkyrail of werkt met logische acties, zul je per bezetmeldaansluiting werken. Dan kun je alle uitgangen blijven gebruiken. Sommie lopen dan via omschakelrelais en andere niet.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
Bewerkt door phdirk op 29 mrt 2009 20:29:12 |
|
|
Wim Romijn
Netherlands
1022 Posts |
Geplaatst - 29 mrt 2009 : 21:51:51
|
Dirk,
De bezetmelder zit tussen de omkeerrelais en de rails, als de stroom dan omgeschakeld wordt worden alle uitgangen omgezet.
Kijk eens op de site van LDT daar staat een schema van een keerlus tevens heeft LDT de bezetmelders gesplits in 2 secties van 4. Uhlenbrock heeft dat niet gedaan.
Funkyrail gebruik ik niet. Ik heb in mijn baan 2 LK100 van Lenz, werken bij mij storingsvrij en 2 relais die geschakeld worden dmv speciale acties, dat is de goedkoopste oplossing, je kan alleen dan rijden met een programma, met de LK100 kan je ook zonder computer rijden.
Mvtgr,
Wim Romijn. H0 gelijkstroom |
|
|
phdirk
Netherlands
2568 Posts |
Geplaatst - 30 mrt 2009 : 08:10:54
|
Hallo Wim,
Bedankt voor je antwoord. Zo zie je dat elk systeem zijn voor en tegens heeft. Als je met schakeldecoders werkt, is dat qua spullen wellicht iets duurder, maar kun je wel alle bezetmelduitgangen gebruiken. Bovendien is de LK100 wel een grove manier van ompolen. Er wordt namelijk kortsluiting geconstateerd en dan snel omgepoold. Bij het schakelsysteem wordt dat allemaal netjes geregeld.
Met beste groeten Dirk HO=TC |
|
|
|
Onderwerp |
|